close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כי את תמיד הכי יפה בעולם...

רות כהןיט תמוז, תשעא21/07/2011

אנו אף עדים לכך שגיל ההתבגרות יורד וניתן לראות נערות בנות 11 מרעיבות את עצמן וקושרות את הדימוי העצמי שלהן למראה החיצוני.

ההתעסקות של בני הנוער במראה החיצוני היא חלק בלתי נפרד מהתפתחותם האישית והיום אנו אף עדים לכך שגיל ההתבגרות יורד וניתן לראות נערות בנות 11 מרעיבות את עצמן וקושרות את הדימוי העצמי שלהן למראה החיצוני. כפועל יוצא, הן כופות על עצמן הנהגות מעל לגילן וכוחן.
עד לפני שני עשורים החשיפה לעניין החיצוניות הייתה קטנה, מקומית ותמימה יחסית. בני הנוער למדו את רזי הטיפוח מסביבתם הקרובה- הורים, משפחה, מדריכים בתנועת הנוער, חברים או מקסימום במגאזין אופנה שנתקלו בו במקרה.

כיום המתבגרות מוקפות באינפורמציה על אידאל היופי אליו עליהן לשאוף. כולנו מוקפים בפרסומות מכל עבר: ביומן התלמיד, בסופר, בתור לרופא, בפלאפון וברשתות החברתיות באינטרנט. אפילו ציורי הקומיקס והאנימציה במשחקי המחשב איבדו מזמן את תומם. זה המקום לציין, שלא פעם המראה החיצוני נקשר בצורה ישירה עם הצלחה חברתית וכלכלית, כך שלאותה ילדה מתבגרת, שאישיותה מתעצבת בזמנים אלו, לא נותר אלא לנסות ולעשות כל מאמץ ולהידמות לאותן נשים.

הבעיה העיקרית היא , שהן מדמות את עצמן למשהו לא טבעי. מרבית התצלומים עוברים פוטו שופ משוייף, ומרבית הדמויות שהן רואות עברו "שיפוץ" יקר, כואב ובעיקר מסוכן. מבט מהיר בקורות החיים של מפורסמים רבים מעלה, שלמרבית הזוהרות יש סוף לא נחמד במיוחד. "חיי המדף" שלהן קצרים ומלווים בהרבה מאוד בדידות ועצב.
 
ביהדות הדברים נראים אחרת: יש מקום ליופי, אך הוא כלל אינו העיקר, והוא בבחינת "תבלין" שיכול להוסיף ערך לתבשיל אך בהחלט אינו הבשר.
בכלל חז"ל התייחסו ליופי האישה בחיוב, וכאשר רצו להגדיר את הדברים המרחיבים דעתו של אדם, הם כללו בהם את יופייה של האישה: "שלשה מרחיבים דעתו של אדם, אלו הן: דירה נאה ואישה נאה וכלים נאים'" (בבלי ברכות נז ע"ב).
ליומת זאת יש מקורות הציבו בשוליים את חשיבות המראה החיצוני "שקר החן והבל היופי אישה יראת ה' היא תתהלל, תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה".(משלי ל"א,)

היהדות העמידה את האישה במקום רם יותר- היא משבחת ומהללת את מידותיה. דוגמא לכך היא רבקה אימנו, שנבחרה לכלה לאחר שעשתה מעשי חסד בתקופה שהחסד לא היה מפותח כלל בסביבה. רות זכתה, שיצא ממנה זרע של מלכות לא בזכות יופייה, אלא בזכות הנהגותיה האציליות.
 
במסגרת הסדנאות שאני מעבירה, אני פוגשת נערות מדהימות שהחסד זורם בעורקיהן. אני מודעת אליהן בדרך כלל בסביבה לא פורמאלית,והן מקסימות אותי בכל פעם מחדש. אני משוכנעת, שאם אנו הבוגרים ניקח אחריות ונהיה שותפים פעילים במאבק נגד ההשפעה המערבית על מהות האישה, נראה אי"ה תוצאות.
 
בסדנאות אלו אני מנסה להפגיש את הבנות עם היופי האמיתי. כאישה יהודיה. אני משתדלת להעביר אליהן ערכי יופי אחרים, כמו יופי פנימי וכן טיפוח החיצוניות מתוך צניעות ורוח יהודית. אנחנו מדברות על היופי, על טיפוח וגם על איפור... עלמעט איפור.

רות כהן מפעילה את סדנאות "יפה כהלכה" ניתן לדבר על צניעות ממקום אחר.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה