close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רכיבים תזונתיים נחוצים

שמעון וגילה הלאגא אדר, תשסט25/02/2009

כבמשך לסדרה בנוגע להיפר אקטיביות ותזונה טבעית במאמר זה נעמוד על חומרים הנחוצים לכל אחד ואחת מאיתנו כחלק מהתזונה הנכונה... מה צריך ומה לא?

ברצף המאמרים הקודמים בנוגע להיפר אקטיביות עמדנו על אבחון שגוי של היפר אקטיביות ועל גורמים תזונתיים שיכולים לשבש
את האבחון
. במאמר זה נעמוד על גורמים תזונתיים נחוצים לכל ילד ולכל אדם.

מחסור או עודף של ויטמין או מינרל ואפילו מחסור זעיר ,שלעיתים בבדיקות מעבדה מתבטא בכך שהערך המצוין נמצא עדיין בגדר ה"נורמה",אבל בשוליים, יכול להשפיע על הבריאות ועל ההתנהגות הכללית.
כפי שכבר הסברנו חשוב ביותר לצרוך את כל אבות המזון –בכל יום. בנוסף מציאות של מערכת חיסונית חלשה יותר, או מחלות חורף או אחרות,עישון ואפילו פאסיבי,לחץ ומתח פנימי גורעות ממאזן הויטמינים ומינרלים בגוף. מומלץ לערוך בדיקות דם תקופתיות לבני הבית הכוללות בדיקות ויטמינים ומינרלים. נפרט מעט מהרכיבים החשובים:

ברזל

הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בגופנו, מאחר והוא המרכיב המרכזי של מולקולת ההמוגלובין, האחראית להעברת החמצן בדם אל הרקמות השונות.חוסר בברזל הוא החוסר התזונתי הנפוץ ביותר בעולם המערבי, ובעיקר בקרב תינוקות, ילדים ומתבגרים!! מחסור בברזל הוכח כפוגע בתפקודים מנטליים עד כדי פגיעה במנת המשכל של ילדים. מחקרים רבים הראו שילדים הסובלים מחוסר בברזל נוטים יותר לסבול מהפרעות קשב וריכוז ושתוספת ברזל לילדים הזקוקים לכך הביאה לשיפור מובהק במבחני קשב וריכוז.רמות נמוכות של ברזל יכולות לגרום ל:תשישות, אדישות, פיזור הדעת, וחוסר יכולת להתרכז. תסמונות האופייניות בדרך כלל ל הפרעות קשב וריכוז.לעומת זאת ילדים בעלי רמות גבוהות מיד של ברזל יכולים להיות תוקפניים,רגישים מידי,מגלי התנגדות והיפראקטיביים.הברזל מצוי במזונות: בשר,כבד , מעט בחלב ומוצריו. בצומח - בירקות עלים ירוקים תרד, מנגולד, פטרוזיליה,כוסברה, עלי בייבי ועוד, בקטניות (שעועיות יבשות, אפונה, פול, חומוס, עדשים,מאש. במוצרי סויה למיניהם (טופו, טמפה, חלב סויה, קמח סויה ועוד), באגוזים, בזרעים, בטחינה, בברוקולי, באבטיח, באבוקדו, בפירות יבשים (תאנים, משמשים, שזיפים, מיץ שזיפים ועוד), בקינואה, במולסה, בבורגול ובשמרי בירה.

הערה חשובה:
כדי לא למנוע את ספיגת הברזל חשוב להקפיד שלא לצרוך קפה, תה, חלב או תוספות סידן בסמוך לארוחה עשירה בברזל,מאחר ואלו מונעים את ספיגתו. אם קשה לוותר על הקפה והתה, אפשר לשתות אותם עד שעה לפני הארוחה.

מגנזיום -

במחקר שנערך בקרב 611 ילדים הסובלים מהיפראקטיביות, נמצא ש-95% מהם סבלו מחוסר במגנזיום. המגנזיום חיוני להרפיית השרירים ומערכת העצבים,חוסר במגנזיום עלול לגרום לתופעות כמו עצבנות,תנועות עצבניות, אי שקט כתוצאה מחרדה,תגובות לצלילים רמים,התכווצויות שרירים,טיקים ועוויתות בפנים,מגרנות וכאבי ראש.
מגנזיום נמצא בירקות בעלי עלים ירוקים, אגוזים,גרעיני חמניות לא קלויים,עדשים, מוצרי חיטה מלאה, פולי סויה,אצות ים.
קבוצת הבי קומפלקס- קבוצת ויטמין בי-אחראית לתפקוד התקין של מערכת העצבים (זכורה לרע פרשת רמדיה וויטמין בי 1 שהוצא מהפורמולה ותוצאותיה). ויטמין בי 6 למשל חיוני להפיכת חומצת האמינו טריפטופאן לסרוטונין. נמצא כי ילדים היפראקטיביים סובלים מחוסר בסרוטונין ומתן הויטמינים בי 1,5, ו6 שיפרו באופן משמעותי התנהגות היפראקטיבית. במזון נמצא את קבוצת הבי בבשר בקר ועוף, דגים, חלמון ביצה,בוטנים ואגוזים, בננות, אבוקדו, תפוחי אדמה ,מוצרי חיטה מלאה. ויטמין בי 6 נמצא בשמרי בירה,נבטים,מוצרי חיטה מלאה,ביצים,פירות,קטניות.
תערובת טבעית למניעת חסרים: לקחת סוגי אגוזים שונים, גרעיני חמניות, דלעת ,שומשום מלא ,פשתן,שמרי בירה –טריים וקלופים. לערבב את כל המרכיבים.ניתן להשתמש בשלמות או לכתוש מעט או הרבה,ניתן לשמור במקרר לתקופה. בתערובת אפשר להשתמש כתוספת לדייסת שיבולת שועל, סלטים חיים.יוגורט. בחוסרים קיימים עדיף לצרוך בתחילה תוספי מזון עד להשלמת החוסרים.

אומגה 3-

בעבר האמהות ידעו כי לגדילה בריאה של הילדים כדאי מאוד לתת להם שמן דגים, ולא סתם. חומצות השומן מסוג אומגה 3 הנמצאות בדגים מהוות את אבן היסוד של רקמת מוח האדם וממלאות תפקיד חשוב בשליטה על חדירות התא לחומרי תזונה שונים החשובים לפעילותו. מחסור בהן עלול למנוע כניסה של חומרים אלה וסילוק חומרי פסולת ממנו, ובעקבות זאת לגרום לפעולה לא תקינה של תאי המוח ולתקשורת לקויה ביניהם. התוצאה עלולה להיות ליקויי קשב וריכוז, היפראקטיביות, בעיות התנהגות ו - דיכאון. (בנוסף מעורבות חומצות השומן בלחץ הדם,מנגנון קרישת הדם,ייצור הורמונים.תושבי סקנדינביה הידועים בתפריט עשיר בדגי מים קרים ועמוקים,סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם, מחקרים אחרים הוכיחו גם כי בכוח האומגה 3 למנוע סרטן,מחלות עור,מעיים ובריחת סידן).
התברר שכאשר נותנים לילדים הסובלים מהפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות השלמה של אומגה 3, חל שיפור מדהים במצבם ובהתנהגותם.
מחקרים גם גילו כי תוספת קבועה של אומגה 3 לילדים שיפרה גם אצל הילדים "הרגילים" את כושר הריכוז, זיכרון לטווח קצר ואפילו את הביטחון העצמי!
אומגה 3 מומלצת גם למבוגרים,נשים אחרי לידה אשר סובלים מחוסר יציבות במצבי רוח,דיכאון וחולשה כללית
אף שחומצות השומן חיוניות לתפקוד התקין של גופנו, הוא אינו מייצר אותן בעצמו, ולכן אנו חייבים לקבלן מהמזון. DHA ו- EPA נמצאות בשמן פשתן וקנולה אבל בעיקר בדגי מעמקים (סול, הרינג, סלמון, טונה ומקרל). ההמלצה התזונתית היא צריכה של 3 פעמים בשבוע מנת דג מעמקים, אבל, יש להקפיד שהדגים הם אכן דגי מעמקים, דגים המגיעים מהים הצפוני ולא דגים הגדלים בחוות גידול דגים שכן כמות האומגה 3 שמכיל הדג תלויה במזונו של הדג.
מכיוון שמרבית האנשים ממעטים בצריכת דגי הים קשה מאוד לספק לגוף כמויות נאותות של אומגה 3. לכן מומלץ מאוד לצרוך באופן קבוע תוסף אומגה 3 . אומגה 3 בימינו היא חובה לילדים בכלל ועל אחת כמה וכמה למוגדרים כסובלים מהפרעות קשב,ריכוז והיפראקטיביות. חשוב ביותר להתייעץ ולהקפיד על איכות התוספים -מקור הדגים ומינון כדי לראות תוצאות ולא להתפתות לפרסומות ו לטבליות מתוקות.


חומצות אמינו

כל העולם -חי צומח,דומם בנוי מחלבונים. החלבונים מורכבים מחומצות אמינו. חומצות האמינו אלו למעשה אבני הבנין של היקום .המדהים והמפליא הוא שישנם אך ורק 22 חומצות אמינו -כנגד 22 אותיות א"ב!!! ומ22 חומצות האמינו נבנים עולמות,חיים שלמים.
חוסר בחומצה אמינית אחת יכולה לגרום לשיבושים קשים בבריאות הגוף והנפש.
וניתן דוגמא המתאימה לעינינינו:המתווכים העצביים במוח (נוירו-טרנסמיטרים)אחראים על תהליכים עצביים כמו העברת מחשבות,הבנה,התנהגות מנטלית, קוגנטיבית,הפרעות נפשיות ובנויים אף הם מחומצות אמינו. חוסר בחומצה אחת!! יגרום לשרשרת בעיות שלעיתים נקראת קשב וריכוז -ובגילאים מבוגרים דוגמא מוכרת -האלצהיימר.
חוסר בחומצות אמינו ובחלבונים מגיע מתזונה קלוקלת,מתועשת (שלעתים תחילתה בהורים ואז היא נקראת גם גנטיקה..). לכן לטיפול אמיתי, טפול מהשורש בבעיות אלו ראוי ונכון לשנות ולשפר את התזונה,להקפיד על צריכת חלבונים ובעיקר להשלים את החוסר בחומצות האמינו ואומגה 3.
 
חלבונים ופחמימות

ד"ר קונרס מן המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים בוושינגטון מצא כי כאשר נצרך הסוכר עם חלבון ועמילן שונה השפעתו לחלוטין. אולם כאשר הוא נצרך רק עם עמילן כמו בממתקים ושוקולד הוא גורם להפרעות בהתנהגות לא רק בקרב ילדים בעייתיים אלא אף בקרב ילדים שהתנהגותם נחשבת נורמלית.(!!!)
ב3 מחקרים שונים אשר ערך ד"ר קונרס הוא הצליח לראות בברור כי אצל ילדים אשר אכלו ארוחת בוקר עתירת פחמימות חלה הרעה במצב הנפשי לעומת קבוצת הביקורת. לעומת זאת בקרב ילדים אשר אכלו ארוחת בוקר חלבונית חלה הטבה. מסקנתו היא כי ילדים עם הפרעות זקוקים לתפריט תזונתי עתיר חלבונים ודל בשומן. שני מחקרים נוספים הראו כי ילדים אלו מעבדים מזון מהר יותר ולכן זקוקים ככל הנראה לכמות רבה יותר של חלבון בתזונתם. עוד מחקר הראה שככול שהיחס בין פחמימות לחלבון גבוה יותר כך הפכה התנהגותם להרסנית,חסרת מנוחה ותוקפנית יותר. המסקנה אם כך היא כי ילדים הסובלים מהפרעות קשב,ריכוז והיפראקטיביות זקוקים לדיאטה המכילה יותר חלבונים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה