close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איסור עבודה זרה והובנים החופשיים

הרב יניב חניא  יא תשרי, תשעט  20/09/2018

.......................

שאלה:

שלום לכבוד הרב בשבת האחרונה ניהלנו דיון סביב ארגון "הבונים החופשיים" הסמלים של הארגון הם ה"המחוגה ומד-הזווית" ,רציתי לשאול מספר שאלות. 1-האם סמלי הארגון הזה נחשבים לעבודה זרה? 2-מאיזה גודל אנחנו מייחסים לכת ע"ז כזאת או אחרת שהסמלים שלה נהפכים להיות אסורים לכלל ישראל מצד עבודה זרה? 3-האם יש פוסקים גדולים שסוברים שאיסור עבודה זרה בימינו השתנה לאור המציאות שכבר לא ממש עובדים היום ע"ז? 4-על אותו משקל איך מתירים היום את כל הבובות למיניהם מצד איסור יצירת צלם? אני ממש נהנה ללמוד מהאתר שלך יישר כח תודה רבה רבה.

תשובה:

1. לא שמעתי מעולם שזה סמל של עבודה זרה. הבונים החופשיים היה ארגון מקצועי של אנשים בתקופה שבה היו מעט מאוד עבודות חופשיות... והיו להם כמה סודות, אז הם יצרו סמל שיזהה אותם בינם לבין עצמם, מעולם לא שמעתי ואני לא חושב שיש לזה קשר לעבודה זרה.
2. אני לא חושב שזה עניין של גודל, אלא של משמעות... אם זה סמל שנועד לסמל כוחות ואלים אחרים אז הוא אסור ואם זה משהו שיש לו משמעות אמיתי, פיזית או רוחנית, אז הוא מותר. חכמים שואלים על זה- הרי הם עובדים את השמיים ואת הארץ, האם זה אומר שהשמיים יאסרו? והתשובה היא כמובן לא. רק משהו שכל כולו נולד בחטא, נועד לעבודה זרה כסמל, נאסר.
3. אני לא מכיר פוסקים שאומרים את זה, אבל כבר הגמרא אומרת שכל עובדי עבודה זרה שבימיהם שמחוץ לארץ ישראל "מנהג אבותיהם בידיהם" והם לא ממש עובדי עבודה זרה כמו פעם ולכן יש לזה משמעות הלכתית. אבל פוסקים שאומרים שבגלל שימינו יש ירידה בעבודה זרה אז אין את הדין אני לא מכיר.
4. זו באמת שאלה מעניינת, כידוע בבני ברק נהגו למכור בובות בלי פנים (כלומר- הפנים מצויירים, לא עשויים עם בליטות של אף ופה וכדומה...) בגלל הסיבה הזו. ויש כמה שמקפידים על זה עד היום אבל היום ההנחה היא שבאמת אין שום משמעות על עבודה זרה לבובות וזה נבנה מראש ומסוף כצעצוע ולכן זה מותר. 

 

תשובות נוספות בנושא-
תספורת
1) בדרך כלל, כאשר משהט אסור מסיבה מסויימת, לא נכנסים לכל אחד לבדוק איך הוא מתייחס לזה ומה הוא מרגיש.
שאלה לגבי פסוק בדברי הימים
לא, כמובן שלא, שהרי הוא עבד כל כך הרבה עבודה זרה.
לגבי אחאב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל ב
שאלה קצת מוזרה
לא ממש הבנתי מה השאלה או אם זו שאלה או קביעה.
שאלה קצת מוזרה
כן, אני סבור שבהחלט גם היום היו כמה צדיקים, זו עובדה שגם היו יש המון נסיונות ובכל זאת יש רבים ששומרי
ניסיונות
כי ראו שיצא שכרו בהפסדו. כלומר- אנשים יותר נכשלים מאשר עומדים בניסיון וזה גורם נזק לעולם כולו. לגבי