close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"אנא יהוד!" - אמר החולה בעל החזות הערבית

יד לאחים/ דסק החדשותי שבט, תשסח17/01/2008

מפגש מפתיע בבית החולים שניידר הוביל לחשיפת משפחה ערבית עם עשרות נכדים, יהודים על פי ההלכה, לסבתא ניצולת שואה שנישאה לערבי ואשר ימים אחדים לפני מותה גילתה לצאצאיה את מוצאה היהודי וביקשה שיקברוה בקבר ישראל

מקרה מיוחד שהגיע לארגון הפעילים יד לאחים בשבועות האחרונים, חשף משפחה ענפה של עשרות ילדים ונכדים שיכולים היו לגדול כערבים לכל דבר, אלמלא וידויה הנורא של הסבתא היהודייה זמן קצר לפני מותה.

למקרה התוודע מנהל רשת מוסדות תורניים בדרום הארץ שבנו היה מאושפז בבית החולים 'שניידר' בפתח תקווה. החולה ששכב ליד בנו, נער כבן 15 בעל חזות ערבית, החל מיוזמתו לקשור עם האב והבן שיחה באומרו להם: "אנא יהוד" (אני יהודי, בערבית). הנער, בעל חזות ערבית מובהקת, הפתיע אותם באומרו זאת והם ביקשו לשמוע הסבר לפשר ההצהרה הבלתי צפויה.

לתדהמתם התברר כי החולה אינו
אלא נכד לסבתא יהודייה, ניצולת שואה, שעלתה ארצה לפני עשרות שנים לבדה, ללא כל קרובי משפחה. היא מצאה לה בית בעיר מעורבת של יהודים וערבים ולאחר זמן לא רב נישאה לערבי. במרוצת השנים נולדו לה שישה ילדים ונכדים לרוב. זמן קצר לפני מותה ממחלה קשה, ביקשה לכנס את ילדיה בהשמיעה בפניהם את צוואתה המפתיעה. לנגד עיניהם הקרועות מתדהמה, ביקשה האם להיקבר בקבר ישראל באומרה כי היא יהודייה מבטן ומלידה.

העסקן החרדי ששמע את הדברים מפי הנער החולה, מיהר ליצור קשר עם יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ שליט"א, אשר החליט לשגר כמה מפעילי האגף להצלה מטמיעה לבית החולים, לפגישה בלתי אמצעית עם הנער ועם בני משפחתו. למחרת היום, באחד מחדרי המחלקה ב'שניידר' נצפה מחזה בלתי שגרתי בעליל. קבוצת אנשים שלכל מביט מהצד נראים כערבים לכל דבר דיברו בהתרגשות אודות שורשיהם היהודיים. הללו הופיעו במקום כשהם מצוידים במסמכים רשמיים המוכיחים את מוצאם היהודי. לאחר שיחה ארוכה ומרגשת, ניאותו כמה מהם להניח תפילין לראשונה בחייהם.

בימים אלו מקיימים אנשי יד לאחים מגעים מתקדמים עם כמה מבני המשפחה המקבלים שיעורים ביהדות ומביעים רצון עז לשוב לחיק העם היהודי תוך קבלת עול תורה ומצוות.

המקרה המיוחד נדון בהרחבה במסגרת אסיפת חירום מיוחדת בהנהלת ארגון הפעילים יד לאחים, לנוכח נתון מזעזע ולפיו בחודש האחרון התקבלו במוקד ההצלה של יד לאחים למעלה ממאה פניות שונות ומגוונות בנושאי טמיעה. הפניות באו מאזורים שונים ברחבי הארץ ומאוכלוסיות שונות שהמכנה המשותף שלהן הוא התמודדותן עם היטמעות בת ישראל בידי נכרים. כל אחת מהפניות טופלה במסירות ובנאמנות בידי צוות האגף להצלה מטמיעה המונה שמונה עובדות סוציאליות במשרה מלאה, משפטנים ועורכי דין, מתנדבים ואנשי יחידת החילוץ.

לשם השוואה, בחודש המקביל אשתקד, טבת תשס"ז, התקבלו במוקד ההצלה 43 מקרים של טמיעה. "זהו נתון שאי אפשר להישאר אדיש מולו", אמר יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ. "ברור לגמרי, למרבה הצער ומגינת הלב, שאין כיום אוכלוסייה או מקום שלא נחשפו למקרים קשים אלו. על כולנו נדרשת ערנות למצוקות הנוער באשר הוא, פקיחת עין לרחשי לבו ושימת לב מיוחדת למען לא ידח ממנו נידח", אמר הגרש"ב ליפשיץ בכאב.

בהתייחסו למקרה הנורא האמור אמר יו"ר יד לאחים: "מי יודע אם אותה ניצולת שואה הייתה מקבלת תשומת לב ועזרה אישית, לא הייתה נשארת בחיק העם היהודי. אף היום, בהבנה אמיתית ובתחושת ערבות הדדית, ניתן להציל בנות ישראל שילדיהן עלולים להישאר ערבים לדורי דורות רח"ל".

בד בבד שבים וקוראים ביד לאחים לשלומי אמוני ישראל לפתוח את בתיהם לשבתות של אימוץ ובית חם לניצולות הטמיעה המשוועות ליד מכוונת ומשפחתיות תומכת.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה