close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פניה של אימא

אריה מרזר/ חברים מקשיביםטו אדר א, תשסה24/02/2005

סכנות האינטרנט ידועות לכל. איך להתייחס לבן/חבר/אח שנפל בזה? מה זה אומר עליו? האם האמון בו 'נשבר'? איך לגשת אליו ומה לומר לו? בעקבות שאלה של אמא מודאגת שהגיעה ל"חברים מקשיבים" אנו מביאים כמה דברים לתועלת הורים ומחנכים

כתבה אלינו אמא אוהבת ודואגת, כשהיא נסערת מאד. באחת מגלישותיה באינטרנט היא גילתה במקרה שבנה שהוא בחור מעולה מכל הבחינות, מדריך מצליח ומוערץ וכל חבריו מעריכים אותו, 'גלש' באתרים מאוד לא צנועים וגם הוריד משם תמונות.

היא נבהלה מהתגלית, מבחינתה קרה דבר איום ונורא, ובמסגרת הפתיחות המיוחדת שביניהם היא גם החליטה לדבר איתו ישירות על הענין. היא רמזה לו שיש משהו לדבר עליו והוא קלט.
וזו שאלתה: "שלום לכם.
אני ממש מבקשת את עזרתכם לפני כניסת שבת. היום לאחר בירור שעשיתי התברר לי שבני שהוא תלמיד ישיבה ומדריך בבני עקיבא צפה בתמונות
אסורות באינטרנט הנמצא בבית ומשמש אותנו לצורך לימודים. הבוקר אמרתי לו שאני מתכוונת לשוחח איתו שיחה אישית על כך, הוא כנראה הבין מה מטרת השיחה.
האמינו לי, אני בושה נכלמת ומאוכזבת. הבן המקסים, הנהדר, המדריך, המעולה שלי - צופה בתמונות כאלו.
מה עושים, בבקשה? איך משוחחים מבלי לפגוע? איך עוזרים?
אנא ענו לי עוד לפני כניסת שבת. תודה רבה לכולכם. את השאלה אני מפנה בעיקר לחברים מקשיבים - ולא לרבנים מתוך כבוד ויראה ביחד, אך גם מתוך נסיון של כולנו לצערי במכשלה הנוראה הזו – בתקווה שאמצא עזרה.
תודה רבה לכולכם ושבת שלום.
האמא המודאגת".
______________________________________________
במכתב שתי שאלות: א) מה צריך להיות באופן כללי היחס של אמא למעשה כזה, ואיך מתמודדים עם העובדה שנראה שיש לבן שני פנים?
ב) איך לדבר איתו על זה?

השאלה נשלחה דרך האינטרנט, ובקשת האמא היתה שגם נענה לה דרכו. כתבנו לה שכיון שזהו נושא רגיש ומורכב, והוא עוסק בדיני נפשות - נפש האמא ובעיקר נפש הבחור, לא שייך לענות על כך בכתיבה ונצרכת שיחה חיה בטלפון.
כאן המקום להעיר ששאלות רבות מאוד, מורכבות יותר ומורכבות פחות נשלחות דרך האינטרנט. זה אומנם מבורך מאוד, אך ישנן שאלות רבות שהתשובה עליהן באינטרנט לעולם תהיה חלקית. ישנן שאלות רבות שיש צורך בעוד הרבה נתונים שלא ניתנו בשאלה וששיחה חיה יכולה להעלותם, וכן לעיתים ישנו צורך בשיחה חיה כדי לשמוע את תגובת השואל ושאלותיו על התשובה שניתנה לו, ובכך להגיע אל התשובה והאמת היותר מדויקת ונכונה.
נראה לומר באופן כמעט גורף, שהשאלות שענינן יעוץ אישי ביחס למקרה ספציפי, הרגשות נפשיות, התמודדיות וכדו' אין מקומן באינטרנט אלא בשיחה פנים אל פנים עם רב או אדם שמבין ויוכל לעזור. ובמקום שאין אפשרות לדיבור פנים אל פנים יש להעדיף את הטלפון על פני האינטרנט, ולעיתים זו לא רק העדפה, אלא מידת האחריות מחיבת שלא לענות בכתב, כדי שלא חלילה להרוס במקום לתקן.
גם בשאלה הזו אמירות מאיימות, מאשימות, מביכות או פוגעות באימון של הבחור בעצמו ובקשר עם הוריו יכולות לפגוע עמוק בנפש, ופגיעה בנפש קשה לתקן, וחבל. לכן בקשנו שתתקשר. וכך היה.

הדגשנו בשיחה מספר נקודות. (ניתן להקיש מהסיפור הזה ומהנקודות שנעלה, גם על מקרים אחרים).

חלק א' -
הגישה הנפשית: 1) הדבר החשוב ביותר הוא לא להלחץ. חשוב לגשת לנושאים האלה בנחת.

2) ניסינו להסביר שהיא לא צריכה להרגיש כאילו לבן יש שני פנים. עוצמת הנסיונות הקיימים היום, ברחוב, בטלויזיה, בעיתונות, ובלחיצת כפתור באינטרנט היא כל כך גדולה, והכל כל כך בהישג יד עד שזו ממש מלחמה יומיומית עם היצר, ובמלחמה הזו גם הרבה חזקים ומצוינים נופלים.
הבן נשאר אותו בן, עם כל המעלות שלו, וכשהוא מדבר על אידיאלים הוא באמת מאמין בהם, זו אינה צביעות, זו מלחמה קשה שצריך הרבה תחבולות ועזרה להתמודד בה ולנצח.
הפנינו אותה לדברי הרב יהושע שפירא המובאים בספרו 'אשיב במצולות' (עמוד 99), בשם הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א:
" ממו"ר הרב יעקב אריאל שליט"א שמעתי שבימינו צריך להדריך להפריד בין סוגית קדושת הברית לבין שאר עניני עבודת ה'. אסור שמידת הצלחתו של אדם בהתמודדות עם יצרו תהיה עבורו מבחן לשאר ענייני הקדושה שבהם הוא עסוק ולמידת קרבתו אל ה'.
אל לו לפקפק בכנות תפלתו ותורתו, וודאי שלא להמנע מהם, גם אםם הוא נגוע בחטאים בענייני הברית.
טעם הדבר הוא שהפריצות שוטפת בימינו ללא מעצור ועל כן היא יוצרת התמודדות בתחום זה בסדרי גודל שאינם דומים לדורות אחרים, מה שאין כן בשאר ענייני תורה ומצוות".

המשך יבוא, בעזרת ה'.

אתר חברים מקשיבים
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה