close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רוחניות וגשמיות בסעודות הימים הטובים

שמעון וגילה הלאגיא תשרי, תשע29/09/2009

בדורות אלו, שחולשה ירדה לעולם ריבוי האכילה והשתייה בחגים וזמנים טובים גורם פעמים רבות לתחושות חולי,וכבדות והתוצאה היא איבוד השמחה. איך נאכל נכון בחגים?

ה"אוהב ישראל" מאפטא זי"ע כותב: "וכן מצינו אצל הנשמה שהיא בפנים האדם. היא ניזונה מריח המאכל הטמון בפנים, והגוף מחיצוניות המאכל. ובזה יש קיום וחיות לאדם בעולם הזה".
החיבור בין הגוף והנפש באים לידי ביטוי בשעה שהאדם יושב אל הארוחה, חוש הריח הקולט את הריח הטוב של המאכל הוא חוש רוחני, ואילו הגוף נהנה מהחומרי, המאכל עצמו.
בחגים וזמנים טובים אנו מצווים על אכילת בשר ויין דווקא, כפי שנאמר "אין שמחה אלא בבשר ויין" (פסחים קט א').

אולם, בדורות אלו, שחולשה ירדה לעולם ריבוי האכילה והשתייה בחגים וזמנים טובים גורם פעמים רבות לתחושות חולי,וכבדות והתוצאה היא איבוד השמחה.

יישום מספר עצות מעשיות ופשוטות יעזרו לנו לעבור כל שבת וחג בהנאה גשמית ושמחה רוחנית:

כמות המזון – הרמב"ם מלמדנו שצריך לאכול "כדי רביע משביעתו", ז"א לאכול עד כמעט שובע ולא מעבר לכך. מרגע שהקיבה מלאה באמת חולפים 20 ד' עד שתחושת השובע מורגשת. מילוי הקיבה מעבר לקיבולת גורם לאי יכולת הקיבה לטפל כראוי במזון ולהוצאתו טרם זמן למעיים. זהו אחד הגורמים העיקריים להרבה חולאים ומצבים לא נעימים החל מצרבות, גזים וכלה בכיבים ומחלות מעיים.
מפאת ריבוי המנות, אכלו מעט מכל מנה. ללא תוספת.

לעיסת המזון- איכלו בנחת! יש ללעוס את המזון היטב. הלעיסה היא שלב העיכול הראשוני. לעיסה טובה תורמת ליכולת שלנו להרגיש את נקודת השובע. אי לעיסה של המזון גם היא מהגורמים לחולאים ומצבים הנזכרים למעלה.

פחמימות,חלבונים וירקות- לסובלים מבעיות עיכול,תחושת כובד לאחר ארוחה גדולה מומלץ בחום להפריד בין החלבונים והפחמימות בסעודה ולשלב כל אחד מהם עם ירקות.

הרבו באכילת ירקות בסעודות- מבושלים,מגוון של סלטים חיים. הירקות עתירים בסיבים תזונתיים העוזרים לעיכול. תבלו את הסלטים בשמנים טובים (מעט!) המעיטו בסלטים מבושלים ומתובלים במיונז.

צמצמו את כמויות המזון השמן- בשר רזה במקום בשר שמן, אפייה במקום טיגון, שמן במקום מרגרינה. צמצמו את כמות השמן במאכלים עצמם.

שתייה- שתייה בזמן הארוחה משבשת תהליכי עיכול וגורמת לצרבות, גזים ושאר תחושות לא נעימות. לכן מומלץ להשתדל,להתאפק לא לשתות בזמן הארוחות. שתו לאחר הסעודה או לפניה. כמו כן מומלץ להימנע משתייה ממותקת,אשר מלבד קלוריות מיותרות וסוכרים מעוותת את מנגנון הצמא ומגבירה את הרצון לשתות.
פירות– פירות מתעכלים מהר. בקיבה שוהים בזמן זה מאכלים שאינם מקלי העיכול. אכילת פירות בסוף הארוחה גורמת לתסיסת המזון בקיבה ולתופעות ובעיות עיכול. לכן ככלל פירות עדיף לאכול, לפני הארוחות או כמה שעות אחרי.

לא להגיע לשולחן החג רעבים– דווקא בערבי שבתות וחגים מומלץ לשבת ולאכול במשך היום. אכילה מועטת במשך היום ולאחריה סעודה דשנה גורמים לאכילת יתר ובעיות עיכול.

תנועה- בעיקר בחגים וחול המועד, לאחר עיכול המזון הפעילו את הגוף כמידת האפשר מתאימות בעיקר הליכות בנחת באויר הצח.

תוספי מזון- לסובלים מבעיות עיכול שונות מומלץ לשלב תוספי מזון טבעיים ואיכותיים- פרוביוטיקה (חיידקי ביו), אנזימי עיכול, כלורופיל.

לשאלות נוספות, ייעוץ נוסף ניתן לפנות לקליניקה או למייל [email protected]

בברכת חג שמח. שמעון וגילה הלאג "שם-ן טוב רפואה טבעית"

http://www.shementov-natural.com/
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה