close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ספרדי בסליחות עם אשכנזים ולהיפך

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

שלום לרב. האם ספרדי שמרגיש התעוררות והתעלות יתירה בסליחות במנין אשכנזי, וכן להיפך אשכנזי בסליחות של הספרדים, רשאי לומר סליחות עימהם?

תשובה:

שלום.
הנה בתפלה יש לכל אחד לנהוג כמנהג עדתו ולא לשנות, דהיינו ספרדי ינהג כמנהג ונוסח הספרדים, ואשכנזי כנוסח האשכנזים. ולכן ספרדי המתפלל במנין אשכנזי יתפלל כנוסח הספרדים וכן להיפך. אכן בסליחות יש להקל אם ספרדי נמצא במנין אשכנזי ולהיפך להתפלל עם הציבור, אף שהסליחות הם בנוסח שונה לחלוטין.

וראיתי שהגאון הרב יצחק יוסף שליט״א כתב (ימים נוראים עמוד סב) שאין לספרדי לשנות את נוסח הסליחות לאומרם בנוסח אשכנזי, ולכן בן ישיבה ספרדי הנמצא בישיבה אשכנזית יאמר עמהם הסליחות אך בנוסח הספרדי, ודימה זאת לנוסח התפילה שהובא בספרים שישנם י״ב שערים ברקיע שדרכם עולים התפילות, ולכל שבט יש שער מיוחד שבו נכנסת התפילה, אולם התפילה הספרדית בוקעת ונכנסת בכל י״ב שערים שברקיע.

אכן אחר המחילה, נראה שדברים אלו נאמרו לעניני תפילה בלבד ולא לסליחות שהם פיוטים ופזמונים. וכך כתב המגן אברהם (סימן סח): ״האר״י ז״ל לא היה אומר פיוטים ופזמונים אלא מה שסידרו הראשונים, כגון הקלירי שנתקנו ע״ד האמת. אמנם המנהגים שנהגו בשרשי התפילה אין לשנות ממנהג מקומו, כי י״ב שערים בשמים וכו’." הנה לפנינו מעשה רב מהאר״י ז״ל שיש חילוק בין פיוטים ופזמונים לתפילה.

וחשוב לציין שעיקר הסליחות הם י״ג מדות רחמים שנאמרים אצל כל עדות ישראל.

וכיון שענין סליחות הוא לעורר את הלב לתשובה, לכן אם אדם מרגיש התעלות בנוסח האחר ודאי שיש בזה טעם לשבח לאמרם באופן שהדברים משפיעים עליו מאשר לאמרם בנוסח אחר שאינו מעורר אותו. וכתב הגר״ע יוסף (חזו״ע ימים נוראים עמוד כ) שעיקר אמירת הסליחות צריכה להיות בכוונה ובנחת ובמיתון ובהכנעה יתירה. ואלה שאונסין עצמם מן השינה ובאים לבית הכנסת להשמיע במרום קולם בקול רינה ואומרים הסליחות בקול רם ונישא כדרך ששרים פיוטים ונגינות הרי הם יורדים תרתי גהנום, שמאבדים שינתם ללא תועלת, ויוצא שכרם בהפסדם כי הלא זה שמם ’סליחות’, ולא ’צעקות’.

ומסופר על הגאון רש״ז אורבעך (ר״ה עמוד ב) שהיה מחזר אחר בית כנסת שמתפללים בהתעוררות ובמתינות שאז יכל לכוון טוב יותר באמירת הסליחות, ולמדנו שהעיקר הוא כוונת הלב.
תשובות נוספות בנושא-
שחיטה של ספרדים
למרות שאולי יש מעט הבדלים בין השחיטות השונות (למרות שבימינו, בעיקר בהשגחת הרבנות, נוהגים ללכת על פי מנהגי שתי העדות), הרי שהדבר נוגע לכל אחד בביתו. לא נוהגים שלא לאכול אחד אצל השני בגלל הבדלי הלכה, כלומר-אתה בתור אשכנזי יכול להקפיד בביתך, אולם מכיוון שיש בסיס הלכתי מוצק למנהג הספרדי (או להיפך, זה לא משנה לאיזו שיטה) ממילא נוהגים לאכול אחד אצל השני, כך נהגו גם בית שמאי ובית הלל בנושאי יבמות ועוד. וכפי שציינו, בימים אלו נוהגים בהשגחות לנהוג כמנהגים של כולם, כדי שכולם יוכלו לאכול.
שחיטה

למרות שאולי יש מעט הבדלים בין השחיטות השונות (למרות שבימינו, בעיקר בהשגחת הרבנות, נוהגים ללכת על פי מנהגי שתי העדות), הרי שהדבר נוגע לכל אחד בביתו. לא נוהגים שלא לאכול אחד אצל השני בגלל הבדלי הלכה, כלומר-אתה בתור אשכנזי יכול להקפיד בביתך, אולם מכיוון שיש בסיס הלכתי מוצק למנהג הספרדי (או להיפך, זה לא משנה לאיזו שיטה) ממילא נוהגים לאכול אחד אצל השני, כך נהגו גם בית שמאי ובית הלל בנושאי יבמות ועוד. וכפי שציינו, בימים אלו נוהגים בהשגחות לנהוג כמנהגים של כולם, כדי שכולם יוכלו לאכול.

ראש של כבש או של דג?
ספרדים נוהגים לאכול ראש של כבש בראש השנה, אשכנזים נוהגים בדרך כלל ראש של דג, אבל מדובר על מנהג בלבד ולכן אם אתה לא אוהב כבש, אפשר לוותר.
הלכות
התשובה בשניהם היא כן.
נרות שבת לבנים

בשבת ישנה מצווה שיהיה בביתו של כל אחד ואחד נר דולק. גם גברים וגם נשים... ומצווה זו קשורה לעונג שבת. בדרך כלל נשים מצוות יותר על הדלקת נרות שבת ולכן אימא היא שמדליקה את הנרות (והאבות צריכים לסדר את הנרות לפני כן!), אולם במקרים שאישה אינה יכולה להדליק, או כשבחור לא נשוי נמצא בשבת במקום שבו לא מדליקים- הרי שאז גם בנים חייבים להדליק נר שבת, כי צריך שיהיה נר שבת בבית שבו נמצאים.

המשך לחשש לקידושין
שלום רב, יפעת...
שמח לשמוע ממך שוב.

לא דברתי עם אף אחד בבית דין בץל אביב, כמו כן אני לא מכיר משהו אישית, הוא יכול לדבר איתם, זה יעזור מהר יותר