close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האמנם אתחלתא דגאולה

הרב אייל גריינר  ג טבת, תשסד  28/12/2003

.......................

שאלה:

תמיה לי היאך אפשר לומר אתחלתא דגאולה בד בבד שהפוסק היחיד בעניני משיח והגאולה הוא הרמב"ם (שאר הספרים שעסקו בזה אינם ספרי הלכה אלא אגדה). הרמב"ם כותב שסדר הגאולה יתחיל בהתגלות משיח צדקינו שהוא יקבץ נדחי ישראל וכו’ ולא קמעה קמעה. לא מצאתי פוסק אחד שחולק עליו. תמיהת כל התמיהות היא על ספר אם הבנים שמחה שאינו מזכיר את הרמב"ם הנ"ל אפילו פעם אחת. האם נתעלם ממנו רמב"ם מפורש?

תשובה:

שמואל שלום ! קודם לדיון במקורות, אני חייב לומר כי נושא הגדרת תקופתנו כחלק מתקדם בגאולה פשוט למתבונן בדברי העת החדשה בעם ישראל, שיבת עם ישראל לארצו לאחר 2000 שנות גלות הינה תופעה ניסית לכל הדעות, וגם לחשיבות ועליונות הסברא הישרה על פני מקורות,ישנו מקור בחז"ל: סברא למה לי קרא", פירוש כאשר ישנה סברה אנושית פשוטה למה צריך להסתייע בפסוק?. לעצם הדברים, טענתך נשמעה בעבר מפי הרבי מלובביץ זצ"ל, ואנסה לענות עליה בקצרה. 1. במידה ואין אנו יודעים את מקורו של הרמב"ם והיא עומדת בסתירה לדברי חז"ל אין לקבל את דברי הרמב"ם שכן ייתכן שאנו טועים בהבנתנו אותו, כך פסקו הרא"ש, הריב"ש, הובא ביד מלאכי ובסמ"ע בהקדמתו לחו"מ. 2. כל דיוק הדברים ברמב"ם נובע מהצורה שבא הוא הביא את דבריו, כאשר הוא עצמו קבע בפרק יב כי "לא נדע איך יהיה עד שיהיה", כך שאין לקבל סדר דברים זה כקביעה נחרצת. 3. כפי שכתבנו לעיל דברי הרמב"ם עומדים בסתירה (ע"פ דבריך) לדברי אמוראים ותנאים מפורשים, וכן לדברי ראשונים אחרים שתיארו את סדר הגאולה באופן שונה מהבנתך ברמב"ם, כרמב"ן בפירושו לשהש"ר, וכן המלבי"ם ועוד. סוף דבר, קשה לקבל דיוק זה בדברי הרמב"ם שכן הוא סותר דברי אמוראים מפורשים, ולכן אין חובה ולענ"ד גם אין צורך להסביר כך את דבריו. כל טוב.