close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לשחרר את ירושלים

ישי פרידמןכד אייר, תשסז12/05/2007

כל שנה לקראת יום ירושלים מתמלאים דפי העיתונות הכתובה והאלקטרונית סקרים וסטטיסטיקות על המצב הדמוגראפי שמשתנה משנה לשנה בירושלים. בכמה אחוזים התמעט הרוב היהודי, כמה עוזבים את ירושלים השנה ואיך העיר "מתחרדת" רחמנא לצלן.

כל שנה לקראת יום ירושלים מתמלאים דפי העיתונות הכתובה והאלקטרונית סקרים וסטטיסטיקות על המצב הדמוגראפי שמשתנה משנה לשנה בירושלים. בכמה אחוזים התמעט הרוב היהודי, כמה עוזבים את ירושלים השנה ואיך העיר "מתחרדת" רחמנא לצלן.
אין ספור ראיונות של צעירים ירושלמים חילוניים שמתכננים לעזוב לת"א המשוחררת כי ירושלים כבר לא כמו שהיא הייתה פעם. והמילים הם תמיד מילים של כניעה וניצחון בשדה קרב:"החרדים ניצחו במלחמה", "במאבק על דמותה", "ירושלים נכבשה" – שיח מלחמתי.
על ירושלים נלחמים. על כל מטר יש מאבק, בכל פינה יש פוטנציאל למלחמת התרבות בין חרדים לחילונים, ערבים
ויהודים, עשירים ועניים ועוד. האמת היא שעל ירושלים צריך להילחם ומי שלא מוכן להלחם עליה מוצא את עצמו נפלט ממנה. שמעתי פעם בתוכנית על ירושלים, ערבי, תושב מזרח ירושלים, שאמר ש"ירושלים פולטת את הפסולת שלה, ירושלים שייכת למי שמזיע עליה". אין ספק שהוא צודק. לא שמי שעוזב את ירושלים הוא פסולת, אלא שבאמת מי שמחפש רק נוחות ואיכות חיים מקומו לא בירושלים או יותר נכון, יהיה לו קשה מאוד לגור בבירה עם הכי הרבה קונפליקטים בעולם. האמת היא שבכלל מי שמחפש איכות חיים וכיף כמו שרה"מ אולמרט אמר: "מדינה שכיף לחיות בה" ,יתקשה מאוד לחיות בישראל. מדינה עם הכי הרבה שונאים בעולם שמחכים מתי יבוא יום והיא תעלם מהמפה. בנוסף יש לנו מלחמות, פיגועים, חוסר יציבות, פערים חברתיים(זוהי רשימה חלקית ביותר..) ועוד, בקיצור, לא קל לחיות במדינת היהודים. בקנדה, שווייץ או בלונדון המצב הרבה יותר נוח.
מותר וצריך, להגיד לציבור החילוני הירושלמי כמה דברי ביקורת – ירושלים "התחרדה" בגלל שאתם לא נלחמתם עליה. לא התאגדתם יחד כדי לנסות לשנות את המציאות בירושלים. ויתרתם עליה מתוך עייפות, עצלות וייאוש. במקום לעשות- בחרתם בהתמרמרות המשתקת והבכיינית ועכשיו אתם מאשימים את החרדים בכל תחלואי העיר ומגרעותיה.
במחקר שהתפרסם לפי מכון ירושלים לחקר ישראל, בשנת 2035 תשתווה האוכלוסייה הערבית בירושלים לאוכלוסייה היהודית ואם לא יעשו שינויים משמעותיים, אופייה היהודי של ירושלים יצטמצם בצורה ניכרת.
בעניין הזה, חייבים כולם- חילונים, דתיים וחרדים לשתף פעולה ביחד. המחשבה שבירת העם היהודי, ירושלים, שחזרנו אליה אחרי מאות שנים של כיסופים, תאבד את אופייה וצביונה בגלל אוזלת יד רשלנית ושלומיאלית של הציבור היהודי מחייבת אותנו לעמוד על הרגליים ולהתחיל לפעול ולהלחם עליה לפני שנמצא את עצמנו נפלטים ממנה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה