close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לשלוט (גם) בעולמם המופלא של ההרהורים והמחשבות

הרב יניב חניאטו תמוז, תשעא17/07/2011

בעולם הקבלה והפנימיות מרבים לדבר ולעסוק בחשיבות טהרת המחשבה, כי למחשבה הרוחנית יש כוחות עצומים שיכולים, בהקשרים מסויימים, לעלות על החשיבות של המעשה עצמו הנובע מהם

המאמר פורסם לראשונה בעלון הנוער "עולם קטן"

כפי שיודעים היטב ה"בקיאים" בספרי הארי פוטר, אחת המשימות שהוא מתקשה מאוד להתמודד איתן היא המשימה ללימוד "הלטת הכרה". הארי פוטר חייב ללמוד לאטום את המחשבות שלו לגורמים זרים והוא מתקשה מאוד בזה... רק בספר האחרון בסדרה הוא באמת מבין את הטכניקה ומבין שזה אפשרי.
גם שומרי דת ומצוות מגלים שמשימת "הלטת ההכרה" היא משימה קשה במיוחד, עד כדי "בלתי אפשרית". היכולת לאטום את המח ואת השכל בפני מחשבות זרות, בעיקר בתחומי הצניעות, היא קשה ונראית פעמים רבות בלתי אפשרית... מהירות המחשבה, העובדה שהיא "קופצת" לראש ללא התראה ו"רצה" בחופשיות הופכת את ההלכה שאוסרת "הרהורים זרים" או "הרהורי עבירה" לאחת ההלכות היותר מדוברות ומכבידות. לעיתים לוקח שנים ללמוד ולהבין שהמחשבות, כמעט כמו מעשי האדם, תלויות בבחירה חופשית וניתנות לשליטה. במאמץ, אבל במאמץ אפשרי.
בעולם שבו אפילו המילים מזולזלות, למרות קרבתן לעולם המעשה, הרי שעצם הרעיון שיש השפעה למחשבות, שהן משפיעות וחשובות, הוא רעיון חדשני מאוד. המעשיות של העולם סביבנו קובעת ומחנכת לכך שרק המעשה קובע, שרק מה שחתום בכתב יד מאושר ושלעולמות ה"רוחניים" ונטולי הבסיס המעשי אין חשיבות. מותר לחשוב הכל כי המחשבה לא פוגעת באחר ולא משנה באמת. בתפיסה היהודית, כמובן, המבט שונה לחלוטין. במובן מסויים דווקא הרוחניות של המחשבה, העובדה שהיא לא יורדת לעולם המעשה הופכת אותה לחשובה יותר ומשפיעה יותר. מלבד המבנה הרגיל שבו אדם אכן נמדד על פי מעשיו בפועל ישנו גם סולם הפוך- סולם שבו ככל שהגורם רוחני יותר הוא גם חשוב יותר ומשפיע יותר. זו אחת הסיבות שבעולם הקבלה והפנימיות מרבים לדבר ולעסוק בחשיבות טהרת המחשבה, כי למחשבה הרוחנית יש כוחות עצומים שיכולים, בהקשרים מסויימים, לעלות על החשיבות של המעשה עצמו הנובע מהם.
• ישנם מספר ידיעות חשובות ותנאים מקדימים ליכולת לשלוט על המחשבה ולהתמודד עם מחשבות לא ראויות. ההבנה הבסיסית ביותר, כמובן, היא עצם ההבנה שהדבר אפשרי. בסופו של דבר גם המחשבות של האדם, בשלבים מסויימים שלהן, הן בידינו. כלומר- אצל מי שאינם מוגדרים כצדיקים במשרה מליאה בהחלט יתכן שמחשבה זרה, מהירה ולא נשלטת, תתפרץ לשכל החושב... אולם מכאן והלאה הדבר חוזר לרצון ולבחירה העצמית שלנו. אנחנו יכולים לבחור האם להמשיך להרהר או לדחוק את המחשבה החוצה. זה עניין של שבריר שניה, אולם שבריר שניה שמעניק לנו שליטה במחשבות, עם כל מהירותן.
• נקודה שניה היא שאין ספק שאי אפשר להתמודד רק עם מחשבות זרות, ללא מאמץ מקיף להיות טובים יותר בתחומים נוספים. ישנן מספר מצוות והנהגות כאלו, שכדי לרכוש אותן צריך לרומם את האישיות כולה- מצוות כמו השמחה, עין טובה, המצווה לדון כל אדם לכף זכות וכדומה לא יכולות להיות מנותקות מהמצב הכללי של האדם. כלומר – אתה לא יכול להיות נרגן, לחשוב שכולם נגדך ולחפש פגמים באנשים ופתאום "לעבוד על מידת השמחה". כדי להיות שמח באמת יש צורך בהרמת האישיות כולה, ואז, בדרגה אנושית גבוהה, השמחה הופכת להיות חלק ממך ואפשרית. עקרון זה נכון גם לגבי טהרת המחשבה - לא ניתן להישאר במקום נמוך, לחיות חיים נמוכים ופתאום לזכות לטהרת המחשבות. השליטה על המקומות שאליהן נודדת מחשבתנו מצריכה עבודה כללית על האישיות כולה, ואז, כאשר אנחנו גדולים יותר, עמוקים יותר ורוחניים יותר, ממילא המחשבות נקיות יותר. בטח ובטח שאי אפשר להיות שקוע, לצורך הדיון, בעיתונים, תמונות וכלי תקשורת שמקדשים את "חופש המחשבה הזרה" ואז פתאום להגיע לעת ערב עם מחשבות טהורות. כאן, אולי, גם יש איבוד של הבחירה החופשית למחשבות טהורות – כי הסתכלויות לא טהורות יכולות לגרור, בהכרח ובלי יכולת שליטה, מחשבות בהתאם.
• אפשר גם להתאמן בשליטה על המחשבה, בתחומים שקרובים אליה, כמו לדוגמא מידת הסקרנות. אדם שמתרגל לרסן את הסקרנות הטבעית שחשובה בפני עצמה, ביכולתו לא להביט ולא לחקור במקומות שאין לו צורך, בדרך כלל יכול לגלות דרך לשליטה על המחשבות האחרות שמתרוצצות במוחו, זו עבודה שמצריכה תרגול וסוג של הפרדה בין המחשבות "שלי" לאלו שעליהן ברצוני לשלוט וזה בהחלט מצריך תרגול.
• גם למקום שבו אנחנו מונחים, השאיפות, סדר היום הרוחני, יש כמובן השפעה אדירה על עבודת המחשבות. אדם ששקוע במחשבות חיוביות על התקדמות רוחנית, על שאיפות רוחניות ועליה, יתקשה ל"מצוא את הזמן" להרהורים זרים שיכבשו את מחשבתו. כאשר מסמנים רף גבוה של שאיפות – פעמים רבות העיסוק בקטנות נעלם (אל דאגה, אין ארוחות חינם בעולם ובסופו של דבר תזומן התמודדות ועליה בעבודה אישית). במח של רוב האנשים, כפי שכתוב בספרי המוסר, אין מקום לשתי מחשבות וממילא כאשר הוא עסוק במחשבות של צמיחה, מחשבות ירידה תופסות מקום קטן יותר. בכלל, עצם העיסוק במשהו מוביל למחשבות בריאות יותר. אין מקום פורה יותר למחשבות והרהורים לא חיוביים, כמו מח משועמם, ברביצה אין סופית של שעמום, ב"העברת הזמן" ובטח בשעשועים זולים שכל עניינם לפתור בעיות שעמום. הכלל – ככל שתשעממו יותר, יותר קשה יהיה לעצור את פרץ המחשבות.
החידוש הגדול שצריך להפנים נאמר כבר בתחילה – יש יכולת אמיתית לאדם לחשוב נקי, להתרומם במחשבתו ואפילו, במדרגות עליונות, לתקן תיקונים על ידי מחשבות בלבד. בדרך לשם חשוב לשמור על שאיפות גבוהות, על הימנעות ממגרי יצר מקצועיים, משעמום מיותר ומחולשה...
דווקא הקלות הגדולה שבה ניתן בימינו לטמא את הנפש, האחריות הגדולה שמוטלת לפתחו של כל אחד ואחת, היא גם להפנים עד כמה ניתן מאידך, במרחק נגיעה קלה, לתקן עולמות שלמים לפעמים רק ע"י מחשבה טהורה. וזה אפשרי לגמרי.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה