close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עין טובה, זה אפשרי בכלל?

הרב יניב חניאג תשרי, תשעא11/09/2010

לפעמים נדמה לי שככל שאתה חכם יותר, מתוחכם יותר ויודע יותר, כך קשה לך יותר ל"דון לכף זכות" או להתבונן בעין טובה על העולם.

לפעמים נדמה לי שככל שאתה חכם יותר, מתוחכם יותר ויודע יותר, כך קשה לך יותר ל"דון לכף זכות" או להתבונן בעין טובה על העולם. החכמים יודעים "מה באמת קורה", קשה לעבוד עליהם עם "יהיה טוב" או עם ביטויים כמו "שמעתי שהמשיח התגלה כבר בתל אביב, רק שהוא לא יכול לצאת משם בגלל הפקקים". החכמים יודעים מה קורה בעולם, חשים את סבלו של האחר ומתקשים לצייר את העתיד בורוד או לחילופין לתאר מעשה שראו בעיניהם כלא קיים. ה"עובדות" חשובות מאוד לאנשים עם שכל ישר וממילא קשה לצבוע אותם באור אחר. העולם סביבנו, מצד האמת, הוא לא פשוט ויש בו הרבה פנים לא חיוביות... שבעין ביקורתית בולטים שבעתיים. אז איך ניתן לשקר לעצמך, לאחרים, לשנות את המציאות ולהגיד שיש מניעים חיוביים למעשים הנוראיים ש"קורים שם בחוץ"?

לאחרונה ראיתי סיפורון חסידי, ככל הנראה משמו של הרבי מקוצק, שעוסק בסוגיה הזו. הרבי מסביר בסיפור שמקובלנו ש"זה כנגד זה עשה אלוקים", לכל דבר בעולם יש שני צדדים, לכל רע יש טוב מולו ולכל טוב יש משהו בצד שכנגד. "אז מה", שואל הרבי בסיפור, "ברא הקב"ה כנגד מח עקום? כנגד אנשים שמעוותים את המציאות לרעה? שמרמים ומשקרים ומשנים כל דבר? הוא ברא את הלדון לכף זכות". צריך סוג של מח עקום כדי לדון כל אדם לכף זכות, לשנות את המציאות ולצייר דברים כנפלאים גם כאשר העובדות נראות רחוקות מזה מאוד. זה אכן "מח עקום", בצד החיובי. ה"שכנגד" של המח העקום השלילי הוא, בשלב ראשון, עקום גם הוא. ואולי, לחכמים שבינינו, הוא גם מלמד על חשיבותה של הסתכלות "מטופשת" על העולם. בדיוק כמו שאהבה מסמאה את העיניים מלראות את הפגמים שלאחרים בולטים כל כך, כך אהבת העולם צריכה להסתיר, לפעמים, את המציאות. במובן מסויים דווקא הרוע שבעולם, המח העקום הכל כך שכיח, צריך להכריח אותו ולהוביל להרבה יותר מח עקום של טוב... של מחשבה חיובית בכח. יש, הרבה, מה ללמוד מאלה שאולי חושבים פחות, שמאמינים בפשטות בסיפורי צדיקים, שכל יום מחדש שומעים סיפורים על המשיח שהגיע ונתקע ומובילים את כל זה לחשיבה טובה וחיובית על הכל. זה קשה לנו בדור התקשורת, הפגמים החשופים לעין כל ותרבות ה"מושחתים נמאסתם". ככל שתחשוף יותר פגמים תהיה חשוב יותר, מלמדת אותנו התרבות סביבנו... וכמו תמיד צריך מאמץ עליון כדי לחשוב אחרת מהתרבות. להיות, כאילו, כזה טיפש. אבל כמו שאמר שלמה, בחכמתו, לא תמיד צריך וטוב להיות חכם כל כך. תסגור לפעמים תריסים, תגיד לכולם "שיהיה לך יום קסום, אח שלי" (את הקסום צריך למרוח כזה, בהברות ארוכות...). אם את "חכמה" בדרך כלל חברותיך האינטלקטואליות יביטו עליך במבט מוזר כזה, מתנשא, של מי שיודעות סודות שאת לא שמעת עליהם... אבל את, אתה, הרווחתם לפחות פעם אחת עין טובה. רווח נקי. שיהיה לכם יום קסום. שנה קסומה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה