ברכת שהחיינו

הרב יניב חניאכטאדרתשעה20/03/2015
שאלה:
לרב שלום,קניתי לאחרונה מספר חולצות טריקו קצרות ורציתי בבקשה לדעת אם אני צריך לברך עליהם שהחיינו,כלומר על כל חולצה בניפרד? תודה.
תשובה:
נהוג לברך שהחיינו על דברים חדשים כאשר חשים שמחה על הרכישה, ולכן בימינו פחות נהגו לברך על בגדים, כי זה דבר זול שמחדשים כל הזמן... אלא אם כן מדובר במשהו יקר במיוחד, כמו חליפה מליאה וכדומה... אולם אם החולצות מאוד משמחות אותך, אתה יכול וצריך לברך, אולם על כולן ביחד, לא על כל אחת בנפרד.תשובות נוספות בנושא-
בהמשך לשאלה קודמת
כפי שכתבתי לך בפעם הקודמת, זה ממש לא פשוט לענות על השאלה, לכן גם לקח לי זמן לחשוב מה נכון.
אתה די סוגר את האפשרויות שישנן-
כי אתה אומר שבצורה קשה לא הלך, בצורה רכה לא הלך, דיבורים לא השפיעו, מעשים לא השפיעו, ושאופציה של פרידה איננה על הפרק. אז זה די ממעט את האפשרויות...
אני גם לא מאלה שיגידו סתם ללא סיבה, יהיה בסדר, השם יעזור וכדומה. זה פשוט לא מתאים לי באופי, אלא אם כן אני באמת חושב כך.
לכן, יש לי למעשה שתי הצעות. את הראשונה אתה בטח יודע והיא תפילה, ובקשה מבורא עולם שיעזור קצת לפתוח את הדברים. תפילה אמיתית וכואבת מהלב עוזרת מאוד...
השניה היא לנסות ללכת על השורש. פחות לעסוק בשלב הזה בלבוש ובצניעות, אלא יותר בשורש. נניח לשכנע אותה, איך שהוא, שתלך פעם בשבוע לשיעור... או שתתחבר בכל זאת למשהו רוחני. בשלב ראשון בלי קשר לצד המעשי של החיים. אני חושב שבהרבה שכנוע ועם הבנת היתרונות שיש לזה מבחינתה גם (יציאה מהבית, מנוחה, פגישה עם נשים אחרות וכדומה), היא אולי תסכים. עבודה שורשית כזו אולי תקרב אותה קצת למחשבות ואורח חיים רוחני יותר שממילא יבוא לידי ביטוי בדברי המעשיים.
כפי שכתבתי לך בפעם הקודמת, זה ממש לא פשוט לענות על השאלה, לכן גם לקח לי זמן לחשוב מה נכון.
אתה די סוגר את האפשרויות שישנן-
כי אתה אומר שבצורה קשה לא הלך, בצורה רכה לא הלך, דיבורים לא השפיעו, מעשים לא השפיעו, ושאופציה של פרידה איננה על הפרק. אז זה די ממעט את האפשרויות...
אני גם לא מאלה שיגידו סתם ללא סיבה, יהיה בסדר, השם יעזור וכדומה. זה פשוט לא מתאים לי באופי, אלא אם כן אני באמת חושב כך.
לכן, יש לי למעשה שתי הצעות. את הראשונה אתה בטח יודע והיא תפילה, ובקשה מבורא עולם שיעזור קצת לפתוח את הדברים. תפילה אמיתית וכואבת מהלב עוזרת מאוד...
השניה היא לנסות ללכת על השורש. פחות לעסוק בשלב הזה בלבוש ובצניעות, אלא יותר בשורש. נניח לשכנע אותה, איך שהוא, שתלך פעם בשבוע לשיעור... או שתתחבר בכל זאת למשהו רוחני. בשלב ראשון בלי קשר לצד המעשי של החיים. אני חושב שבהרבה שכנוע ועם הבנת היתרונות שיש לזה מבחינתה גם (יציאה מהבית, מנוחה, פגישה עם נשים אחרות וכדומה), היא אולי תסכים. עבודה שורשית כזו אולי תקרב אותה קצת למחשבות ואורח חיים רוחני יותר שממילא יבוא לידי ביטוי בדברי המעשיים.
צניעות ליד בני משפחה
מותר להסתובב ליד אבא עם חולצה קצרה ומכנסיים. לענ"ד מותר לשכב על דשא או ספה ליד בני משפחה קרובים, אחים וכדומה.
אם יש אנשים עוברים ושבים זה תלוי בתורת השכיבה ובמצב. בגדול זו בעיה, אלא אם כן זה ממש צנוע.
מותר להסתובב ליד אבא עם חולצה קצרה ומכנסיים. לענ"ד מותר לשכב על דשא או ספה ליד בני משפחה קרובים, אחים וכדומה.
אם יש אנשים עוברים ושבים זה תלוי בתורת השכיבה ובמצב. בגדול זו בעיה, אלא אם כן זה ממש צנוע.
צניעות
בראש ובראשונה נקדים ונאמר שיש בהחלט נשים שלא יסתובבו בלבוש לא צנוע גם בפני נשים אחרות, ואפילו לבד.
אבל בכל זאת, למרות שצניעות היא אכן לא בשביל בנים, אבל בכל זאת לפעמים הגדר שלה נגזר לפי זה. כלומר- הבנות לא צנועות בגלל שיש בן בסביבה (ולהיפך), אבל חלק מההגדרות של מה מוגדר צנוע או לא יכול להיקבע על פי זה. חכמים לומדים את ההגדרות של צניעות מפסוקים בשיר השירים שבהן הדוד מתאר את יופיה של הרעיה, ושם זוהתייחסות שיש בה מקום לעניין של המין, האם זה גבר או אשה.
זה מורכב משני הדברים- מצד אחד בצניעות היא בשביל עצמך, אולם ההגדרות מה צנוע ומה לא, יכולים להיקבע על פי הסביבה. ומכיוון שהרגישות של בנים לגוף הנשי היא גדולה יותר, ממילא בנוכחותם יש מקום ליותר צניעות.
בראש ובראשונה נקדים ונאמר שיש בהחלט נשים שלא יסתובבו בלבוש לא צנוע גם בפני נשים אחרות, ואפילו לבד.
אבל בכל זאת, למרות שצניעות היא אכן לא בשביל בנים, אבל בכל זאת לפעמים הגדר שלה נגזר לפי זה. כלומר- הבנות לא צנועות בגלל שיש בן בסביבה (ולהיפך), אבל חלק מההגדרות של מה מוגדר צנוע או לא יכול להיקבע על פי זה. חכמים לומדים את ההגדרות של צניעות מפסוקים בשיר השירים שבהן הדוד מתאר את יופיה של הרעיה, ושם זוהתייחסות שיש בה מקום לעניין של המין, האם זה גבר או אשה.
זה מורכב משני הדברים- מצד אחד בצניעות היא בשביל עצמך, אולם ההגדרות מה צנוע ומה לא, יכולים להיקבע על פי הסביבה. ומכיוון שהרגישות של בנים לגוף הנשי היא גדולה יותר, ממילא בנוכחותם יש מקום ליותר צניעות.
חזרה לשם מקורי
אני סבור שמכיוון שכבר הוספת את השם, את יכולה להשאיר אותו כשם שני לא בשימוש (יש הרבה שמות כאלו), אילו היית מתייעצת איתי מראש לא הייתי ממליץ בכלל לשנות שם, אבל אם כבר הוא הוסף, תשאירי אותו ותציגי את עצמך בשם שאת אוהבת יות רומקושרת לו יותר.
אני סבור שמכיוון שכבר הוספת את השם, את יכולה להשאיר אותו כשם שני לא בשימוש (יש הרבה שמות כאלו), אילו היית מתייעצת איתי מראש לא הייתי ממליץ בכלל לשנות שם, אבל אם כבר הוא הוסף, תשאירי אותו ותציגי את עצמך בשם שאת אוהבת יות רומקושרת לו יותר.
חנוכת בית
כשלמדתי בישיבת מעלות קבלתי גם אני דירה מחברת עמידר והתלבטתי בשאלה.
למסקנה, צריך לעשות חנוכת בית גם לדירה כזאת וגם לדירה שכורה.
הרב מרדכי אליהו זצ"ל גם הנחה לעשות את החנוכת בית ככל חנוכה רגילה ולעשות אותה כמה שיותר מהר.
כשלמדתי בישיבת מעלות קבלתי גם אני דירה מחברת עמידר והתלבטתי בשאלה.
למסקנה, צריך לעשות חנוכת בית גם לדירה כזאת וגם לדירה שכורה.
הרב מרדכי אליהו זצ"ל גם הנחה לעשות את החנוכת בית ככל חנוכה רגילה ולעשות אותה כמה שיותר מהר.
כונה לצאת יד"ח
אני סבור שבפעמים הראשונות בודאי שיש בזה כוונה, הבעיה היא שגם לזה מתרגלים, כלומר- אחרי שתאמר די הרבה פעמים גם האמירה הזו תהופך להיות מצוות אנשים מלומדה וללא כוונה, כמו המעשה עצמו. לכן צריך להתרגל לכוון כמה שניתן ולהרגיל את המח להתכוון.
אני סבור שבפעמים הראשונות בודאי שיש בזה כוונה, הבעיה היא שגם לזה מתרגלים, כלומר- אחרי שתאמר די הרבה פעמים גם האמירה הזו תהופך להיות מצוות אנשים מלומדה וללא כוונה, כמו המעשה עצמו. לכן צריך להתרגל לכוון כמה שניתן ולהרגיל את המח להתכוון.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
מוצרים








