close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לעשות את הצעד הראשון

איתמר ליברמןו תשרי, תשסט05/10/2008

לעיתים יש חשיבות למעשה אחד ויחיד של התקדמות, משם והלאה יפתח לנו הפתח ונוכל להתקדם בצורה רצינית ובעזרת שמיים... מאמר לעשרת ימי תשובה.

לרבים מאיתנו תשובה מתפרשת כתהליך ארוך ומפרך שכרוך במאמץ רב והשקעה אינסופיים, שעלול בקלות להכניס אותנו לדיכאון, או במקרה גרוע יותר - לייאוש. מסתבר שבחודש אלול, שבו אנו מבקשים רחמים וסליחה מאבינו שבשמיים, אנו זוכים לטובה ענקית ממנו. כזה מין "פוש" רציני שמסוגל לדחוף אותנו קדימה אלפי קילומטרים.

על התשובה בחודש אלול באה האמרה הבנאלית והמפורסמת שאומרת: "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם", ולמעשה מעלה סתירה למה שחשבנו עד עכשיו- שתשובה היא תהליך ארוך ומתיש שמצריך הרבה כוחות נפש. מצד אחד, נכון שיש בהחלט חשק גדול להתחלה חדשה
ולשינוי, אבל מצד עולה מקרבנו השאלה שמגלה אותו מצוקה ורפיון- מאיפה נשאב את כוחות הנפש?

אמרה נוספת שנשמעת במחוזותינו בימים אלו של חז"ל- "הבא לטהר מסייעין אותו" לקוחה כידוע מהגמרא ונאמרה מפיו של ריש לקיש. ניתן לחשוב שהיא איזו סגולה של איזה מקובל או פתגם שהמציא אחד בדורנו, אלא שלמעשה היא הבטחה אמיתית, מוכחת שנאמרה מפיהם של גדולי החכמים. ממנה אנו למדים שבכדי שהחיים יראו אחרת, או שאנחנו נראה אחרת, אנו צריכים בסך הכול לעשות מעשה אחד קטן, להראות שאני רוצים ומעוניינים, שחז"ל השוו אותו לחודו של מחט, ובעזרת סיוע ותגבור מהשמיים, ייפתח פתח כשל אולם. במילים אחרות, אנו נעשה השתדלות מועטה והבורא ישיב לנו כגמולנו וישפיע עלינו מחסדיו הרבים.

סיפורים של אנשים שעשו השתדלות וזכו לישועות יש לרוב. אחד מהם הוא סיפור בת פרעה שירדה לרחוץ בנהר. לכאורה בהבנה מצומצמת היינו חושבים שהיא הלכה "להרביץ שחייה" או בהשערה סבירה יותר- להתרחץ. אבל באה מסכת סוטה ומלמדת אותנו שהיא ירדה לרחוץ מגלולי אביה, כלומר, להתנקות מהפשעים והעוונות הרבים של אביה, הלוא הוא פרעה מלך מצרים.

מעניין לראות שלמרות שהיא בתו של פרעה הרשע, וכמובן שאינה משתייכת לעם היהודי, אנו רואים שבזכות מעשה חיובי אחד שעשתה, ע"י שקיבלה על עצמה להיטהר מגלולי אביה, ה' סייע בידה והיא זכתה, על פי פירוש אחד, גם לכך שידה התארכה, מה שגרם לה לזכות להציל את מושיע ישראל, ואף זכתה לראות את השכינה ששרתה בתיבה שמשה היה בתוכה. מדהים, לא?.

רובנו בטח שמענו גם על סיפור עם ריש לקיש ורבי יוחנן בנהר. ריש לקיש בסך הכול הביע רצון להשתנות לטובה וכתוצאה מכך הוא זכה באחותו של רבי יומנן וגם להיות חברותא של רבי יוחנן בכבודו ובעצמו, והשאר היסטוריה, כשבסופו של דבר ריש לקיש נהפך לצדיק גדול

מהסיפורים הללו אין ספר שאפשר רק להתחזק ולקבל חשק, וקל וחומר שמדובר בנו, שומרי תורה ומצוות, שמידת קירבתנו אל הקב"ה היא גדולה, אך למרות זאת אין סיבה שנמנע מלעשות לפחות את הצעד הראשון, את ההשתדלות המינימאלית שאנו נדרשים.

אז אחרי הכול, הייתם מאמינים שיש בידינו לקבל סיוע אדיר מהשמיים וזה בתנאי לצעד שלא כרוך בהרבה מאמץ מצידנו? לא כדאי?

בתקווה שנפנים וניקח מהדברים כוח ועוצמה לחזרה בתשובה בימים האחרונים שנותרו עד ליום הכיפורים שבהם הקב"ה ממתין בקוצר רוח לצעד קטן מצידנו. שיהיה בהצלחה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה