close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לנסוע לאומן זה חילול ה' נוראי

אורן חיותטז אלול, תשע26/08/2010

אומן זה חילול השם, אמרתי למתרימה, זו לא ארץ ישראל ולא לזה התכוון רבי נחמן.

לפני יומיים קיבלתי טלפון ממתרימה (כמו בכל יום ויום וערב וערב מימי חיי)- "שלום, מדברים מהכנסת אורחים אומן... אנחנו מארגנים ארוחות בחינם לכל הבאים...". שלא כדרכי עם מתרימות, איבדתי את העשתונות. "אז מה, את מבקשת ממני תרומה לחילול ה'?" שאלתי את הנערה המסכנה שמתפרנסת על אחוזים. "אתם עושים חילול ה' נוראי, כשיהודים עוזבים את ביתם ובאים לחגוג את חג קדוש באדמה טמאה תוך כדי שהם מפרנסים אוקראינים רוצחים שהיו יותר גרועים מהנאצים בשואה...". היא היתה בשוק, כמובן, נסתה לומר משהו על כך שהקבר של רבי נחמן הוא בעצם ארץ ישראל וכאלה... ושאני חייב להיות שותף בכל הברכות והישועות שרבי נחמן הבטיח. אולם אני חש שהעניין של אומן יצא מפרופורציה מזמן. רבי נחמן אכן רצה שיהודים, שגרו בגלות, יבואו אליו לאומן, כשהיה בחיים... אולם מאז הוא נפטר, יהודים גרים בארץ ישראל ומתהלכים בין קברי תנאים ואמוראים... ועוזבים אותם כדי להגיע לאדמת הדמים באוקריינה. זה נורא. זה חילול ה' ופגיעה נוראית בארץ ישראל. זו גם טפשות נוראית, לעזוב את המשפחה וללכת לחג למקום אחר, כדי לזכות ב"ישועות". בכלל, הנטיה לקבל שכר מיידי מרבנים בעולם הזה היא נוראית בפני עצמה. נוסעים כדי לקבל ישועות ולא כדי להתפלל.
אז נכון, יש שם אווירה ורוח, אבל יש שם גם 20,000 גברים שמתפללים ביחד, לא מוטרדים עם נשים וילדים ויכולים כל הזמן להתפלל ולקרוא תהילים. גם פה בארץ, בתנאים כאלה, כל אחד היה חש התעלות רוחנית... זו לא חכמה.

רבי נחמן לא התכוון לזה, לא לנטישת המשפחה, לא לפרנסת הרוצחים האוקראינים לא לאווירה הגסה שיש שם (ויש שם, לפחות בשוליים) ולא לעזיבת ארץ הקודש לטובת טומאת העמים... זו לא היתה הכוונה בחייו ובטח לא אחרי פטירתו. אומן בראש השנה זה בעיקר חילול ה', שמעו מה יש לרבנים לומר, לרב עובדיה, לרבנים החרדייים ולעוד. אבל הציבור לא שומע אליהם בעניין הזה, למה? כי מבטיחים ישועות בקלות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה