close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מתי מתבצעת ברית מילה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

רציתי לשאול איך מחשבים את הזמן שבו אמורה להתבצע ברית מילה, את היום והשעה שבה היא תיערך.

תשובה:

ברית מילה בזמנה מתבצעת ביום השמיני להולדת הבן, ותמיד נערכת בשעות היום, בין הזריחה לשקיעה. כלומר- ביום שבו התינוק נולד בשבוע שלאחר מכן. לכן, ילד שנולד ביום ראשון בשעות היום (בין הזריחה לשקיעה), ברית המילה תהיה באותו יום, שבוע לאחר מכן, בין הזריחה לשקיעה (יש שבעה ימים בשבוע ולכן אותו יום בשבוע, ראשון, שני וכדומה... הוא בעצם היום השמיני).. 

מכיוון שלפי היהדות היום הבא מתחיל מצאת הכוכבים, הרי שתינוק שנולד ביום ראשון לאחר צאת הכוכבים, זמן שניתן למצוא בכל לוח שנה, ברית המילה שלו תהיה "ביום שלמחרת", ביום שני, בין זריחה לשקיעה. תינוק שנולד ב"יום שלישי בערב", לאחר צאת הכוכבים, ימול ביום רביעי וכדומה.

דוגמא מעשית- ילד שנולד ביום שני בשעה 17:30, ניגשים ללוח השנה, בודקים מתי צאת הכוכבים. אם צאת הכוכבים היא (בחורף) בשעה 17:00... הרי שברית המילה שלו תחול כעבור שבוע ביום שלישי, בין הזריחה לשקיעה. אולם אם צאת הכוכבים חל בעשה 19:00 (כפי שקורה בקיץ), הרי שהוא ימול כעבור שבוע ביום שני.

יש לנו בשורש כלי לחישוב זמני השקיעה וצאת הכוכבים בכל מקום בעולם, מכניסים תאריך לועזי, מיקום, ומקבלים את זמני צאת הכוכבים. אפשר ללחוץ כאן

חריג אחד חשוב- אם ילד נולד בדיוק בין השקיעה לצאת הכוכבים (בערך 20 דקות הבדל), יש לכך משמעות הלכתית וצריך לשאול רב לגבי התאריך של ברית המילה שלו. כי במקרה כזה זה נקרא בין השמשות, ושם יש התלבטות הלכתית האם זמן זה שייך ליום שלמחרת או ביום הקודם. ברוב המקרים מכריעים לחכות ליום למחרת.
ככה שאם השקיעה, לדוגמא, ביום ראשון בחמש, וצאת הכוכבים בחמש ועשרים, והילד נולד בחמש ועשרה, הברית תהיה ביום שני הבא ולא בראשון. בגלל הספק. (הסיבה שצריך לשאול רב היא הבדלים קטנים בחישוב זמני בין השמשות במקומות שונים).
תשובות נוספות בנושא-
קידוש בברית מילה בשבת
בשלב ראשון נגדיר את הבעיה- הבעיה היא שקידוש של שבת חייב להיות במקום סעודה, מה שאומר שמי שעושה קידוש בברית, חייב לאכול שם משהו (כזית לחם או מזונות לפחות), ורק אז הוא יכול לשתות מכוס הקידוש. אם מישהו עושה קידוש ולא אוכל שם, הוא לא יכוללשתות מהקידוש עצמו.

לכן לשאלה שהצגת יש שתי פתרונות-
א) אם אוכלים במקום שבו נעשית הברית, אז "מחברים" את הקידושים. מתחילים את הקידוש מהפסוקים של שבת, המזמור והפסוקים שאחריו, ואז עוברים לקידוש של הברית מילה, ואז יושבים לאכול וזה נחשב "קידוש במקום סעודה".

ב) אם אוכלים במקום אחר, אז נהוג להביא למי שעושה את  הקידוש חתיכת עוגה או מזונות אחרים, הוא עושה את הקידוש בנוסח שהזכרנו (גם שבת וגם ברית), אוכל עוגה, ואז כל האחרים עושים קידוש נוסף, רק של שבת, במקום שבו הם אוכלים. אם הם רוצים לטעום מהיין של הקידוש בברית, כמו שמקובל, הם חייבים לאכול גם הם משהו במקום הקידוש.
ברית מילה
יש רבים שמקפידים לעשות את ברית המילה בבוקר מוקדם, אולם אם עשיית הברית בשעה מאוחרת יותר תגרום לזיכוי של הרבה יותר אנשים במצווה וכן אם עשיית הברית  מוקדם יכולה לפגוע בבני משפחה (שיעלבו שלא חיכו להם, או שבכלל לא יבואו), עדיף לחכות.
לא הייתי מתחשב בכל אדם ואדם, אולם אם המצב הוא כזה שרבים יפספסו את הברית והמצווה עדיף לחכות, זה קשור כמובן לאופי המשפחה וכדומה. אבל למיטב נסיוני חלק גדול מהמשפחות נפגעות כאשר זה מוקדם מידי. 
גיור קטין
אני חושב שלא יעשו לו ברית עד שהיא תשלים את התהליך של הגיור ואז הברית תהיה רגילה לגמרי, כולל כסא וכו', בתנאי כמובן שהוא לא יהיה גדול מידי ואז יעשו את הברית בבית חולים, וגם שם עם סנדק.
חתונה ב 1 באוגוסט
תוכל להתקשר אלי? יש בעיה
0546702323
בקשות לפני ק"ש שעל המיטה
אני סבור שהסדר של שבח, בקשה הודאה, הוא בעיקר לגבי תפילת שמונה עשרה, זה נכון שעדיף לעשות כך תמיד, אולם זה לא נראה לי שאסור לבקש בקשות ללא זה, ולכן אני סבור שאת יכולה לבקש את הבקשות גם ללא הסדר הזה.
רב
א) אני חושב שאין ממש רבנים שיודעים, אולי בודדי בודדים, וגם הם, אם הם גדולים באמת, הם לא עושים את זה בפועל.
ב) יש כל כך הרבה טעויות אפשריות, כל כך הרבה גורמים שרק תאריך הלידה לא יכול להיות פרמטר אמיתי.
ג) גדולי עולם וגדולי הדורות תמיד טענו שאין צורך ללכת לדברים כאלו, מה גם שבימינו יש כל כך הרבה שקרנים ורמאים שכמעט אי אפשר לדעת מי מרמה ומי לא.
ד) אני בטח ובודאי שלא עושה דברים כאלו.