רחצה בים

הרב יניב חניאכטאיירתשעה18/05/2015
שאלה:
למה אסור לרחוץ בים מעורב? מאיזה גיל זה אסור ? ומה בעייתי בזה?ב? תודה רבה
תשובה:
הבעיה היא חוסר צניעות, בגדי הים הם מאוד מאוד לא צנועים, ובגדי הים של הנשים עוד יותר. אשה שלובשת בגד ים למעשה חושפת דברים שבהלכה נחשבים לאיסור מוחלט וגמור. ולכן אסור לרחוץ מעורב, כדי לא לראות אחד את השני בבגדים כל כך מינימלים.זה אסור החל מגיל חינוך, שהוא משתנה קצת, אבל בעיקרון הוא סביב גיל 5.
תשובות נוספות בנושא-
חיבה ליד הילדים
א. לדעתי לא. אין עניין שהילדים יראו את אמא שלהם במצב לא צנוע. זה לא נוגע לכיסוי ראש, ללא כיסוי ראש מותר.
ב. כן, אולם בטעם, לא בדברים של תאווה, אלא בדברים של חיבה גרידא.
א. לדעתי לא. אין עניין שהילדים יראו את אמא שלהם במצב לא צנוע. זה לא נוגע לכיסוי ראש, ללא כיסוי ראש מותר.
ב. כן, אולם בטעם, לא בדברים של תאווה, אלא בדברים של חיבה גרידא.
מספר שאלות בהלכה
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
3. בילד בגיל עשר מותר לגעת, אם כי יש שסוברים שזה כבר גיל שראוי להימנע, בכל מקרה, במקרים הכרחיים זה בהחלט מותר.
4. זו שאלה מורכבת שאין לי עליה תשובה ממש מוחלטת. אני אישית נוהג שלא ללחוץ, אני מסביר (אם אפשר) שאני לא נוגע בנשים. ההנחה שלי היא שרוב החילונים כיום יודעים שיש דתיים שלא נוגעים בנשים אחרות ולכן זה בהחלט מתקבל בהבנה. אני שסבור שברוב רובם של המקרים כך שצריך לנהוג. בכל זאת, אולי יש מקרים קיצוניים שבהם יהיה מותר, אבל אני חושב שזה ממש נדיר.
5. אם את לבד בחדר, זה מותר, גם אז לא צריך להגזים, אבל מותר בהחלט לישון בבגדים קלילים ונוחים יותר.
6. זה בהחלט מוגזם. עצם בנישוק של המזוזה הוא מנהג ישראל חיובי אבל לא הלכה ולכן אין טעם לעשות זאת שוב ושוב. יתירה מזו, בשמירת המצוות יש עניין גדול שלא להיכנס לאובססיות ולעשות דברים בצורה כפיתיית, זה נכון לגבי המון דברים, ביניהם אפילו תפילה וכדומה וזה בטח נכון לגבי נישוק מזוזה. לנשק פעם אחת, וגם זה, אם את מרגישה שזה כפייתי, צריך לעשות בטעם.
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
3. בילד בגיל עשר מותר לגעת, אם כי יש שסוברים שזה כבר גיל שראוי להימנע, בכל מקרה, במקרים הכרחיים זה בהחלט מותר.
4. זו שאלה מורכבת שאין לי עליה תשובה ממש מוחלטת. אני אישית נוהג שלא ללחוץ, אני מסביר (אם אפשר) שאני לא נוגע בנשים. ההנחה שלי היא שרוב החילונים כיום יודעים שיש דתיים שלא נוגעים בנשים אחרות ולכן זה בהחלט מתקבל בהבנה. אני שסבור שברוב רובם של המקרים כך שצריך לנהוג. בכל זאת, אולי יש מקרים קיצוניים שבהם יהיה מותר, אבל אני חושב שזה ממש נדיר.
5. אם את לבד בחדר, זה מותר, גם אז לא צריך להגזים, אבל מותר בהחלט לישון בבגדים קלילים ונוחים יותר.
6. זה בהחלט מוגזם. עצם בנישוק של המזוזה הוא מנהג ישראל חיובי אבל לא הלכה ולכן אין טעם לעשות זאת שוב ושוב. יתירה מזו, בשמירת המצוות יש עניין גדול שלא להיכנס לאובססיות ולעשות דברים בצורה כפיתיית, זה נכון לגבי המון דברים, ביניהם אפילו תפילה וכדומה וזה בטח נכון לגבי נישוק מזוזה. לנשק פעם אחת, וגם זה, אם את מרגישה שזה כפייתי, צריך לעשות בטעם.
שמירת העיניים2
מה שעניתי זה שמדובר על שאלה קשה מאוד וקשה כל כך בימינו. זה אכן אתגר גדול ומורכב. אני סבור שצריך לעבוד על שני עניינים- הראשון הוא עבודה פנימית שלא תהפוך כל דבר לגירוי, והתמודדות נפשית עם הקושי ומצד שני גם מניעה ככל הניתן מחשיפה לדברים מאוד בעייתיים. אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה מבחינת הניסיון הזה ואנילא בטוח שיש לזה תשובה חד משמעית לקושי.
מה שעניתי זה שמדובר על שאלה קשה מאוד וקשה כל כך בימינו. זה אכן אתגר גדול ומורכב. אני סבור שצריך לעבוד על שני עניינים- הראשון הוא עבודה פנימית שלא תהפוך כל דבר לגירוי, והתמודדות נפשית עם הקושי ומצד שני גם מניעה ככל הניתן מחשיפה לדברים מאוד בעייתיים. אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה מבחינת הניסיון הזה ואנילא בטוח שיש לזה תשובה חד משמעית לקושי.
שמירת העיניים
זו שאלה גדולה, אני לא בטוח שיש לי תשובה. ללא ספק אנחנו עומדים היום באתגרים קשים ביותר בתחום של שמירת העיניים ולא לכל אני יודע איך אפשר להתמודד. אני מניח שיש כאן כמה שלבים- שלב של עבודה פנימית חזקה על כך שהפיתויים לא יפריעו כל כך ולא יהיו חשובים כל כך בחיים, עבודה על כך שלא להסתכל כשאסור ועבודה של שמירה כללית- כלומר פחות להיות במקומות שבהם יש אתגרים.
זו שאלה גדולה, אני לא בטוח שיש לי תשובה. ללא ספק אנחנו עומדים היום באתגרים קשים ביותר בתחום של שמירת העיניים ולא לכל אני יודע איך אפשר להתמודד. אני מניח שיש כאן כמה שלבים- שלב של עבודה פנימית חזקה על כך שהפיתויים לא יפריעו כל כך ולא יהיו חשובים כל כך בחיים, עבודה על כך שלא להסתכל כשאסור ועבודה של שמירה כללית- כלומר פחות להיות במקומות שבהם יש אתגרים.
סרטים
אני סבור שבמצב שאתה מתאר אין צורך להחמיר, לצערנו אנחנו חיים בעולם שבו יש די הרבה פריצות וחוסר צניעות וחיים את חיינו בהתאם, זה נכון שיש גדולי עולם ואנשים ששומרים על עיניהם בצורה חמורה ומגיעים מכך לגבהים רוחניים, אולם לרוב האנשים זה לא נוגע. ממילא, אם מדובר במשהו שהוא לא חמור ממה שאתה רואה ברחוב בדרך כלל אני לא רואה צורך להחמיר. מצד שני, סרטים שכל עניינם הוא רומנטיקה או אהבה וכדומה אני חושב שאין טעם לראות ולהיחשף.
נראה לי מצויין שאתה מעביר או מסית את המבט כאשר יש משהו לא צנוע בצורה בולטת, זה באמת יכול להשחית.
בכל מקרה, חשוב לזכור שהמציאות המתוארת בסרטים הללו, מבחינת לבוש, דיבור וכדומה היא אולי מרתקת מבחינת העלילה, אבל רחוקה ממציאות חיינו.
אני סבור שבמצב שאתה מתאר אין צורך להחמיר, לצערנו אנחנו חיים בעולם שבו יש די הרבה פריצות וחוסר צניעות וחיים את חיינו בהתאם, זה נכון שיש גדולי עולם ואנשים ששומרים על עיניהם בצורה חמורה ומגיעים מכך לגבהים רוחניים, אולם לרוב האנשים זה לא נוגע. ממילא, אם מדובר במשהו שהוא לא חמור ממה שאתה רואה ברחוב בדרך כלל אני לא רואה צורך להחמיר. מצד שני, סרטים שכל עניינם הוא רומנטיקה או אהבה וכדומה אני חושב שאין טעם לראות ולהיחשף.
נראה לי מצויין שאתה מעביר או מסית את המבט כאשר יש משהו לא צנוע בצורה בולטת, זה באמת יכול להשחית.
בכל מקרה, חשוב לזכור שהמציאות המתוארת בסרטים הללו, מבחינת לבוש, דיבור וכדומה היא אולי מרתקת מבחינת העלילה, אבל רחוקה ממציאות חיינו.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות
מוצרים








