close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נ"ו -תפקידנו להופיע בפועל את הנשמה הכללית /סיבה נוספת לחשיבות האהבה

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק ס מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק ס מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק נ"ו

-       הבנתי שצריך את התנאי של אהבה כדי לחבר בין היהודים אך אני לא מבין את ההיגיון של הכלל הזה. הרי אמרנו שיש לכל עם ישראל נשמה כללית שמחוברת לכל הנשמות הפרטיות של היהודים והופכת אותם לעם אחד? אז הם כבר מחוברים?

-       אתה צודק, אבל אל תשכח שיש לנו גוף שמפריד בינינו ונותן לנו תחושה שאנחנו נפרדים ולא קשורים זה לזה, ואמרנו באחד השיעורים הקודמים, שלרגשות יש כוח לחבר ולהפריד בין הנשמות. רגשות של פירוד משפיעות פירוד ופוגמות באחדות הפנימית ולכן לא ניתן להסתפק בקשר הנשמתי

אלא יש צורך ברגשות של אהבה ואחדות שמחזקות את האחדות הפנימית ואת הקשר בין הנשמות.

ישנה תשובה נוספת לשאלתך והיא תענה לנו גם על שאלה אחרת ששאלנו בשיעור הקודם, כיצד ריבוי אהבה בין יהודים משפיע על מצב האומה בכללה ולא רק על מצבם של יחידיה.

לצורך הבנה מלאה שלה צריך להסביר משהו מאד יסודי על הנשמה הכללית הזאת. היא נמצאת בכוח ולא בפועל. היא לא מתגלה ומופיעה אלא אם כן מתמלאים תנאים מסוימים ורק כשזה קורה היא מחברת בפועל את כל ישראל להיות עם אחד.

-       לפני שהרב מלמד אותי את התנאים, אפשר בבקשה להסביר מה הכוונה שהיא לא מופיעה?

-       זה אומר שהיא נמצאת אך לא מורגשת ולא פועלת כמעט שום דבר במציאות. להבנת העניין בוא ניקח מקרה קיצוני שבו הנשמה לא מופיעה כלל וכלל. המשמעות היא, שעל אף שהנשמה קיימת במציאות, בכל זאת היא לא מחברת בפועל את כל היהודים זה לזה, ולכן כל יהודי הוא לעצמו. מה שמוביל לכך שאין בפועל ערבות הדדית וזכויות האחד לא עוברות לשני וכך גם העבירות, כמובן. איש בחטאו יומת.

-       לא נשמע לי כל כך נורא. לא שאני כל כך צדיק, אבל אני גם לא כל כך רשע ואין לי חשק להיענש גם על החטאים של הרשעים הגמורים. יש לי מספיק משלי.

-       כן, אבל ברגע שאין ערבות הדדית ממילא כל יהודי יכול לקיים רק חלק קטן מהמצוות והנפש שלו חסרה מאד. וחוץ מזה, ברגע שהנשמה הכללית האלוקית הזו לא מתגלה ולא מורגשת ממילא גם הכוחות הייחודיים של עם ישראל שנובעים ממנה לא כל כך מופיעים: אין לנו את הקרבה לקב"ה ולכן אין נבואה ואפילו לא רוח הקודש בדרגה גבוהה. את התורה אנחנו לא מבינים כמו שצריך וממילא נוצרות מחלוקות. המצוות לא כל כך מקדשות אותנו והערך הרוחני שלהם פוחת והולך.

-       פחות או יותר הבנתי. אם ככה, זה ממש אסון.

-       אפשר כעת לחזור ולבאר את התנאים הנצרכים כדי שהנשמה הכללית הזאת תופיע בעולם?

-       הנני מוכן ומזומן.

-       התנאי היסודי שממנו נובעים התנאים האחרים הוא שנתנהג כמו עם. הנשמה הזאת היא נשמה שמותאמת לעם והיא לא מתגלה אלא בעם. אם אנחנו "עם" היא תתגלה בפועל בנו, אך אם איננו "עם" אלא אוסף של פרטים, היא לא תתגלה בפועל במציאות וכאילו איננה קיימת, ולכן אין לה שום השפעה על המציאות.

-       מה הקשר לכך שאנחנו "עם"? אם היא קיימת היא צריכה להופיע!

-       כל כוח רוחני מותאם למציאות הגשמית שהוא מחיה. הכוח הרוחני שמחיה פרח אינו דומה לכוח הרוחני שמחייה ונותן מציאות לפרי. לכל מציאות גשמית יש כוח רוחני שמחייה רק אותה ומתאים רק לה.

    קח לדוגמא את הנשמה הפרטית שיש לנו. כדי שהיא תתגלה צריך שיהיה בן אדם. ככה היא בנויה, להיות מותאמת לאדם. אם יש רק אוסף של אברים שלא מחוברים זה לזה היא לא תתגלה והאדם הזה לא יחיה. כמו כן היא לא מתגלה בְחיוֹת. כך גם הנשמה הכללית. היא בנויה להתגלות בעם ולא בפרט.

-       לפי זה ניתן להציע הסבר נוסף מדוע חשובה אהבה הדדית. אחד מהמאפיינים של עם הוא שהאנשים בתוכו אוהבים זה את זה ומתוך זה פועלים בשותפות ועוזרים זה לזה. ולכן אם אנחנו רוצים להיות מוגדרים כעם אנחנו צריכים לאהוב זה את זה, ומתוך אהבה, לפעול בשותפות ולעזור זה לזה. רק כך הנשמה הכללית תתגלה בנו ותופיע במציאות.

-       יפה מאד. זו התשובה השנייה, המורכבת יותר, לשאלתך בשיעור הקודם כיצד האחדות משפיעה על המצב הכללי של האומה. אם אנחנו מתנהגים באחדות ואהבה כאיש אחד בלב אחד, כמו שעם צריך להתנהג, אז הנשמה הכללית שמתאימה לעם מתגלה בנו והופכת אותנו באמת ובתמים לעם אחד מאוחד ומחובר בעל כוחות אלוקיים אדירים. אך אם ח"ו אנחנו בפירוד ומחלוקת ולא מתנהגים כעם אחד אלא כאוסף של פרטים אזי הנשמה הכללית לא מתגלה בנו וממילא אנחנו נשארים אוסף של פרטים.

זה בנוסף למה שאמרנו קודם, שרגשות אהבה בין יהודים מחברים את נשמותיהם זו לזו והופכות אותן לדבר אחד שבו יכולה להתגלות אותה נשמה כללית שהינה אחת ויכולה להתגלות רק במציאות כללית אחת ולא באוסף של פרטים.

דרך אגב, הכוח של רגש האהבה לחבר נכון גם ביחס לבני זוג. כאשר הם אוהבים זה את זה הם משלימים את תהליך החיבור הפנימי של שני "חצאי" הנשמה שלהם שהחל בקידושין ובנישואין. בעקבות זאת כל אחד מקבל כוחות מהשני והם יכולים לעמוד היטב במשימות של החיים.

-       הרב יכול בבקשה לסכם את שתי ההבנות האחרונות בחשיבות של מצות "ואהבת לרעך כמוך"?

-       בשמחה.

א.      אהבת יהודים מחברת ביניהם מבחינה פנימית נשמתית באופן שהמצוות שכל אחד מקיים שייכות גם ליהודי אחר שלא יכול לקיים אותן. על ידי כך נפשם של היהודים נשלמת.

ב.       על ידי שהם אוהבים ברגש זה את זה ומתנהגים כעם אחד מאוחד, הנשמה הכללית יכולה להופיע בהם ולחבר אותם בפועל ומתוך כך מתגלים בהם כוחות אלוקיים אדירים.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה