שלום ומבורך רבינו ואתרך היקר!
ברצוני לשאול שאלה על עריות.
חלק מהפרשנויות בינייהם אביי... פירוש שאסתר המלכה הייתה " קרקע עולם" כלומר פסיבית לגמרי במעשה שעשתה עם אחשוורוש. ולא רק שלא חטאה.
אלא קיבלה שכר על המעשה.
האם באמת קיים דבר כזה ביהדות עבירה לשם שמיים ? הרי החטא הוא ממית איך יכל להביא תועלת לעם ישראל ?
שאלה נוספת.. לגבי משכר זכר האם יש הבדל בין השוכב ולנשכב? האם אפשר לומר שהנשכב הוא קרקע עולם ? ואין לו כלום במעשה?
תשובה:
יש בשאלה כמה חלקים- לגבי החלק הראשון, בזמן התנ"ך אנחנו מקובלים שאכן היתה עבירה לשמה, המפורסמת ביותר היא יעל אשת הקיני שלפי חז"ל חטאה כדי לעזור לעם ישראל וקיבלה על זה שכר גדול. מקובל משמו של הגר"א שבזמן שנחתם התנ"ך הפסיקו להיות עבירות לשמן. לגבי אסתר- השאלה האם האשה היא קרקע עולם נידונה הלכתית ולחלק מהדעות אשה שנאנסת היא אכן קרקע עולם וזה לא חטא. אם היא "מסייעת" זה יחשב לחטא, אולם אם היא לא מסייעת היא קרקע עולם וזה לא חטא. ואכן, כאשר אסתר הלכה לאחוורוש מרצונה כדי להציל את עם ישראל אומרת הגמרא שהיא הלכה מתוך ידיעה שהיא מקריבה את עצמה למען עם ישראל ונאסרה על מרדכי. לגבי משכב זכר- אם זה אונס גמור הוא לא יהיה חייב, אולם אם הוא מסייע זה ייחשב לחטא.