close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על משלוחי מנות וממתקים

שמעון וגילה הלאגי אדר, תשע24/02/2010

זה הזמן, רגע לפני התקדש החג, לעצור. ללמוד, להבין ולהפנים למה גורמת אכילה מרובה של מיני מגדנות וממתקים...

משלוח מנות איש לרעהו היא אחת ממצוות חג הפורים.
אולם, שפע הממתקים והאריזות המהודרות במחירים הזולים המוצעים בכל מרכול שכונתי, ריבוי העיסוקים ומיעוט הזמן, גרמו לכך שמשלוחי המנות שינו את מהותן ותכולתן, התחפשו גם הן והפכו לאריזות ענק מהודרות, עתירות מממתקים ושאר מינים-וכל המרבה-הרי זה משובח! האמנם?

זה הזמן, רגע לפני התקדש החג, לעצור. ללמוד, להבין ולהפנים למה גורמת אכילה מרובה של מיני מגדנות וממתקים. חשוב גם לזכור את המצווה היחידה שעליה נאמרה המילה מאוד- "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”-היא מצוות שמירת בריאות הגוף (והנפש).

התהליכים שעובר הסוכר בדם: פחמימות, בעיקר מקמח לבן וסוכרים פשוטים הופכים מהר לגלוקוז במחזור הדם. על מנת לעבד את הגלוקוז ולהפחית את רמת הסוכר בדם,מייצר הלבלב אינסולין. ככל שעולה כמות הגלוקוז בדם, נאלץ הלבלב לייצר אינסולין בכמות גדולה יותר.
בשלב הבא, גורמות הרמות הגבוהות של האינסולין בדם לירידה דרסטית ברמות הסוכר ,עד מתחת לנורמה. התוצאה של מהלך זה מתבטאת בחולשה ועייפות רבה.
כדי להעלות שוב את רמות הסוכר בדם לנורמל, משתחררים הורמונים ממריצים מבלוטת האדרנל- כולל אדרנלין ,אלה גורמים להתכווצות כלי דם והאצת קצב הלב.
גם מערכת העצבים האוטונומית-המפקחת על תהליכי הגוף הלא מודעים כגון עיכול ומחזור הדם, הופכת לדרוכה יתר על המידה וגורמת לתחושות של עצבנות, חרדה וכן קוצר נשימה.
בנוסף לאמור לעיל, אצל מבוגרים וילדים הרגישים יותר לסוכר וקמח, יכול תהליך זה לגרום להתנהגות היפראקטיבית, הפרעות קשב וריכוז והתפרצויות זעם.
בתהליך עיבוד הסוכר בגוף, שככל שנאכל יותר סוכרים, נרגיש את תוצאות התהליך בצורה חזקה יותר.
חשוב ביותר לזכור שדווקא אצל הילדים הקטנים, שהם צרכני המתוקים הגדולים, האדרנלין והשלכותיו נותרים בגוף למשך שעות! במחקרים התגלה שאצל ילדים נותרה רמת האדרנלין גבוהה פי 10 מתחום הנורמל עד 5 שעות מנטילת מנת הסוכר!!.
ניתן גם להוסיף ל"חגיגה" זו את ההשפעה הרעה שיש לצבעי המאכל והחומרים המשמרים המוספים לחלק נכבד מהממתקים על בני האדם ובעיקר על ילדים.

אם כך, אנו מבינים שאכילת סוכר מרובה, לא רק שאינה תורמת לשמחת החג, היא מהווה נזק מיידי ולטווח ארוך לילדים ולמבוגרים. גם אצל מבוגרים עם סוכר מאוזן, אכילה מרובה של מתוק ופחמימות לאורך זמן, גורמת להפרת האיזון באופן סמוי מה שנקרא-סכרת סמויה וח"ו בסופו של תהליך לסכרת.
אין אנו מעוניינים ח"ו במאמר זה להפר את שמחת החג,אלא, נהפוך הוא!
מכיוון שבבתים רבים יתקבלו בברכה משלוחי מנות ביתיים,
להלן כמה רעיונות למשלוחים ומשלוחים ממתכונים בריאים :
-מאכלים ביתיים חמים, כמו קוסקוס, אורז ואפשר מלא או אדום עם ירקות.
-פשטידות. פרווה או חלבי. ניתן להכין בצק לתחתית הפשטידה מקמח מלא. אפשר להכין פשטידות בתבניות קטנות.
– עוגות בריאות מקמח מלא,סוכר חום או תחליף אחר, פירות עונה או פירות יבשים.
– סלטים ביתיים-סלט חסה עם עגבניות שרי, סלט ירקות, מסיר-ירקות חתוכים,סלט ביצים,סלט זיתים וכן הלאה.
– לחם תוצרת בית, ואפשר לחם מקמח מלא .
– ממתקים בריאים.


להורדת מקבץ מתכונים בריאים לחצו כאן

לעניני בריאות הגוף בדרך טבעית-
shementov@012.net.il

בברכת חג שמח- באמת. שם-ן טוב שמעון וגילה הלאג
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה