חיבוק אח

הרב יניב חניאבטבתתשעד05/12/2013
שאלה:
שלום וברכה, שמעתי על זה שיש כאלה(בנות) שלא מחבקות את אחיהן.. אפשר לדעת למה?? כי הרי אין שום שמירת נגיעה מאחים.. אז מה הבעיה בזה? תודה רבה!!
תשובה:
זה בעיקר בגלל מראית העין, שזה לא נראה טוב בגיל מסויים, חכמים אומרים שאדם צריך להיזהר שלא יחשבו שהוא עושה דברים לא ראויים ולכן צריך להיזהר בדברים כאלו גם מבני משפחתו.יש דברים שיכולים להיראות לא טוב ולכן לא עושים אותם, גם אם הם ממש בסדר.
תשובות נוספות בנושא-
מים אחרונים
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח סדומית שיש באוכל.
2. נשים לא נהגו כל כך לעשות מים אחרונים, למרות שמבחינת הדין הן חייבות לעשות.
3. זוהי שאלה טובה, הסיבה לכך היא בעיקר פסקים של פוסקים אשכנזים שאומרים שמכיוון שהימינו אין מלח סדומית, הרי שמים אחרונים אינם חובה. כך שרבים נהגו ללכת על פי הפסק הזה ולא לעשות מים אחרונים. הפוסקים הספרדים מתדגישים שצריך לעשות מים אחרונים ונדמה שהיום הרוב נוהגים לחשוב שצריך ליטול מים אחרונים, למרות שכפי שאמרת יש כאלה שאינם נוטלים.
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח סדומית שיש באוכל.
2. נשים לא נהגו כל כך לעשות מים אחרונים, למרות שמבחינת הדין הן חייבות לעשות.
3. זוהי שאלה טובה, הסיבה לכך היא בעיקר פסקים של פוסקים אשכנזים שאומרים שמכיוון שהימינו אין מלח סדומית, הרי שמים אחרונים אינם חובה. כך שרבים נהגו ללכת על פי הפסק הזה ולא לעשות מים אחרונים. הפוסקים הספרדים מתדגישים שצריך לעשות מים אחרונים ונדמה שהיום הרוב נוהגים לחשוב שצריך ליטול מים אחרונים, למרות שכפי שאמרת יש כאלה שאינם נוטלים.
פרישה אחרי תשמיש
באופן עקרוני לא לוקח כמה דקות בין מיתת האיבר לפליטה, זה עניין של שניות ברוב רובם של המקרים, אלא אם כן יש גירוי נוסף ולכן הזמן מקביל. אכן, אסור לפרוש בחיות, אלא כאשר רפוי
באופן עקרוני לא לוקח כמה דקות בין מיתת האיבר לפליטה, זה עניין של שניות ברוב רובם של המקרים, אלא אם כן יש גירוי נוסף ולכן הזמן מקביל. אכן, אסור לפרוש בחיות, אלא כאשר רפוי
מספר שאלות בהלכה
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
3. בילד בגיל עשר מותר לגעת, אם כי יש שסוברים שזה כבר גיל שראוי להימנע, בכל מקרה, במקרים הכרחיים זה בהחלט מותר.
4. זו שאלה מורכבת שאין לי עליה תשובה ממש מוחלטת. אני אישית נוהג שלא ללחוץ, אני מסביר (אם אפשר) שאני לא נוגע בנשים. ההנחה שלי היא שרוב החילונים כיום יודעים שיש דתיים שלא נוגעים בנשים אחרות ולכן זה בהחלט מתקבל בהבנה. אני שסבור שברוב רובם של המקרים כך שצריך לנהוג. בכל זאת, אולי יש מקרים קיצוניים שבהם יהיה מותר, אבל אני חושב שזה ממש נדיר.
5. אם את לבד בחדר, זה מותר, גם אז לא צריך להגזים, אבל מותר בהחלט לישון בבגדים קלילים ונוחים יותר.
6. זה בהחלט מוגזם. עצם בנישוק של המזוזה הוא מנהג ישראל חיובי אבל לא הלכה ולכן אין טעם לעשות זאת שוב ושוב. יתירה מזו, בשמירת המצוות יש עניין גדול שלא להיכנס לאובססיות ולעשות דברים בצורה כפיתיית, זה נכון לגבי המון דברים, ביניהם אפילו תפילה וכדומה וזה בטח נכון לגבי נישוק מזוזה. לנשק פעם אחת, וגם זה, אם את מרגישה שזה כפייתי, צריך לעשות בטעם.
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
3. בילד בגיל עשר מותר לגעת, אם כי יש שסוברים שזה כבר גיל שראוי להימנע, בכל מקרה, במקרים הכרחיים זה בהחלט מותר.
4. זו שאלה מורכבת שאין לי עליה תשובה ממש מוחלטת. אני אישית נוהג שלא ללחוץ, אני מסביר (אם אפשר) שאני לא נוגע בנשים. ההנחה שלי היא שרוב החילונים כיום יודעים שיש דתיים שלא נוגעים בנשים אחרות ולכן זה בהחלט מתקבל בהבנה. אני שסבור שברוב רובם של המקרים כך שצריך לנהוג. בכל זאת, אולי יש מקרים קיצוניים שבהם יהיה מותר, אבל אני חושב שזה ממש נדיר.
5. אם את לבד בחדר, זה מותר, גם אז לא צריך להגזים, אבל מותר בהחלט לישון בבגדים קלילים ונוחים יותר.
6. זה בהחלט מוגזם. עצם בנישוק של המזוזה הוא מנהג ישראל חיובי אבל לא הלכה ולכן אין טעם לעשות זאת שוב ושוב. יתירה מזו, בשמירת המצוות יש עניין גדול שלא להיכנס לאובססיות ולעשות דברים בצורה כפיתיית, זה נכון לגבי המון דברים, ביניהם אפילו תפילה וכדומה וזה בטח נכון לגבי נישוק מזוזה. לנשק פעם אחת, וגם זה, אם את מרגישה שזה כפייתי, צריך לעשות בטעם.
לגבי שאר המלכים
אני לא בטוח שאני יודע לגבי כל מלך ומלך, אבל שלושת המלכים שאין להם חלק לעולם הבא בודאי הגדילו מאוד להרשיע והיו מחטיאי הרבים בצורה לא רגילה, הם ממש שינו את מלכות ישראל לכיוון של רשע ועבודת אלילים בלתי פוסקת. כפי הנראה חכמים ראו בהם את סמל הרשעה הגדולה ולכן אמרו שאין להם חלק לעולם הבא.
אני לא בטוח שאני יודע לגבי כל מלך ומלך, אבל שלושת המלכים שאין להם חלק לעולם הבא בודאי הגדילו מאוד להרשיע והיו מחטיאי הרבים בצורה לא רגילה, הם ממש שינו את מלכות ישראל לכיוון של רשע ועבודת אלילים בלתי פוסקת. כפי הנראה חכמים ראו בהם את סמל הרשעה הגדולה ולכן אמרו שאין להם חלק לעולם הבא.
לגבי אחאב
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל בלתי ניתנת לכפרה.
עוצמת החטאים שלו, ובעיקר העובדה שהוא החטיא את כל ישראל וגרר אותם לתרבות אלילית היא לדעת חלק מחז"ל בלתי ניתנת לכפרה.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות
מוצרים








