close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך להילחם בתאונות הדרכים

יוסי מרובקהב חשוון, תשסו04/11/2005

"אחרי 14 שעות של נהיגה רצופה עלולים גם נהגי המשאיות להגיע למצב ניקור קל. בייחוד כאשר בלילה הקודם לא ישנו זמן רב מידי. אה, כן, שכחתי - לעיתים גם המשאיות שלהם מלאות קצת יותר ממה שמותר ע"פ חוק. " - ליוסי מרובקה יש רעיון איך להפחית בנפגעי תאונות הדרכים

תאונות דרכים הפכו להיות דבר שבשגרה אצלנו, אנו שומעים כל שבוע בחדשות
את התוצאות השבועיות - שבוע של שמונה פסולים נחשב טוב ורק שבוע עם יותר מ 15 פסולים גורם לנו לזעזוע.
שיווין הנפש שבו אנו מתייחסים לתאונות הדרכים גורם לנו להתייחס לכך כאל משהו שקיים במציאות שתמיד היה ותמיד יהיה ולא ניתן באמת להיאבק בו. אולם למעשה ניתן באמצעות חקיקה פשוטה לפחית את כמות ההרוגים כל שנה בתאונות דרכים.
אתם בוודאי מרימים גבה כעת, להפחית את תאונות הדרכים באמצעות חקיקה? בחייך, אין סיכוי.
לדוגמא, תאמרו לי כעת, נהגי משאיות כידוע נוסעים כמו מטורפים ואין דרך למנוע את זה. אז, זהו שלא!!!
יחסית לזמן שבו נהגי משאיות נוסעים על הכביש הם הכי פחות מעורבים בתאונות דרכים!!! כן, כן, בדיוק מה שאתם שומעים - הכי פחות. בקצה השני נמצאים באופן מאוד צפוי האופנועים שיחסית לזמן בו הם נוסעים על הכביש הם הכי מעורבים בתאונות דרכים.
אולם למרות למרות עובדה זו, עדיין המספר הגבוה ביותר של תאונות קטלניות מתרחש בתאונות בהן מעורבות משאיות. אבל הרי זה ברור - כל רכב פרטי שיתנגש חזיתית עם משאית פשוט יתרסק בלא להשאיר סיכוים רבים לנוסעי הרכב.
נו, אז השאלה שצריכה להישאל היא - איך גורמים לנהגי המשאיות הטובים להיות עוד יותר טובים?
הדרך היא למצוא את הקץ' של הסיפור. נהגי משאיות למרות היותם נהגים טובים הם בכל זאת בני אדם (בשונה מהטייסים כמובן...), וגם הם אחרי 14 שעות של נהיגה רצופה עלולים להגיע למצב ניקור קל. בייחוד כאשר בלילה הקודם לא ישנו זמן רב מידי. אה, כן, שכחתי - לעיתים גם המשאיות שלהם מלאות קצת יותר ממה שמותר ע"פ חוק.
עכשיו בטח אתם אומרים לעצמכם – אז בכל זאת הם רשעים קטנים. למה הם צריכים לסכן את עצמם ואותנו בשעות הנהיגה המטורפות האלו ולמה הם עוברים על החוק במטען העודף שלהם.
והתשובה כמובן ברורה - הרעים בכל הסיפור הם בעלי המשאיות. להם יש רכב שצריך לנצל אותו כמה שיותר וחבל שהרכב יעבוד רק 8 שעות ביום. למה לבזבז גם זמן על המעבר מבאר שבע לחיפה עדיף לעשות זאת בשעה וחצי אם אפשר. לכן הם מלחיצים את הנהגים שלהם שיסעו יותר מהר ויעמיסו יותר ציוד. הנהג מרגיש מאוים לפרנסתו ועושה את מה שהבוס אומר לו. ומה יקרה לבוס אם הנהג יקבל שלילה? כמעט שום דבר, יש מספיק נהגים שמחכים לעבודה, והרכב ימשיך לעבוד.
בדיוק פה צריך לשים את המחסום. צריך להשבית גם את הרכב אם הנהג עבר עברת תנועה. צריך לתת ניקוד לא רק לנהג אלא גם לרכב. ואם רכב הגיע למספר מסוים של נקודות - הרכב יורד מהכביש לזמן מסוים.
ולפתע פתאום תראו את בעלי המשאיות במקום להלחיץ את הנהגים שיסעו יותר מהר ויותר שעות, הופכים להיות משמרות הזה"ב – "אל תיסע מהר", "אל תיסע יותר מ8 שעות", "אם אני תופס אותך עם מטען עודף אתה מפוטר" וכו'. כך הנהגים יהיו על הכביש רעננים ומרוכזים ויצליחו למנוע תאונות שקיום הם לא מצליחים בגלל עייפות רבה.

אמנם חקיקה כזו לא פשוטה מבחינה משפטית, כי במערכת המשפט הישראלית לא מקובל להעניש בן אדם על חטאי אדם אחר, ובג"ץ לא יתלהב מהטלת עונש שכולו הרתעתי, אבל נראה שחיי אדם קצת יותר חשובים מכך שמערכת המשפט שלנו תראה נאורה, אני מעדיף שיותר אנשים יחיו כדי קודם כל לראות אותה, ורק אחר כך על אין שהיא נראית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה