close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לימודים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יטשבטתשעח04/02/2018

שאלה:

שלום הרב רציתי שתייעץ לי מה לעשות כי אני כבר ממש מיואשת!!!! אני בבית ספר דתי בתל- אביב של בנות ועם להגיד תאמת אני לא מרגישה שאני בבית ספר דתי אני לא מתחזקת משם לא מרגישים שזה בית ספר דתי חוץ מפעם אחת בשבוע שיעור תורה ומורות שרק מעירות ושאני אומרת מעירות זה להעיף אותי על שפתון שקוף ודברים כאלה ואחרים שלא מוצדקים ויש שם מורה שהיא פשוט אוהבת לעשות לי רע ולרדת עלי ביציאות כאלה וכל משאני עובדת עליו היא פשוט הורסת לי יש לי בעיה של פטיל קצר ואני משתדלת לשפר את אבל רק שהיא מנסה לעצבן אותי אני מתהפכת כבר ותאמת שכבר נמאס לי ואני שוקלת לעבור לבית ספר רק בנות אבל הוא לא כל כך דתי לא מקבלים אותי איך שאני שם ומתעצבנות עלי כי אני לא מוותרת אני תמיד עונה כי אני אוהבת צדק ולפעמים אני אומרת גם למה אני צריכה את הלימודים האלה לא בשביל זה באתי לעולם מעצבן שאני עושה משהו שאני לא יקח איתי זה לא התיקון שלי זה לא מהשם ציווה אותנו לעשות

תשובה:

לא בדיוק הבנתי את השאלה. כלומר- יש כאן תיאור רציני ועצוב של מצב לא פשוט בכלל. אבל מה בדיוק השאלה לרב כאן? מה את רוצה לדעת או ללמוד? יש מצב לא פשוט, אבל אני לא רואה איך הוא תלוי בך, כולם צריכים ללמוד בגיל הזה, וכך עושים ואין כל כך בריחה מזה. אז מה השאלה שאת שאולת?
תשובות נוספות בנושא-
תעסוקה

זו שאלה טובה.

אני סבור שבימינו מוכח חד משמעית שמי שלומד מקצוע מסודר ובעל תעודה, פרנסתו מובטחת יותר והיא ברוב המקרים גם גבוה יותר משמעותית. ומכיוון שאני סבור שיש עניין גדול שכולנו נחיה היטב, בעושר ובשלווה, לכן אני סבור שיש עניין ללמוד מקצוע איכותי. לעיתים קרובות מי שיש לו מקצוע בעל תעודה, גם אם הוא עובד במשהו אחר, הרי שהוא מרוויח יותר ויותר קל לו למצוא עבודה טובה.
אני מאוד נגד בעובדה שאנשים מאמינים עובדים במקומות מזדמנים, וחושבים שזה בטחון. זה די הפוך לענ"ד, האמונה האמיתית היא האמונה שהקב"ה ברא את העולם בדרך מסויימת ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו לדרך הזו, ולהתיישר עם העולם.
כמובן שאין טעם ללמוד "סתם" מקצוע שאין לו שימוש (למרות שבהרבה חברות גדולות ומסודרות מבקשים כיום לפחות תואר, גם אם מדובר על תואר סתמי לגמרי, מה שהעובדים בהי טק מכנים "תואר במדעי הדשא"), אולם מקצוע מסודר, עם שכר נאה, הוא בדרך כלל הבטחה לחיים טובים יותר מבחינה כלכלית, שזה דבר חשוב לרוב רובם של האנשים למעט יחידי סגולה.

גזל
בגדול זה מאוד תלוי בתנאים של המכללה. נראה לי על פניו שמכיוון שאת משלמת על המגורים, המכללה לוקחת בחשבון שאת נשארת במקום אחרי השעות הרשמיות ועובדות, חיה, מארחת וכדומה ולכן זה נראה לי בסדר גמור, אלא אם כן את יודעת ההיפך. לדוגמא- בחלק מהישיבות שהייתי בהן יש שלט "נא לא להפעיל את המזגן ללימוד פרטי אלא רק לשיעורים", במקרה כזה בוודאי שזה יהיה אסור.
איך ניתן לכפר על עווננות המעבר
השאלה אכן קשה. אם את יודעת ומכירה חפצים ששייכים לאחרים, יש להחזיר אותם לבעל החפץ עצמו, כמו כן אם ידוע לך במפורש על נזק או גזל לאדם או חברה ספציפית, יש לפצות אותם כספית, גם בעילום שם או משהו דומה. אם יש הרבה דברים שאת לא יודעת למי להחזיר או שהחברה לא קיימת וכדומה- אז צריך לתרום את הכסף לזיכוי הרבים, דברים שרבים יהנו מהם ואז יש סיכוי שהבעלים האמיתיים יהנו. בכל מקרה, כבעלת תשובה צריך לדעת שחכמים הקלו על התשובה בדברים אלו ורק אם ממש ממש ידוע על נזק שגרמת צריך לפצות עליו.
הכנה מקודש לחול
את/ה בהחלט צודק/ת. זה אסור משום הכנה מקודש לחול. צריך לומר לה שזה אסור ואז אם היא תחליט להוציא בעצמה, זה עניין שלה, אבל לך אסור בכל מקרה. לא צריך ל"הוכיח" אותה שזה אסור, פשוט להסביר את הבעיה, להגיד שזו הכנה וזהו...
קידוש אישה
א. לא, אסור, קידושין חייבים להיות בפני עדים ובנוכחות של עשרה אנשים לפחות. ב. גם במקום רחוק צריך לשמור על כיסוי הראש, הקב"ה נמצא בכל מקום ואנחנו שומרם את המצוות בשבילו ולא בשביל האנשים שמסביב.
עץ החיים
ישנם מספר פרשנים שסוברים שהם היו אמורים לאכול מעץ הדעת ואז לחיות לעולם.
יש כאלה שסוברים שעץ הדעת היה תרופה מוכנה מראש לכך שהם יאכלו מעץ הדעת, ויש כאלה שסוברים שלא מדובר ממש בעצים רגילים אלא במציאויות שאנחנו לא ממש מכירים.
קשה לדעת ישירות על פי התיאורים הקצרים של התורה.