close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נגיעה בדגדגן

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כבאדרתשפה22/03/2025

שאלה:

אני נשואה כבר 5 שנים. בעלי נוגע בדגדן וכך אני מזריעה. זה ממש עונג בשבילי רציתי לדעת אם יש בעיה מבחינה הלכתית.

תשובה:

זה מותר ללא שום בעיה (למעשה, בגמרא זה מופיע כאחת ההדרכות של רב חסדא לבנותיו, שהיו נשואות לגדולי הרבנים).
זה חלק מהמצווה של הבעל לענג את האשה ודבר חשוב שאת מצליחה להזריע מזה.

בהצלחה
תשובות נוספות בנושא-
בירור
1. הצפיה בסרטים לא צנועים היא אסורה ממש. לרוב הדעות מדאורייתא. וזה איסור של ממש. העובדה שתצפו בזה ביחד לא מורידה מחומרת האיסור של שניכם. ולכן זה ממש אסור.

כמובן, אם בעלך נופל בזה (וזו בעיה גדולה, גם הלכתית וגם זוגית/ אישית... זה גורם נזק אמיתי ועמוק לזוגיות). זה דבר חמור שצריך לנסות ולהתגבר עליו ולעשות תשובה וכדומה... אבל ברור שהוא לא יכול ולא צריך להכריח אותך או אפילו לבקש ממש לראות את זה איתו.זו כשם שהוא לא יכול לבקש ממך "לחלל שבת ביחד". זו עבירה שאסור לעשות. אפשר ליפול, לעשות תשובה, להשתדל, להיאבק... אבל בוודאי שלא לצרף אותך לזה.

העובדה שזה עושה לך רע היא נקודה נוספת. שמרחיקה את זה עוד יותר... אבל הדבר עצמו הוא איסור חמור ולכן הוא אסור.

את צריכה להגיד לו שבתור אשה חרדית, דתיה ושומרת מצוות זה פשוט לא שייך.לא יעלה על הדעת. שגם לו זה רע ואסור, אבל ביחד זה חמור עוד יותר. זה פוגם אתחיי הזוגיות מאוד.

2. זו שאלה מורכבת.מצד אחד,את לא חייבת לעשות משהו שממש מגעיל אותך... וכל הרעיון של קיום יחסים זה שעושים את בכל ביחד באהבה גדולה, ומתוך רצון לשתף ולענג. ולכן אם זה ממש ממש מגעיל אותך, אז זה לא שייך.
מצד שני, אתה זוג וחיים ביחד ואם בעלך ממש רוצה. צריך לנסות לעשות את זה. פעם ב... ובצורה שנוחה לך. אבל אני חושב שאפשר להתגבר על זה.

זה כמובן מתחיל מהראש... ואני די חושב שניתן לעבוד על זה. כלומר- שאת, אם תחליטי שאת רוצה לשמח את בעלך בזה, יכולה לעבוד על עצמך ופחות ופחות להיגעל. כמובן אם זה מתאים לך וברצונך. אפשר להתחיל בעדינות, נשיקה מידי פעם. ואז קצת ליקוק בקצה הלשון... וכדומה... עד שזה מגיע לעניין עצמו. תוך כדי עבודה עצמית שזה לא מגעיל אותך, ושזה חלק מהחיים המשותפים וכדומה. 

למיטב הבנתי ומניסיון (לאוו דווקא הנקודה הספציפית הזו, אבל של ענייני חיי אישות בכלל), בהחלט אפשר לשנות את התחושה בדברים כאלה.
שאלה אינטימית - בינו לבינה
כפי שאתה מציין עבר מאז זמן רב.
אני גם מבין שבאותה תקופה הייתם פנויים. כך שהבעיה המרכזית היא העניין של איסור נידה ואולי ביאה בנידה (אם היתה חדירה קלה כמו שאתה מציין, זה ייחשב ביאה). אבל לא קשור לעניין של אשת איש וכדומה.

כך שהדרך להתמודד עם זה היא כרגיל- לעשות על זה תשובה, להביע צער, וקבלה לעתיד. אני מבין שקבלה לעתיד כבר יש... כי מאז אתם שומרים נידה כפי שציינת. כך שיש את כל שלבי התשובה הרגילים-
וידוי, שכבר עשית, צער וקבלה לעתיד.

אני לא רואה משהו מעבר לזה. ואני לא רואה איך חס וחלילה זה משפיע עליכם. על החיים עכשיו. יש עניין ששום דבר לא עומד בפני התשובה. ולעשות תשובה זו הדרך. וכמובן הרבה הרבה תפילות.

וכמובן שבמקרה שלכם אתם גם עומדים בזה מאז.
הסתכלות ומגע וליקוק השדיים של האשה
חז"ל מתייחסים לחזה של האשה כאל "הוד יופיה". וכן בהדרכת רב חסדא לבנותיו (שהיו נשואות לגדולי האמוראים), הוא מסביר את החשיבות של המגע בחזה (ואפילו יותר סידר את הדברים, כדי להגביר את התאווה שבזה).

כך שכל הדברים שתיארת מותרים, רצויים והם חלק מיחסי האישות. הסתכלות בחזה של האשה והתפעלות ממנו (הכל כמובן כשהיא מותרת). 
מגע, ליטוף, נישוק וכדומה... כל הדברים שתיארת.

יש התלבטות בפסוקים האם מותר לגבר לינוק מאשתו כשהיא מניקה (כלומר- כשיש ממש חלב בפועל... והגבר בולע אותו). יש דעות שמהן משמע שזה אסור. אבל ודאי שכל שאר הדברים כשאין חלב מותרים והם חלק חשוב מהיחסים.
שאלות באישות
שלום וברכה,

נלך מן הקל אל הקשה.

להתיר תשמיש באור זו פחות בעיה. גם ללא סיבה מיוחדת יש רבים שסוברים שזה מותר ואפשרי.ואם אתם ממש רוצים, זה אפשרי. לא הייתי ממליץ על אורות ברמת ה"צילום". אבל אור שבו רואים אחד את השני היטב, או אור צדדי, זה בסדר.

לגבי הנושא השני, אני נוהג, כפי שכתבתי כאן רבות, להתיר ביאה דרך איברים (שזה בעצם הוצאת זרע על הגוף), רק כאשר יש סיבה טובה. ואני חושב שבאופן כללי ההתחכחות בגוף האשה מותרת, אולם הוצאת הזרע צריכה להיות באותו מקום. מלבד במקרים מאוד מסויימים שבהם יש סיבה מיוחדת.

בגדול, זה לא נשמע לי עניין גדול כל כך... אם הכל מותר, כולל אוראלי וכדומה... כולל התחכחות בכל מקום... ורק הוצאת הזרע באותו מקום. 

לגבי העניין של הימנעות מפורנו וכדומה בגלל זה. אני קצת מתקשה להבין את הקשר. למה שמשהו מסויים שמותר או אסור ימנע מפורנו? למיטב ניסיוני, כמי שעוסק הרבה בתחום, לכאורה לא אמור להיות קשר. וכמעט כל דבר שעושים או לא עושים לא מונע הזדקקות לפורנו או אוננות. כלומר- מי שמצליח להימנע נמנע. מי שלא פחות. ואם הוא יעשה עם אשתו כך או כך, זה לא מה שימנע מאדם ליפול למחרת. לעיתים קרובות להיפך. בבחינת משביעו רעב ומרעיבו שבע. זה מתחיל בראש כמובן. ולא במה מותר או אסור. 

כך שזה לא נראה לי "סיבה" להתיר. בהנחה שצריך סיבה. כלומר- יכול להיות שיש דעות שיגידו שכל ביאה דרך איברים מותרת. אני לא מכיר דעות כל כך סוחפות, אבל אולי. תיתכן פרשנות כזו לביטוי של הרמב"ם שכל מה שאדם רוצה יכול לעשות באשתו. 

אבל אם צריך סיבה להתיר, ואני חושב שצריך, אז לא נראה שהימנעות מפורנו היא סיבה כזו. אם זה היה ישיר, אז אתה צודק, זה עדיף מפורנו ועדיף מאוננות (לפעמים אני מתלבט בשאלה מה עדיף, פורנו או אוננות). אבל אני לא בטוח שאני וראה את הקשר הזה.

אז ככה שלמסקנה, לעניות דעתי ממש ממש ממש עדיף להימנע מזה.
הכל מותר.
מלבד העובדה שבזמן הפליטה עצמה עוברים למצב של כניסה. זה לא נראה לי משהו כל כך קשה.

