close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רוצים את מוסיקת המקדש

מערכת שורשטז תשרי, תשע04/10/2009

אודות הפרוייקט המוסיקלי המיוחד של אלדד לוי וחבריו- מסע לצילי המקדש וצלילים רוחניים. בקרוב גם סרטון נוסף מהמסע בשורש

מי שהיה מגיע לפני כמה חודשים לסטודיו של אלדד לוי (36) במושב הפסטורלי בית מאיר שבפאתי ירושלים, היה נפעם מהמחזה: הרב מרדכי אליהו בכבודו ובעצמו ישב בסטודיו של לוי במשך שלוש שעות ונהנה מהופעה אישית של לוי עם נגניו, המפליאים לנגן בכלים אותנטיים כמו שהיו בבית המקדש. "זה היה בהילולה של האור החיים הקדוש ועוזר הרב התקשר אלי ואמר שהרב רוצה להגיע אלי לסטודיו" מתרגש לוי, "בחמש אחה"צ הרב הגיע, ניגנו לו את הפרויקט שלנו (מסע לה') והרב סיפר לנו סיפורים על האור החיים. הוא התפלל בדבקות עצומה כאן ואמר לנו "בשמחה תצאון", שהפרויקט הזה הוא גאולה גדולה".

הקשר האישי המיוחד של לוי עם הרב מרדכי אליהו החל כבר לפני שש שנים. "טיילתי עם משפחתי בצפון, זה היה בראש חודש אלול והגר"מ אליהו הגיע לפתוח את הסליחות אצל רבי שמעון במירון. כשבנו, הרב שמואל אליהו, ראה אותי, הוא אמר לרב לפני כולם: 'אבא, תכיר, הנה הלוי האמיתי שבחבורה'" נזכר לוי במבוכה, "אחרי שהם הלכו התקשר אלי הרב שמואל וביקש שאגיע עכשיו לכינר לחדר של הרב כדי לנגן לו". 3 שעות ניגן לוי בחדרו של הרב הגדול, ובין לבין זכה לשמוע סיפורים מפי הרב. רק הרב והוא, ושתי נשותיהם.
"לא ישנו אחר כך כל הלילה מהזכות הזו, הרב צדיק עליון, זה נראה כאילו הרב לא יודע ולא שומע אבל הוא שומע בעומק של הלב".

"נסעתי לחפש את הצליל"
אפשר לומר שהמוסיקה העתיקה בה נתקל "במקרה" גילתה לאלדד לוי, אמן הניגונים בכלי המקדש, את שורשיו היהודיים. לוי, נולד בבית חילוני ומיד אחרי הצבא טס לארה"ב. "אז התחלתי להכיר כלי הקשה ותופים, בחמש מאות מרק האחרונים שהיו לי באמריקה קניתי תוף".
לוי חזר לארץ ועבר להתגורר במושב "אמירים" בצפון. "יום אחד שמעתי צליל מאוד מוכר ששבה את ליבי, לא ידעתי מהו ונסעתי לחפש אותו". לוי הרחיק עד הודו בשביל לגלות שמדובר בכלי נגינה עתיק בשם סנטור, אך הצליל שבקע מאותו הסנטור לא היה אותו הצליל שחיפש. את הסנטור האמיתי מצא לוי דווקא בארץ, אצל פרסי אחד, שהיה באמתחתו סנטור פרסי. לוי קנה את הכלי העתיק ממנו. "אז גיליתי שהכלי הזה קשור לבית המקדש וגיליתי גם שאני לוי מאבא ומאמא. תוך כדי החיפוש הזה חזרתי בתשובה".
בתוך שנה בלבד הוכתר לוי כ"מאסטר הסנטור מישראל" והופיע רבות בפסטיבלים נחשבים בעולם. לוי העמיק במוסיקה והחל לחקור את שורש הניגון. "חקרתי את התנועות בתורה, התנועות שבתוך המקאם היו סוד הלווים. מקאם זה לא רק סולם מוסיקלי, זה גם מקום בנפש. הלווים ידעו איך לגרום לאדם חרטה בנפש, דרך הניגון".
לאחר שנים של מחקר כתב לוי את הפרויקט החדש שלו שיוצא לאור בימים אלה בצורת אלבום הבכורה שלו הנקרא "מסע לה'" (מימין, תמונת עטיפת האלבום). 7 שנים לקח לו לכתוב את היצירות ועוד 3 שנים של הקלטה עם 7 נגנים נוספים. המוסיקה באלבום הינה אינסטרומנטלי-רוחנית, בשילוב מוסיקה עתיקה. "אני רק מנגן. אף פעם לא מצאתי מילים מתאימות לסוג כזה של ניגונים" הוא מסביר. זהו אלבום כפול, כשבכל צד יש 6 שירים, כמו פעם, אומר לי אלדד. "אפשר להתאים את האלבום לפי מצב הרוח. צד אחד הוא שמחה, וצד שני יותר עלות השחר – ניגונים מאוד עמוקים".

