close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התעלות רוחנית והנאה גשמית בימים הטובים

שמעון וגילה הלאגכח אלול, תשע07/09/2010

לפניכם עצות מעשיות וכללים חשובים כיצד להתמודד עם השפע הגשמי בסעודות החג שייתן לנו כוחות חיוביים להתעלות רוחנית וחיבור אמיתי לקדושת הימים האלה ולא חלילה עומס מיותר לגוף ולנפש.

לפנינו בע"ה חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. בימים אלו אנו מרבים בסעודות עשירות במיני מאכלים, בשרים וכמובן קינוחים ומקיימים הלכה למעשה את הנאמר "אין שמחה אלא בבשר ויין" (מקור:בבלי,פסחים ק”ט א).

לפניכם עצות מעשיות וכללים חשובים כיצד להתמודד עם השפע הגשמי בסעודות החג שייתן לנו כוחות חיוביים להתעלות רוחנית וחיבור אמיתי לקדושת הימים האלה ולא חלילה עומס מיותר לגוף ולנפש.


הגבלת כמות המזון– הרמב"ם מלמדנו שצריך לאכול "כדי רביע משביעתו", עד כמעט שובע ולא מעבר לכך. אכילה מעל ומעבר לקיבולת הקיבה גורמת לעייפות, כבדות, צרבות, גזים ועוד. תחושת השובע האמיתית מורגשת רק לאחר 20 דקות . מפאת ריבוי המנות מומלץ לאכול מעט מכל מנה ולהשתדל לקחת פעם אחת מכל מנה ללא תוספת.

לעיסת המזון- הלעיסה היא שלב העיכול הראשוני. לעיסה איטית טובה ובנחת מביאה את המזון לקיבה מעוכל דיו ובכך מונעת צרבות וכיבים. לעיסה זו גם מאפשרת להרגיש את נקודת השובע הקיימת בקיבה ואחראית על שידור תחושת השובע האמיתית למוח.

אכילת ירקות בסעודות- הירקות עשירים בסיבים תזונתיים העוזרים לעיכול. הגישו מגוון של סלטים חיים. מומלץ לתבל את הסלטים במעט שמן טוב ולהימנע משימוש ברטבים כמו מיונז, רוטב אלף האיים שהם עתירים בשומן וכולסטרול.

צמצום כמויות המזון השמן- העדיפו בשר רזה במקום בשר שמן, אפייה במקום טיגון ושמן במקום מרגרינה. מומלץ לצמצם את כמות השמן גם במאכלים עצמם.

שתייה נכונה- שתייה בזמן הארוחה משבשת תהליכי עיכול וגורמת לצרבות, גזים ובעיות עיכול. מומלץ לא לשתות בזמן הארוחות אלא לפני הסעודה או אחריה. כמו כן מומלץ להימנע משתייה ממותקת המכילה קלוריות מיותרות וסוכרים ומגבירה את הרצון לשתות.

אכילת פירות– פירות מתעכלים במהירות רבה לכן אכילת פירות בסוף ארוחה דשנה גורמת לתסיסת המזון בקיבה המתבטאת בגזים, צרבות ובעיות עיכול מומלץ לאכול פירות לפני הארוחות או כמה שעות אחרי.

הפרדת פחמימות וחלבונים- מומלץ לאכול פחמימות או חלבונים עם ירקות. הפרדה זו מומלצת ביותר לאנשים הסובלים מרגישות בקיבה ומבעיות עיכול. נזכיר כי לחם, תפוח אדמה ואורז הם פחמימה.

אכילה נתונה גם בערב החג– למרות הטרדות והעיסוקים הרבים של ערב חג, כדאי להקפיד על פת שחרית וארוחת צהריים טובה. הרעבה במשך היום וסעודה כבדה מאוד בסופו מביאה לאכילת יתר, גורמת לבעיות עיכול ושינויים קיצוניים ברמות הסוכר בדם , שינויים קיצוניים ברמות הסוכר גורמים לעצבנות ובעיות בריאותיות .

איזון רמת הסוכר בדם- סעודות החג מכילות הרבה סוכרים, חלקם סמויים וכן מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה כדוגמת תפוח אדמה. לאיזון רמות הסוכר מומלץ לאכול דגים מהים צפוני כמו סלמון וטונה או לקחת תוסף מזון אומגה 3, שום טרי (מומלץ לשלב בסלטים), חילבה, ירקות ירוקים, אורז ודגנים מלאים, תוסף מזון כרום פיקולונאט.

תנועה ופעילות- הליכה אפילו מתונה לאחר הסעודה שומרת על הבריאות ומאזנת את רמות הסוכר.

שילוב תוספי מזון בהתאם לצורך- ובהתייעצות עם מטפל מוסמך. לסובלים מבעיות עיכול שונות מומלצת ביותר צריכת פרוביוטיקה /אסידופולוס על בסיס קבוע. גם אנזימי עיכול וכלורופיל יעזרו לעיכול ופירוק רעלים. תוספת ויטמין c מועילה לחיזוק המערכת החיסונית וכן נותנת כוח ואנרגיה . אומגה 3 איכותית מועילה לשיפור הזיכרון ותפקודי המוח.

השנה החדשה שמתחילה מאפשרת לנו להתחיל מחדש, לנסות ולשנות, להשתדל ולשפר.
חגי תשרי הם זמן מתאים לשינוי תזונתי ומעבר לאכילה בריאה ותזונה נכונה. ובע"ה נזכה לשנה של בריאות הגוף והנפש שפע של כוחות גוף, אנרגיה ושמחה.
בברכת שנה טובה, שמעון וגילה הלאג "שמן טוב רפואה טבעית"

לקריאת מאמרי בריאות נוספים, מתכונים בריאים, ייעוץ כנסו לאתר שמן טוב או פנו ל [email protected] או בטלפון 04-6820074
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה