close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חשיבותה של "הנקודה (.)... היהודית"

ד"ר מוטי גולןט שבט, תשסח16/01/2008

היה זה בסיומו של מוצ"ש מרתק באחת משכונותיה היקרתיות של ה"עיר ללא הפסקה", קרי: תל אביב רבתי. קבוצה של בעלי מקצועות חופשים התארגנו "כדי לשמוע ולצלול אל תוך עולמה של הנקודה היהודית שמפעמת בליבו של יהודי ויהודי"

"מוטי" – פנה אלי בהתרגשות אדם שלא ראיתיו "מעודי ועד היום" אשר בו נתבקשתי לשאת הרצאה באחת מסעודות ה"מלווה מלכה" שאליהן אני מוזמן מדי פעם. "אוכל להחליף עימך מספר מילים".
"כמובן, ברצון, בשמחה" – עניתי לו והמשכתי בבדיחות הדעת ובלשון מליצית: "יאמר כבודו, את אשר מעיק על ליבו".

היה זה בסיומו של מוצ"ש מרתק באחת משכונותיה היקרתיות של ה"עיר ללא הפסקה", קרי: תל אביב רבתי. קבוצה של בעלי מקצועות חופשים התארגנו "כדי לשמוע ולצלול אל תוך עולמה של הנקודה היהודית שמפעמת בליבו של יהודי ויהודי" – כפי שהגדיר זאת מארגן "סעודת המצווה", עו"ד ידוע שביקש להישאר
בעילום שם.

"או. קי." – המשיך איש שיחי במתק שפתיים. "אנא, נסה להסביר לי, אני האיש שלא בא מ"עולמה של יהדות" (בגלל סיבות משפחתיות) את הדילמה הבאה: אם היהדות, באופן כללי, היא דת קוסמית, אוניברסאלית, "גדולה מן החיים ואור לגויים", כפי שהגדרת זאת בהרצאתך, למה ומדוע כאשר באים לבצע זאת "הלכה למעשה", היהודי מתבקש כל הזמן לחיות, להיות עם "היד על הדופק", ובעיקר, לרדת עד לפרטים הקטנים ביותר בחיי היום יום. פרטים שנראים למי שלא קרוב לחיים האלה: פרטים מוזרים, הזויים, ואולי גם מיותרים?!"

שאלתו של האיש הייתה ברורה לחלוטין. איש זה ביטא בשאלתו את הרצון הכללי של הרבה "יהודים טובים באמצע הדרך" להיכלל בתוך "הקומפלקס היהודי" – מצד אחד, אולם, מאידך גיסא – כאשר מגיעים לידי קיום וביצוע "חובות הדת היהודית" (כפי שהרמב"ם הגדיר זאת) ה"נקודות הקטנות" שישנן בעולמה של היהדות, קרי: בעולמה העצום של ההלכה היהודית, מרגיז, ופעמים אף נראה "על פניו" הזוי ומיותר.

אולם, זו בדיוק התשובה. היהדות היא "דרך חיים" אמיתית בבחינת" וחי בהם". היהודי אמור וצריך לחיות עפ"י דרך חיים ואשר דווקא "הנקודות הקטנות" ביותר הן העיקר והיסוד בדרך זו. "הנקודות הקטנות" (ואפילו הקטנטנות) הן אשר בונות ומעצימות את גודלה ועוצמתה של היהדות. הן הנדבך החשוב ו"הצימוק שבעוגה". ומבלי להשתאות, הוצאתי דף מודפס, מתוך צקלוני המוכן תדיר עימדי, ונתתיו לאיש שיחי כדי שיקרא ויתרשם.

חושבני, שמן הראוי לחלוק זאת עם קוראי האתר התורני-רעיוני "שורש" דף מודפס זה אשר כולל את תשובתו "החכמה והמחכימה" הרב אהרון מוס, רב חבד"י מאוסטרליה על שאלה/דילמה כגון זאת. תשובה, שלעניות דעתי, עיקרה: הסתכלות אמיתית עד כמה חשובה היא "הנקודה" בעולם היי-טק, כמו גם, ב"מיגוון" חיי האדם היהודי, כמעט בכל תחום חיים שהאדם יכול להעלות על דעתו. למותר לציין, כמה אנשים "לא עברו" ונכשלו במבחנים, בחידונים, בקבלה לעבודה או לשירות מסויים ועוד בגלל שחסרו "עוד נקודה אחת".

זו בעצם נקודת האחיזה, נקודה שיכולה לשמש יסוד ומנוף בזכות קיומה של היהדות כדת מעצבת ולא מעצבנת, דת בונה ולא הזויה, מעין "נקודת הארכימדס" (ע"ש קריאתו הידועה של המתימאטיקאי היווני ארכימדס, במאה השלישית לפנה"ס, למניינם, כאשר גילה את "חוק המנוף": "תנו לי נקודת משען וארים את כדור הארץ"). וכך כותב הרב מוס:
נשאלתי: למה היהדות עסוקה בפרטים קטנים ובלתי רלוונטיים, כמו למשל: כמה בדיוק מצה צריך לאכול בליל הסדר, איך לקשור את שרוכי הנעליים ועוד. נראה, כאילו היהדות מזניחה את העיקר כשהיא נתפסת לקטנוניות. לזה היהודים קוראים "רוחניות"?!. וכותב השאלה הוסיף את המשפט הבא: כבר שלחתי לך שאלה זו לפני שבוע, אך לא נעניתי. אולי סוף סוף קיבלת שאלה שאין לך עליה תשובה?!
ותשובתי הייתה: ראשית – מעולם לא טענתי שיש לי את כל התשובות. ושנית – ישנן הרבה שאלות שהינן מעבר להשגתי.
אולם, האמת היא, שכבר עניתי לך ואתה כבר קבלת את תשובתך. כיצד? – כשקיבלתי את שאלתך תיכף עניתי לך, והעובדה שלא קיבלת את תשובתי, היא היא התשובה לשאלתך. "ראה" – המשיך הרב מוס את תשובתו וכתב: "כששלחתי את תשובתי אליך באמצעות כתובת הדוא"ל שלך, לא הוספתי נקודה לפני המילה Com. סברתי, שתקבל את הדוא"ל גם ככה, שהרי בסך הכל, חסרה רק נקודה אחת קטנה. לא חשבתי שזו טעות דרסטית. צריך להיות מאוד קטנוני כדי לא להבין ש - yahoocom ו- yahoo.com זה אותו דבר. לא נראה לך כל כך מגוחך שלא קיבלת את תשובתי רק בשל העדר נקודה אחת קטנה ובלתי רלוונטית"?!
לא!!! זה לא מגוחך! ויודע אתה מדוע? – כי "הנקודה הסתמית" היא לא רק נקודה. היא מבטאת משהו. לאותה נקודה יש הרבה יותר משמעות מאשר כמה פיקסלים במסך".
"לי" – המשיך הרב מוס את תשובתו וכתב: "הנקודה נראית בלתי רלוונטית בעליל. אבל, זה נובע מחוסר הידע שלי בדרכי האינטרנט. ומן המקרה שלך, עכשיו אני יודע בבירור: שבתוספת הנקודה – הדוא"ל שלי מגיע ליעדו. אולם, בלי הנקודה – הדוא"ל שלי הולך לאיבוד".

הרשוני אנכי "מצעירי הצאן" לחתום ולסכם כהאי לישנא: "ממכתב תשובתו "החכמה והמחכימה" של הרב מוס ניתן ללמוד גם על עצם קיום המצוות "הלכה למעשה". למצוות – יש עומק עצום. לכל פרט ופרט ואפילו זה שנראה, על פניו, מיותר, הזוי ואולי אף מרגיז ומעצבן, יש עולם של משמעויות. הפרט, שהוא "הנקודה הקטנה", מרכיב את התמונה השלמה. את "פאזל המצוות" האדיר הקיים ב"עולמה של יהדות". כאשר מקיימים את המצוות בדייקנות, בשלמות עם כל הפרטים והנקודות הקטנות, גל רוחני נשלח מאיתנו, מן "הדואר היוצא" שלנו אל ה"דואר הנכנס" של הקב"ה"

ומסיים הרב אהרון מוס מ"יבשת הקנגרו" את מכתב תשובתו: "אם ברצונך להכיר את המשמעות ואת חשיבותה של "הנקודה האינטרנטית" – תלמד על תפעולה של הרשת האינטרנטית. ואם ברצונך להכיר את המשמעות ואת החשיבות של "הנקודה היהודית" – תלמד תורה".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה