close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המשך...

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יחאלולתשסט07/09/2009

שאלה:

בהמשך לשאלה לגבי ביאה שלא כדרכה..
מה באמת יוגדר כשוגג??
באילו מצבים הדבר נחשב כשוגג?
אם ידע שהיא נידה, אך לא ידע שביאה שלא כדרכה נחשבת כביאה לכל דבר שחייבים עליה כרת??
תודה מראש

תשובה:

שוגג הוא מצב קצת מורכב, זה לא "מתעסק" (מתעסק זה מישהו שלא יודע כלל מה הוא עושה, לדוגמא- שיכור, או מישהו ששולח את היד לאור בשבת).
מי שלא יודע מהי ההלכה גם יוגדר כשוגג באופן עקרוני, למרות שיש שוגג שקרוב למזיד ויש שוגג רגיל, נראה לי שמי שבא על אישה נידה שלא כדרכה צריך להיות כל כך מומחה שהוא בודאי יודע ש"זה לא בסדר", גם אם לא מבין שזו ביאה של ממש, כך שהוא יוגדר שוגג קרוב למזיד. כלומר- שלא כדרכה זה מצב לא פשוט שלדעתי הזוג צריך להכיר תקופה ארוכה לפני שהוא מצליח להגיע למצב הזה... אני מתקשה לדמיין שזוג נפגשים ונסחפים בפשטות למצב של לא כדרכה, זה כמעט לא נתפס.
לכן, אם לא ידע את ההלכה, זה יוגדר שוגג, אבל בודאי לא שוגג מוחלט.
תשובות נוספות בנושא-
בענין שלא כדרכה
"הצנע לכת" קשור להמון נושאים, בניהם נושאים שלא קשורים דווקא לענייני אישות, כמו הבית שקונים, המכוניות, הכלים וכו'... בנושא האישות- ההצנע לכת נוגע בעיקר להסתרת הדבר מאנשים אחרים (דהיינו היחסים שלכם הם רק שלכם ואף אחד לא צריך לראות את זה, לדעת את זה וכדומה... הכוונה כמובן שלא לראות חיבה, נישוק לפני כולם וכדומה ולא ליחסים ממש- שזה ברור שאסור).
לכבוד הרב יניב חניא - ביאה שלא כדרכה{המשך}
שלום רב, 1. לפי הדעות שמותרת ביאה מאחור- תהיה מותרת גם פליטת זרע שם- בתנאי שהיא בתוך גוף האישה ולא בחוץ. 2. מותר עקרונית, רצוי שלא להאריך בזה מידי כדי לא לגרום להוצאת זרע לבטלה. בכלל רצוי שדברים כגון אלו יהיו רק חלק מההקדמה ולא ה"מעשה" עצמו. כלומר: שלא יהיה מצב שבו האיהש תחכך עד הרגע האחרון ואז הבעל יפלוט בתוכה, אלא החיכוך יהיה קצר וכחלק מההקדמה המשותפת. לעצם הביאה, בתוך הנרתיק, יש ערך חשוב והיא בעצם ההתחברות האמיתית. 3. ההיתר כחלק מההקדמה הוא לכל אדם. ביאה ממש, הגמרא רואה בעין לא חיובית כפי שציינו.
ביאה שלא כדרכה
א) לרוב הדעות הכוונה היא שהאבר אכן נכנס לישבן ולא לנרתיק. לדעת הרמ"א הכוונה שהאבר נכנס לנרתיק אך מאחור. לדעות שמדובר בישבן - הדבר מותר (הגמרא אומרת במפורש שביאה שלא כדרכה מותרת), לדעות שמדובר בנרתיק (דעת יחיד), אסור ככל הנראה לבעל לבעול את אשתו מאחור ממש.

ב) אכן מעיקר הדין (ולדעת הרוב כמו שציינו) מותר לבעל ולאשה, (מידי פעם) לקיים כך יחסים, על פי דעה זו הדבר יהיה מותר גם בהוצאת זרע בתוך גוף האישה. על פי תורת הסוד נהגו להימנע מכך, וודאי להימנע מהוצאת זרע בדרך זו. אבל מבחינה הלכתית זה מותר.

מותר לחכך את האבר בכל חלקי גוף האשה, ללא הוצאת זרע, הזרע אמור לצאת רק בתוך גופה.

ג) מותר להכניס את האבר לגוף האשה בכל תנוחה שהיא, וודאי כדי לנסות ולהרות. בכל מקרה, הגמרא באה בדברים קשים כנגד מי שמקיים כך את יחסי המין, כך שנראה שמותר לעשות זאת כחלק מההקדמה, אולם את מעשה הבעילה מי שחושש לדברי הגמרא, לבצע בדרך הרגילה. כדי להרות וכשיש בעיות בדרכים אחרות - פשוט לי שמותר.

ברכות
הדרכת כלה לחילוניות
אני לא יודע אם את מתכוונת לארגון צהר, אבל אנחנו (אני חבר בארגון) עוסקים בחתונות לחילונים. אבל אנחנו לא יכולים לשכנע אדם להתחתן בתצורה כזו, אלא רק אם הוא רוצה לשמוע. אם החברה שלך מעוניינת לשמוע, את יכולה ליצור קשר עם הארגון, בטל' 089152270, אם היא לא מעוניינת, זה קשה. אם את גרה באיזור הצפון, אולי אני יכול לעזור למצוא מישהו באיזור מגוריך, אבל חשוב לזכור- זה רק אם הבחורה בכלל רוצה להתחיל לשמוע. אני לא מכיר ארגון שיוצר קשר מיוזמתו עם זוגות כאלה.
גניזה
שלום רב, א) לגבי גניזה: חלקי פסוקים ללא שם ה' אינם צריכים גניזה. בכלל, ישנן דעות רבות שכיום רק שם ה' ממש צריך גניזה וזה בגלל ריבוי חומרי הגניזה שמצטברים בזמן האחרון. ב) מכאן גם לדבר התורה שבראשית העלון, אם יש בו שם ה'- חייב גניזה, אם לא, רצוי לגנוז אבל לא חייבים. ג) לגבי עריכת העלון, הרבי מליובאוויטש כבר כתב פעמים רבות שהסיכוי שיהודי יקרא את הדף וילמד בו מעט תורה הוא חשוב לעין ערוך מהסיכוי שהדף לא יגנז, מה גם שלפי דעות שציינו בתחילה, הוא לא חייב גניזה ולכן עדיף להשאיר את דבר התורה. ד) לענ"ד אין צורך לכתוב, אנשים יודעים שצריך לגנוז דברי קודש. 
סעודה שלישית חובה או רשות?
גם אני בגילך נתקלתי בבעיה הזו. מצד אחד זה מאוד חשוב שתלכי לסניף ומצד שני אסור לוותר על סעודה שלישית. אני ממליץ על הפתרון שאני השתמשתי בו- לקחת עוגה בשקית או ביד ולאכול אותה מיד לאחר המפקד בתור סעודה שלישית. כך את יכולה להרוויח את שני העולמות.