close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תזונה נכונה - לקראת חגי תשרי

ד"ר רינה גרנותכד אלול, תשע03/09/2010

אנו שמחים לארח בערוץ הבריאות את ד"ר רינה גרנות, מומחית לתזונה, במאמר חשוב לקראת החגים. איך נעבור את ימי השמחה והעונג בצורה בריאה מבחינה תזונתית?

החגים שבפתח מזמנים לנו ימים של חשבון נפש, התחדשות וקבלה לעתיד. כדאי להקדיש תשומת לב מיוחדת לכל נושא סעודות השבת והחג. יש דמיון בין האתגר מול השפע שמציע עונג שבת לבין החגים הבעל"ט, המאפיין הדומה - שפע שפע ועוד שפע ב"ה באווירה משפחתית וחגיגית שמטשטשת לנו גבולות של "טעם טוב" במידת האכילה.
השנה הלוח העברי מספק לנו הרבה סעודות חג, שפע של מתוק לשנה טובה ומתוקה. בונבוניירות ואריזות שי מתוקות מחכות לנו בכל מרכול. ואנא אנו באים...

איך נתרגם תפריט של תזונה נכונה ובריאה לשולחן החג?

לצערנו הרעיון של תזונה בריאה

בחג ובשבת מעלה אצל רובנו הרבה ספקות ובעיקר התנגדות. קשה לשרש את ההקשר המוטעה שמונח במוחנו ש"להתענג בתענוגים" משמעותו - לאו דוקא בשר ודגים אלא הרבה הרבה יותר - ארוחות עשירות ועתירות שומן וקלוריות, מיני מתיקה, עוגות וקינוחים.
נוסיף לכך לחץ העבודה מסביב האוכל: לפני – ההכנה, בזמן הסעודות- ההגשה והלחץ שאחרי- לנקות ולהחזיר סדרי עולם. סדרי יום ושבוע שמשתבשים ומעודדים אכילה לא מסודרת ולפעמים מופרזת.

כמה טיפים שיעזרו לנו במשימה 
מילת המפתח היא תכנון - אם נתכונן נכון גם בחשיבה וגם בהכנת התבשילים נוכל להקל את ההתמודדות.
להתכונן – מבחינת עומס ה"קלוריות", ולהציע תפריט מוכר ומזין של שפע סלטים וירקות דג ועוף, בידיעה מראש שבראש השנה יהיו יותר הוצאות ב"בנק הקלוריות", אפשר גם ליהנות מטעימה מחלת הדבש המתוקה, מהצימס, ומיתר הסימנים המתוקים/ מטוגנים שמציע שולחן החג אבל במידה, לדעת שתמיד יש את דרך האמצע, שביל הזהב.
כמובן לא להגיע לסעודות החג מורעבים וחסרי שליטה. להימנע כמה שניתן ממצב  עכב"ר עייפות, כאב (רגליים/גב),ברוגז, רעב.

להשתדל בערב החג לאכול קליל אבל מסודר.
- ארוחת בוקר: פריכיות אורז, יוגורט, גבינה מלפפון פרוס (אין זמן לחתוך סלט דק, דק)
- בצהריים: חתיכת דג או עוף "טועמיה חיים זכו..." ובתוספת ירקות מהמרק.
- לפני הדלקת נרות: פרי ושתיה,
ובע"ה נהיה מחוסנים מפני התקפת השפע של ארוחת החג המגרה את בלוטות הטעם במיוחד אם הרעבנו את עצמנו במשך היום...
כדאי להשתדל לנוח בערב החג, ולא להגיע מותשים לשולחן.

"אמר רב: אפילו דבר מועט, ולכבוד שבת עשאו, הרי זה עונג."
אמר הרמב"ם: "יאכל כדי רביע משבעתו" ולא אמר בשבת יאכל יותר….
זאת אומרת , הרגשת שבת וחג לא נפגמת אם יאכל בכמויות קטנות יותר.

להכין תחליפים בריאים ודלי קלוריות בעוד מועד סלטים חיים מגוונים, ירקות מוקפצים במעט שמן, דג אפוי ולא מטוגן, גפילטה פיש עם מינימום סוכר (או תחליף), מרק מסונן משומן עוף וגדוש בירקות- גזר, קישואים, בצל, סלרי אמריקאי, פטרוזיליה וכו'.פשטידות מירקות כמו קישואים במקום קוגל נוטף שומן.

בארוחת החג אפשר אולי לוותר על תוספות מיותרות. תבדקו בכל שלב בארוחה האם אתם ממש רעבים? לקינוח רצוי פירות או ארטיק לימונדה מעשה שהכנתם. כדאי לסיים את הארוחה כפי שאומר הרמב"ם רק 3/4 שבע - גם זו הנחיית חז"ל.

להקשיב לאיתות הגוף, הבטן תגיד לכם מתי "מלא כרסו " להאזין. ולעצור! לכבד את המכונה המופלאה שהקב"ה העניק לנו - גם זה מדרכי ה' בפועל ממש.

לתכנן גם הליכה בשעות אחרי הצהריים ...
אם במשך השנה אנו משתדלים לשלב בסדר היום הליכות או שיעורי התעמלות ואפילו הפעילות היום-יומית השגרתית שורפת קלוריות, הרי שבשבתות ובמיוחד בחגים הבאים עלינו לטובה נשב רב היום בבית הכנסת ובסעודות, ובסופו של יום חג נמצא גרעון בפעילות ולפעמים גם אוברדרפט גדול בקלוריות.

לכן כדאי לאמץ גם בימי החג הרגל של הליכה, מותר ואפשר לעשות הליכת חג. כל פעילות שלא טבועה בנו כדי שתהפוך לנו להרגל עלינו לתכנן אותה מראש ולהסיר כמה שיותר מכשולים שימנעו אותנו מהשינוי, לכן כדאי לקבע מראש עם אחד מבני המשפחה או עם חבר/ה הליכה של תענוג. נשרוף כמה קלוריות, נעלה את הקצב המטבולי (חילוף חומרים) ונרוויח זמן איכות עם חבר/ה או בן משפחה.... כמובן, לא בקצב מרתון אלא משהוא יותר מתון ברוח החג.
מומלץ לצאת אחרי המנוחה בשעות אחה"צ המאוחרות כשפחות חם צאו להתאוורר ותרוויחו גם הנעה וגם הנאה.

איו ספק שעם תכנון נכון ומדוקדק ורצון אמיתי של שינוי שמלווה אותנו לקראת שנה חדשה נוכל להצליח בעבודת שיפור המידות - תרתי משמע.
שנה טובה ומתוקה!
לכתבות נוספות באתר של ד"ר רינה http://www.dr-rina.com/
מאמרים נוספים בנשואים שת תזונה ובריאות http://www.dr-rina.com//מאמרים-מקצועיים

ד"ר רינה גרנות ניסיון ברפואה טבעית מעל 30 שנה.
תזונאית בכירה, Phd בתזונה ורפואה טבעית, A.M במודעות ותקשורת מדריכת כושר מוסמכת
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה