close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אתרוג אוצר בית דין

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
חתשריתשעו21/09/2015

שאלה:

ראיתי השנה אתרוגים הנמכרים בקופסאות שקופות לחלוטין מארבע כיוונים ועליהם תג מחיר של "אוצר בית דין"... האין ביכולת הבחירה בגלל הקופסאות השקופות והמחירים השונים מסחר בפרות שביעית?

תשובה:

בשלב ראשון נתאר את הרעיון העומד אחרי "אתרוג אוצר בית דין" כדי שהתשובה תובן.
על פי ההלכה אסור לעשות מסחר בפירות שביעית. כלומר- אסור למכור אותם למישהו אחר כדי להרוויח כסף. לאדם היה מותר, מהתורה, רק לקטוף לעצמו אתרוג ולעשות בו שימוש...
במשנה מופיע תיאור של כלי שנקרא אוצר בית דין, על פי הרעיון הזה מי שמגדל את הפירות הוא בית הדין, והחקלאים הם שליחיו. במקרה כזה לבית הדין יהיה מותר "לחלק" את הפירות או את הירקות ולגבות עליהם את עלות העבודה.

מה שעושים בדרך כלל בבתי דין של אתרוגים (שבהם יש ערך גבוה מאוד לכל פרי ואי אפשר סתם לקבוע ש"קילו עולה 5 ש"ח"), הוא לחלק את העלות שעולה לתחזק את הפרדס לכמות האתרוגים המקובלת ואז לקבוע כמה רמות מחיר... נניח שלוש רמות. במקרה כזה מוכרים את האתרוג בקופסה סגורה כדי שאנשים לא "יבחרו" אתרוג מה שיהפוך את זה למכירה של ממש (הוא בוחר אתרוג ואז משלם לפי מה שמצא...). משתדלים בחלוקת הרמות במחיר תכסה את עלות הפעלת הפרדס על פי החלוקה, נניח שמכרו 1000 אתרוגים ב20 ש"ח, 1000 ב50 ו1000 ב1000, זה נותן את הסכום הכללי שעולה הפרדס לשנה.

בתיאור שתיארת נראה שיש שתי בעיות-
א) כמה רמות מחירים, מה שהופך את זה דומה יותר ויותר למכירה...
ב) קופסה שקופה לחלוטין שמאפשרת גם היא בחירה... ואז בודאי נוצר מצב שאנשים בודקים את האתרוג היטב ומשלמים את "שוויו" וזו בעיה...

לכן נראה לישאסור לקנות כך אתרוג לארבעת המינים.
על פי כמובן שאתרוג "אוצר בית דין" בתפזורת גם לא נכון לקנות.
תשובות נוספות בנושא-
פרוזבול
על פי התורה, בראש השנה שאחרי שנת שמיטה נשמטים החובות הלא משולמים (הלוואות) של כל האנשים. מכיוון שכך, היו אנשים שנמנעו להלוות לעניים סמוך לשנת השמיטה, כדי שההלוואה לא תישמט. לכן תיקן הילל שאנשים יערכו שטר פרוזבול, שבו הם מעבירים את החובות שלהם לגביה לבית דין, ולבית דין מותר לגבות גם אחרי שמיטה. זאת הסיבה שממלאים פרוזבול לפני ראש השנה השנה, ומחתימים עליו שני עדים.

כאן ניתן למצוא עוד הלכות בנושא וכן נוסחים שונים של פרוזבול.

נוסח הפרוזבול של בית הדין "נדיבי ארץ"-
בפנינו, העדים החתומים מטה, בא _______________ בן __________ ואמר לנו- קנו ממני בקנין גמור ושלם בכל דבר הראוי לקנין קרקע, שאני מקנה קרקע כל שהיא לכל אחד מבעלי החובות שלי (והחייבים לאישתי), שאין להם קרקע. וקנינו ממנו בקנין גמור ושלם בכלי הראוי למעשה קנין.
ועוד אמר ______________ בן ______________ אתם עדי שאני מוסר כל חוב שיש לי (ולאשתי) לידי בית הדין שליד ועד נדיבי ארץ, בראשות הרבנים שליט"א-
הרב יעקב אריאל שליט"א, הרב דב ליאור שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב שמואל אליהו שליט"א, הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א.

והם יוכלו לגבות חובותי ואם לא יגבו בית דין הנ"ל, אוכל לגבות חובותי בכל עת שארצה.

התאריך_______________ התשע"ה.

באנו על החתום-
נאם ________________ בן ________________ עד
נאם ________________ בן ________________ עד
שמחת בית השואבה
אחד הציווים היותר מיוחדים הנוגעים לחג הסוכות הוא הציווי להיות שמחים, התורה מצווה במפורש- ושמחת בחגך והיית אך שמח. כאשר בית המקדש קיים היו נוהגים לקיים את המצווה הזו בצורה מיוחדת בבית המקדש,היו שמחים בצורה מיוחדת כל שבעת ימי החג. מכיוון שבחג ישנה מצווה מיוחדת נוספת- מצוות ניסוך המים על המזבח, הרי שנהגו לקשור את שתי המצוות ושמחו בהבאת המים למקדש שמחה גדולה, שמחה זו קרויה "שמחת בית השואבה". בימינו נוהגים לעשות זכר לשמחה זו, לשמוח בימים מסויימים בחג הסוכות, לשיר ולרקוד. כמו כמעט כל המצוות שלנו מדובר על זכר למצווה שהיתה בבית המקדש ואנו מתפללים שנזכה לקיים את מצוות השמחה בבית המקדש עצמו בקרוב.
חול המועד

מבחינת עצם ההקלדה מותר- כלומר- החשמל, האלקטרוניקה מותרת ולכן מותר להקליד "סתם". הקלדה לצורך עבודה זו בעיה מבחינת העבודה, לא מצד ההקלדה.

המשך ל- לרב יניב חניא-חול
הסיבה ששוטפים ידיים אחרי בית קברות היא לא הטומאה, כיום כולנו טמאי מתים כל הזמן ואין לנו לצערנו דיני טומאה וטהרה ולכן אין בעיה להביא את עצם החול.
השחטת זרע לבטלה
נדמה לי שיש כמה שלבים במלחמה זו: א) השלב המעשי- אם גורם מרכזי בנפילותשלך זה הנושא של האינטרנט- אתה חייב למצוא פתרון לעניין, על ידי סינון, על ידי הוצאת האינטרנט מהבית, על ידי מניעה מעשית של הגלישה למקומות אסורים. זה חייב להיות הצעד הראשון. אם אתה גר עם ההורים,בקש מהם סינון, אומשהו דומה.זה יהיה שלב ראשון שיפתור הרבה מאוד בעיות. ב) שלב ההפנמה של הבעייתיות בעניין- חשוב להפנים את הקושי שבחטא זה, את השלכותיו על הנפש ואת הנזק הרוחני שהוא גורם. ברוב המקרים, כאשר אנו מתרגלים לחטא מסויים אנו די נוטים לשכוח את העוצמה שבנזק שבו ולכן השלב הראשון חייב להיות ההפנמה של החטא והרצון העז שלנו להתנתק ממנו לעד. יש בהחלט כמה ספרים שאני יכול להמליץ לך עליהם, בהתאם לאופייך. יש ספר של הרב אבינר, יש ספרים חרדיים יותר ויש עוד הרבה. ג) שלב ה"רקע"- ברוב המקרים החטא של הוצאת ז"ל בא עם רקעים רחבים: הרהורים אסורים, צפיה בסרטים, עבודה במקום שבו אתה נחשף למקורות גירוי וכדומה. במקרה שלך בדוק,  האם זה הדמיון (כידוע, פעמים רבות הדמיון שסביב המין הוא יותר חזק ומושך מהעניין עצמו...) האם זה הזמינות? אחרי שתחליט איפה הבעיה חובה למצוא פתרונות מעשיים. מי שצופה בסרטים כל הזמן יתקשה מאוד לשמור את מחשבותיו נקיות, בעל דמיון חזק יתקשה לעשות זאת אם הוא קורא ספרים מודרנים וכו'... חובה לטפל בדברים החיצוניים, מכיוון שהבעיה באינטרנט, הגבל את הגלישה לאתרים לא צנועים (בצורה מעשית, תזמין חסימת אתרים מהספק שלך), אם הבעיה בטלויזיה, הגבל את הצפיה... וכדומה. ד) שלב המאבק- מטבע הדברים זהו השלב הקשה. קודם כל תחליט שאתה נלחם נגד זה, תעיין בשפלות של הרעיון שיצר כזה מצליח להפיל אותך וקבע בדעתך, הצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שלעולם לא תיפול עוד בזה. תתפלל ובקש מה' שיעזור לך בזה. כמו כל חטא בעולם- גם על החטא הזה אפשר להתגבר, החלטה של רגע יכולה לגמור עם העניין... רק שצריך להחליט באמת. אחר כך נסה למצוא דברים מעשיים שימנעו את העניין, זה עובד כמו פלא. כלומר: קבע לעצמך שכל פעם ש(חס וחלילה) תיפול תיתן סכום גדול לצדקה... פעמים רבות ברגע החטא אתה לא שולט על החטא עצמו, אבל משהו חיצוני, כמו הידיעה שכשתירגע תצטרך לשלם לצדקה, עוזרת מאוד. אפשרות אחרת היא ללכת בדרך החיובית, קבע לך טבלה של עשרה שבועות. ותקבע לעצמך שאם במשך התקופה הזאת אתה לא נופל בחטא זה, אתה קונה לעצמך משהו שעליו תמיד חלמת. אל תחסוך.... לאחר מכן מלא בכל יום וי לעצמך, כאשר תראה את הטבלה מתמלאת לאיטה, זה מאוד יעזור לך ברגעים של הקושי בהתמודדות. כל הדברים הללו לא ימנעו אותך ממאבק, אבל יתנו לך מעט כוח ברגעים הקשים. אחרי זמן מה שבו תתנקה מזה- לא ממש תבין מה היה כל כך קשה. בהצלחה, אתפלל להצלחתך.
גויה
אני לא מכיר היתר לדבר כזה. כמובן, אם הוא נמנע מחדירה, אז יכול להיות שהוא ימנע מאיסור גויה מלא, כי לא היתה חדירה (לפי חז"ל נשיקת העטרה נחשבת לחדירה), אבל הוא יעבור על רשימה אחרת של איסורים. בכל מקרה, היתר לדבר אי אפשר לתת...