עכשיו לצד המעשי- אחרי שהגדרנו שזה משהו שצריך להימנע ממנו... השאלה מה הדרך. למה אתם כלכך נהנים מזה, מה המקור לזה וכדומה... וכאן יש הרבה מקום להעמיק בנושא הזה שמופיע בלי סוף בתשובות אחרות באתר. אין ספק שזו השפעה של העולם הפורנוגרפי כמובן. ולגבי המלחמה עם העולם הזה יש בהחלט דעות רבות. ואולי יש דעות שיגידו שזה צריך להיות לאט לאט. נניח שתקבעו לעצמכם בשלב ראשון שאתם עושים את זה רקפעם בחודש. אחר כך יותר רחוק וכדומה. ואולי כל מיני שיטות אחרות (כתבתי על זה המון באתר, יש המון תשובות). 

אבל לעניות דעתי השלבים צריכים להיות-
ההבנה שזה משהו שצריך להימנע ממנו מבחינה הלכתית.
ההבנה שזה משהו שבא מעולם לא טבור ולכן זו אולי תאווה, אבל כזו שמקורה לא חיובי.
ואחר כך להחליט איך לאט לאט יוצאים מזה. ומקדשים, מעט, את החיים הזוגיים.
ואז מגדירים את השלבים שבהם עולים לאט לאט.

מבחוץ, ואני מבין שמבפנים זה שונה,זה לא נראה כל כך עניין גדול... הכל הכל מותר. מלבד משהו קטן, שגם הוא לא קשור ממש אליכם אלא למין סרט.
מגע משותף ביחסי אישות
אני מקווה שהבנתי נכון את השאלה.

אם הכוונה לכך שהאם מותר לכם ביחד ללטף את גופה, או גופך, נניח אתה שם יד על היד שלה, וביחד אתם מלטפים, אני חושב שזה מותר. כי זה חלק מהעניין המשותף של שניכם. ואני יכול להבין שזה תורםלגירוי שלך שהיא "משתתפת" בליטוף המשותף.

כמובן, צריך להיזהר לא להפוך את זה לאוננות או עינוג עצמי בלבד. כלומר- שאתה תלטף את עצממך בצורה כזו שתייתר את האשה. אבל כחלק מהמשחק המשוף, זה בסדר גמור. 
ביאה בצורה שונה בתקופה מסוימת
שלום וברכה,

מזל טוב על הלידה.

בתור הקדמה, שלא קשורה כרגע לצד ההלכתי, אני אומר שביאה חוץ נרתיקית זה לא באמת פתרון למניעת הריון. זה יכול להיות למשך כשבוע או כמה ימים שבהם יש בעיה מיוחדת, אבל לא למספר חודשים. זה גם לא רק גמירה, כי אי אפשר ל"סמוך" על ביאה בתוך הנרתיק ואז לצאת (משגל נסוג), כי לרוב יוצא זרע כבר כמה שניות קודם, ויש "סכנה" להריון. ולכן מדובר בעצם על ביאה חוץ נרתיקית ולא גמירה חוץ נרתיקית. וזה לא מספק את האשה ולא יכול להיות פתרון ארוך טווח.

ולכן אני ממליץ לכם (כרגע בצד הרפואי נטו) לדבר עם הרופא/ה שלה לגבי כל מיני פתרונות מניעה אחרים שאולי כן אפשריים. יש כדור של היום שאחרי,יש נרות, יש "ימים בטוחים", שזו שיטה שלאחרונה הפכה למעט מדוייקת יותר בגלל כל מיני מחשבונים ומדי חום מדוייקים (אני מכיר לא מעט נשים שלא יכולות לקחת גלולות ומסתמכות על ימים בטוחים בהצלחה) יש פתרונות נוספים על גלולות... וכדאי לבדוק כי אי אפשר באמת לסמוך על ביאה חוץ נרתיקית. זה פשוט לא שייך לאורך זמן.

לגבי הצד ההלכתי, אני  חושב שלכמה שבועות זה אפשרי. על פי הסדר הבא-
הכי טוב (הלכתית, על הצד המעשי אני לא מדבר כעת) זה ביאה מאחור.זה נחשב לביאה לכל דבר וענין ואפשרי לזמן קצר כשיטה. 
אם לא שייך, אז אפשר על הירכיים. תשמנו קצת את האיזור, היא תסגור את הרגליים ואז זה אפשרי שם. 

שוב, זה בצד ההלכתי, אולם כפי שאמרתי זה לא ממש פתרון מעשי לכמה חודשים. קחו בחשבון שלא ניתן להכינס לנרתיק ו"רק לפלוט" בחוץ, בצורה כזו היא תיכנס להריון מהר מאוד. יש פתרונות הרבה יותר טובים.