close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עקירת וסת

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
טאדר אתשעד09/02/2014

תגיות:

שאלה:

שלום הרב. אני ואישתי זוג טרי ורציתי לשאול שאלה לגבי עקירת וסת: לפני החתונה אישתי היתה מקבלת מחזור קבוע כל 28 יום. כשבוע לפני החתונה היא החלה לקחת כדורים לשם דחיית הווסת, והפסיקה עם הכדורים כשבוע לאחר החתונה. מאז היא מקבלת מחזור כל 30 יום, וזה כבר ככה 3-4 מחזורים. (היא לא לוקחת יותר כדורים). השאלה שלי האם בעקבות הנ"ל ספירת הוסת שלה נעקרה, והאם צריך לפרוש כל 30 יום? תודה רבה.

תשובה:

כן, על פי חכמים שלוש פעמים של הוסת החדש קובע וסת חדש. כך שאתם לא צריכים להמתין כבר 28 יום, אלא ביום השלושים, שבו ממילא צריך לפרוש.
תשובות נוספות בנושא-
המשך לשאלה "אנחנו לא מצליחים"
טוב, כמובן שהאמירה לא היתה שצריך לא לחשוב על זה שבועיים, אלא לשים את זה במקום הנכון, במחשבות הנכונות. זה באמת ובתמים לא קל, בטח לזוגות צעירים וכאשר מאוד רוצים להיכנס להריון, אבל זו הדרך היחדיה שאני מכיר שמצליחה להתמודד עם הקושי. טהרת המשפחה היא אחד מיסודות היהדות החשובים ביותר
אנחנו לא מצליחים
השאלה שלך היא קשה וכואבת מאוד, ואת צריכה לדעת שישנם זוגות רבים שזה קשה להם מאוד, ממש קשה. בטח במצב כמו שאת מתארת, שקרה גם לנו די הרבה פעמים שביום של הטבילה או יום קודם מקבלים מחזור וצריך לספור מחדש.
לא ממש הבנתי מדבריך למה הכוונה "דברים גדולים", האם אתם מגיעים ממש לתשמיש, אבל צריך לדעת שקיום יחסים בנידה הוא עבירה קשה מאוד, אחת מהקשות שיש... אולי זה יעזור קצת להתמודד.
לגבי עצם השאלה, אני סבור שכמו בהרבה דברים אחרים בדת, מדובר כאן על שינוי עמוק ומקיף, של החשיבה וכדומה... כלומר- אם תשבו כל היום ותחשבו- כמה קשה, אני ממש רוצה את אשתי, אני לחוץ, כואב לי, אני לא יכול להתאפק וכדומה... בסופו של דבר תיפלו. במובן הזה הייתי רוצה להמליץ לך לראות את התשובות שאני כותב די הרבה על התמודדות עם נפילות באינטרנט, זה די דומה במובן הזה. צריך שינוי חשיבה עמוק שבזמן הזה כמעט ולא חושבים על זה. זה אפשרי, זה נראה קשה מאוד, אבל זה לא כל כך, אחרי שמתרגלים זה הופך להיות חלק מהחיים.
כלומר- השינוי לא צריך לבוא מתוך התמודדות, אלא מתוך שינוי של החיים עצמם. אני סבור שאולי זה חלק מהמטרות של עצם איסורי הנידה- היכולת שלנו להכניס את קיום היחסים לפרופורציות הנכונות. אם קיום היחסים עומד במרכז החיים שלכם, זה מתכון לנפילות קשות ובלתי פוסקות בתחום הזה. בערך כמו מי שמנסה לעשות דיאטה וכל הזמן חושב על אכול, בסוף הוא יפול...
לכן, השינוי צריך לבוא בעצם החשיבה ואורח החיים.
בגדול אני מאוד מזדהה עם הקושי שלכם, אבל כפי שאת יודעת זה לא מסוג הדברים שניתן להקל בהם, צריך ללמוד לחיות עם זה ולהתמודד.
ראיית דם נדה כל שהוא
התורה מלמדת שדם כלשהוא שיוצא מהמקור טמא. אמנם יתכן ויש דם שיוצא ממקום אחר, הרי שדם כלשהו טמא. אלא שלפי התורה יש הבדל בין דם שנמצא בימים שונים של החודש, יש דם המוגדר כדם נידה ועליו מחכים יום אחד או יומיים ויש דם המוגדר כדם זיבה, שעליו מחכים שבעה נקיים. החומרה של בנות ישראל היא למתוח את חומרת דם הזיבה, שכלשהוא מטמא למשך שבעה ימים, על דם הנידה.
נידה
אם זה מותר, אז זה כמובן לא שז"ל. הנקודה המרכזית היא גמרא, ברייתא, שאומרת שכל מה שרוצה אדם לעשות באשתו עושה. כמו כן הגמרא במקומות רבים מספור מדברת על מה שקרוי "ביאה שלא כדרכה", שעל פי הפירוש הפשוט והמקובל (מלבד דעתו של הרמ"א) היא שמדובר על הישבן. ביאה כזאת נחשבת לביאה לכל דבר לפי חכמים, ולכן ממילא הוצאת הזרע שם אינה נחשבת להוצאת זרע לבטלה. כמובן שמבחינה מעשית זה דבר לא פשוט ולכן השאלה לא מעשית לרוב האנשים.
אני ממש לא מכיר "איסורים חמורים כנגד המתירים" בזה...
לגבי השאלה השניה לא ממש מנוסחת טוב, לענ"ד, כי הרי ממתינים 7 ימים, זה נכון שיש עניין של חמישה ימים שלחלק ניכר מהדעות צריך לחכות אותם בכל מקרה של כתם או משהו כזה, אבל אחרי הנידה יש להמתין 7 ימים נקיים.
לצערי, למרות הקושי הגדול שימים אלו גורמים, אין בימינו מי שיכול ככל הנראה להתיר את העניין, זה דבר שהתקבל בכל תפוצות ישראל והוא נחשב לאיסור שפשט בכלל ישראל. ממילא צריך להקפיד גם על ימי הליבון. אם את לא מתכננת להיכנס להריון בתקופה הקרובה (למעלה משנתיים) וממש ממש קשה לכם יש היום אמצעי מניעה שמונעים את המחזור בדרך כלל (לא לכולן וזה מצריך כמובן התייעצות עם רופא).   
התרת נדרים
ניתן לעשות התרת נדרים הן בערב ראש חודש אלול, הן בערב ראש השנה והן בערב יוה"כ. ניתן גם בכל יום במהלך עשרת ימי תשובה אם משיגים מנין.
בכל מקרה, לגבי הנידה, כיום לא נוהגים להימנע מליהיכנס לבית כנסת בזמן נידה, נוהגים להימנע מלהביט ישירות בכתב של הספר תורה בזמן שהוא פתוח, אבל לא להיכנס לבית הכנסת. 
הלכה מטופשת

יש כאן שני עניינים שונים לעניות דעתי-
א) עצם השאלה על המצב שבו הייתם.
ב) הקושי לגבי עצם ההלכה של הרחקה.
או במילים אחרות- העניין העקרוני והעניין המעשי.

לגבי הנושא הראשון- זה בהחלט קשה, ללא צל של ספק, אני סבור שדיני ההרחקה הם הקשים ביותר שיש, הרבה יותר מכל דבר אחר והרבה יותר מאיסורי התשמיש למיניהם. ללא ספק מדובר בהלכה שממש קשה להתמודד איתה והיא מהווה נושא לקשיים לעיתים קרובות. אני סבור שצריך לקחת את זה בהקשר כללי יותר של כל שמירת המצוות, שגם בהם יש לעיתים קושי והתמודדות לא פשוטה, אבל בתחום הזה זה קשה יותר. מה שאני רוצה לומר זה שעל עצם המצב הפרטי שלכם, אין לי ממש תשובה, אני לא סבור שלמישהו יש. ולכן מה שחשוב יותר הוא המצב הכללי... כלומר- מי באמת יכול לערוב שלא הייתם מגיעים אמש למשהו מעצם הנגיעה? אנחנו מסתכלים על העולם סביבנו ולומדים שבדרך כלל זה לא כך... כלומר- האנשים לא ממש מצליחים לעמוד מול היצר ולא להיכנע לו כאשר הם נמצאים במצב של ניסיון. אולי הסיבה שאתמול לא נרדמתם בקלות היתה דווקא החום הנורא שהיה אתמול, מה שאומר שאולי הייתם מחובקים זמן רב (שעות) ואולי כן מגיעים לאיסור?
מה שאני רוצה לומר זה שההלכה מתייחסת למקרים במובן היותר רחב, בעקרון. הפתרונות הם לא נקודתיים ונוגעים לכל אחד ואחד והמצב שלו, אלא יותר להסתכלות הפנימית על האנושות ועל האדם וחולשותיו. אנחנו, עם כל הכבוד לנו, קצת חלשים, קצת נוגעים בדבר וקצת לא מספיק עמוקים. כולנו, כל המין האנושי הוא כזה. ההלכה, למי שמאמין בה, באה ונותנת לנו מבט פנימי יותר ועמוק יותר וכן יותר על המציאות שלנו, על כוחותינו ועל חולשותינו. אנחנו לומדים דרכה על הפנים שלנו והפנים הזה מלמד שאם לא היינו שומרים על הרחקות כאלו בסופו של דבר היינו מגיעים לנפילה, כולנו. זהו לדעתי המבט שבו צריך להסתייע בזמן הקוש, כי הקושי ישנו וקיים.
לעניות דעתי מותר לנו לחשוב שהלכה מסויימת היא לא חכמה (אולי טפשית זה חריף מידי) ולהתלבט מה היא רוצה ולמה, אבל בתנאי שאנחנו ממשיכים להבין שאנחנו, האנושות, לא תמיד הכי חכמים בעולם ולכן צריכים חוש של קבלה של מציאות עליונה יותר שיודעת יותר טוב.