אין כוכב שמסתתר
הוא לבוש בבגדים אותנטיים ונראה כאילו נלקח מתקופה אחרת, בה היו הלווים מנגנים בבית המקדש. כך נראים גם יתר הנגנים שמנגנים איתו.
לוי והם מנחים "סדנאות אמן", לקבוצות בכל הגילאים, מגיל גן ועד שיבה, בנושא המקדש, אם בסטודיו בבית מאיר, באתרים עתיקים בירושלים ובכל רחבי הארץ.
"זה לא פרויקט מוסיקלי בלבד" מתאר לוי, "יש לו שלושה מימדים: הראשון הוא אוזן שומעת – אנו מנגנים על כלים מיוחדים מתקופת המקדש לצד כלים בני זמננו. השני הוא ויז'ואלס – ישנו מסך ענק שמוקרנים עליו טקסטים ותמונות מיוחדות ואותנטיות של עם ישראל מכל מיני תקופות, והשלישי הוא התאורה המתאימה – הצופה המאזין עובר מסע מוסיקלי-רוחני. זו לא סתם הופעה טובה אלא מעין "מעלית הזמן" אל בית המקדש. בנוסף יש לנו גם תלבושות עתיקות ומיוחדות. אם עד היום לא היה לנו ציור בראש איך נראה בית המקדש, ולא יכולנו לדמיין את זה, עד שבא מכון המקדש, אז אנחנו רוצים לתת מימד נוסף – את היכולת להרגיש. להרגיש איך זה בית מקדש".

מה מטרת הפרויקט שלכם, מסע לה'?
"להביא את מה שמסתתר. הרי אין פה איזה כוכב שמסתתר מאחורי המוסיקה, אלא זהו מסע מוסיקלי דרך גלויות עם ישראל עד לארץ ישראל, על מנת לעורר את האנשים לרצות בית מקדש. רוב האנשים לא מודעים לבית המקדש ולצורך אליו. אנחנו רוצים לעורר אותם, שכדאי להם שיהיה בית המקדש, זה משתלם להם, כל אחד לפי צורכו יהיה לו כשיהיה בית מקדש. תהיה שכינה, ברכה, שלום בעולם".
ניגנו אצל רבי דוד אבוחצירה
בארץ הוא מנגן בכלים מקראיים לאמנים מוכרים כמו אביתר ומאיר בנאי, שוטי הנבואה, יונתן רזאל ואחרים ויש לו להקת חתונות בשם "אזמר בשבחין". ציפור קטנה לחשה לי כי ההופעות שלו הן "חוויה רוחנית מטורפת".
מהיכן התקציב להופעות כאלה?
"לא היה תקציב אף פעם, בגלל זה לקח להוציא את האלבום שבע שנים ולא שנה. מסרתי את כל מה שהיה לי. זה לא דיסק ככל הדיסקים. זה לא משהו כלכלי, זה משהו אמוני, זה בנפשי, משהו שבגללו אני לא ישן בלילה" הוא אומר על הפרויקט שהשקיע בו את כל מרצו וליבו – מסע מוסיקלי אל ה' יתברך ואל הגאולה ובית המקדש.

בינתיים, נראה כי הרב מרדכי אליהו לא לבד. מסתבר שהחבורה המוסיקלית המוכשרת ששמה לה מול עיניה את המקדש, מבוקשת לא מעט בחצרות הצדיקים. לא מזמן הזמין אותם רבי דוד אבוחצירה אליו לנגן לו. "ניגנו שעה שלמה בחדר שלו, בזמן שהוא מקבל אנשים, זו הייתה חוויה" מספר לוי בחיוך.
"כל אחד יכול להיות חלק מהפרויקט הזה", אומר לי לוי לקראת סיום על מה שהרב אליהו כינה כ"גאולה גדולה". "התרומה והיכולת של אנשים להיות חלק מזה זה בעצם הקריאה בחוברת, ההאזנה, וההפצה של הכיסופים לבית המקדש. אפילו רק לרצות שיהיה בית מקדש. רק לרצות
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה