ביאה בצורה שונה בתקופה מסוימת

הרב יניב חניאיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
שלום הרב אשתי לאחר לידה רביעית כ3 חודשים ומאוד רוצה לטבול בעוד שבוע, אך גם אני וגם היא לא מעונינים בתקופת החודשים הקרובים בהריון נוסף בעיקר בגלל התחושות שלה והקושי שלה, האם ניתן לקיים יחסים בצורה שלא גומרים בנרתיק אלא מאחור או על הגוף שלה ליד הכניסה לנרתיק ? חשוב לי לציין שהיא אינה יכולה ליטול כדורי מניעה עקב זריקות קלקסן והרופא אוסר עליה, כמו כן התקנים לא בחשבון כמו כן לא מדובר לחיות ככה ברגיל אלא רק בתקופת ההמתנה אשמח לתשובה היות ומחר ורצה כבר להתחיל לספור
תשובה:
שלום וברכה,מזל טוב על הלידה.
בתור הקדמה, שלא קשורה כרגע לצד ההלכתי, אני אומר שביאה חוץ נרתיקית זה לא באמת פתרון למניעת הריון. זה יכול להיות למשך כשבוע או כמה ימים שבהם יש בעיה מיוחדת, אבל לא למספר חודשים. זה גם לא רק גמירה, כי אי אפשר ל"סמוך" על ביאה בתוך הנרתיק ואז לצאת (משגל נסוג), כי לרוב יוצא זרע כבר כמה שניות קודם, ויש "סכנה" להריון. ולכן מדובר בעצם על ביאה חוץ נרתיקית ולא גמירה חוץ נרתיקית. וזה לא מספק את האשה ולא יכול להיות פתרון ארוך טווח.
ולכן אני ממליץ לכם (כרגע בצד הרפואי נטו) לדבר עם הרופא/ה שלה לגבי כל מיני פתרונות מניעה אחרים שאולי כן אפשריים. יש כדור של היום שאחרי,יש נרות, יש "ימים בטוחים", שזו שיטה שלאחרונה הפכה למעט מדוייקת יותר בגלל כל מיני מחשבונים ומדי חום מדוייקים (אני מכיר לא מעט נשים שלא יכולות לקחת גלולות ומסתמכות על ימים בטוחים בהצלחה) יש פתרונות נוספים על גלולות... וכדאי לבדוק כי אי אפשר באמת לסמוך על ביאה חוץ נרתיקית. זה פשוט לא שייך לאורך זמן.
לגבי הצד ההלכתי, אני חושב שלכמה שבועות זה אפשרי. על פי הסדר הבא-
הכי טוב (הלכתית, על הצד המעשי אני לא מדבר כעת) זה ביאה מאחור.זה נחשב לביאה לכל דבר וענין ואפשרי לזמן קצר כשיטה.
אם לא שייך, אז אפשר על הירכיים. תשמנו קצת את האיזור, היא תסגור את הרגליים ואז זה אפשרי שם.
שוב, זה בצד ההלכתי, אולם כפי שאמרתי זה לא ממש פתרון מעשי לכמה חודשים. קחו בחשבון שלא ניתן להכינס לנרתיק ו"רק לפלוט" בחוץ, בצורה כזו היא תיכנס להריון מהר מאוד. יש פתרונות הרבה יותר טובים.
תשובות נוספות בנושא-
שיא מיני לאישה
שלום וברכה,
את לא מציינת בשאלה על אלו "סרטונים מסויימים" מדובר ולכן אני אניח שמדובר על סרטונים לא צנועים. למרות שאין קשר ישיר לכך לעצם התשובה.
ראשית לגבי עצם הענין- לנשים לא קל להגיע לשיא בעקבות יחסי מין. כמובן שלא "מדע מדוייק" ולא עניין של מספרים מדוייקים. אבל 4 בשנה לא נשמע לי, מניסיון בתשובות, כמשהו שרחוק מהממוצע. זה בהחלט מספר שנשמע ב"תחום". בוודאי ככל שהגיל עולה... לנשים מעל גילאים מסויימים, אפילו מספר כזה יהיה בהחלט חריג. בשל כך, יש תרבות שלימה שקשורה לעניין. נשים, בדרך כלל נהנות גם מ"הדרך", מהחיבה, וגם מההתעסקות אחרי. זה רחוק מאוד מהגברים שמגיעים בכל פעם לשיא (לפחות במובן מסויים). כמו כן יש סביב זה עולם של מחשבות, דמיונות (לדוגמא- מה שקרוי "פליטה נשית" זה דבר שאפילו המומחים הגדולים לא יודעים אם הוא אמיתי או לא), "זיופים" ועוד... כלומר- השיא הנשי הוא לא דבר שכיח, והגעה אליו, בוודאי בגילאים מעל 30, היא דבר לא שכיח. ישנן גילאים של נשים,או נשים מסויימות, שבהם הגעה לשיא הופכת למשהו כמעט כמעט בלתי אפשרי.
הנקודה השניה היא שיחסי מין נועדו להנאה הדדית, עינוג וחיבור זוגי. הם לא כלי לעינוג עצמי, אלא המקום שבו השיתוף הוא זה שגורם את ההנאה. המטרה האמיתית של היחסים היא החיבור הקדוש, המציאה של נתינת העינוג לשני שהיא גורמת הנאה לא פחותה לך עצמך... כמובן שאם על הדרך גם מגיעים לשיא, זה נפלא ומחזק מאוד את הקשר והחיבור... אבל זו לא המטרה. למעשה, גם אצל גברים לעיתים יש "צער" מכך שתמיד זה נגמר בסוג של שיא... כי זה מותיר אותך מרוקן, ובבת אחת מוריד את התשוקה והאהבה המסחררת לאשה שאיתך... וזה לא תמיד טוב.
הנקודה השלישית נוגעת לעצם הצפיה בסרטונים ו"שימוש" בהם. מידי פעם אני נשאל על זה באתר וחשוב מאוד לציין שיש איסור גם לנשים לצפות, לצרוך פורנוגרפיה או להרהר הרהורי עבירה. צפיה בעירום או בסרטים לא צנועים איננה מותרת לנשים. וודאי וודאי שאסור לנשים גם התחום ה"מתפתח" בימינו של עונג עצמי מודרך דמיון. שעד כמה שהבנתי לאחרונה, יש סביבו עולם שלם באינטרנט. חוסר צניעות שייך גם בנשים כמו בגברים. ויש באתר לא מעט תשובות בעניין. אולי אם תחפשי "אוננות לנשים", תמצאי כמה.
ממילא- בדרך הנכונה והטובה שלך להגיע לשיא היא עם בעלך. זו הדרך האמיתי, העמוקה, הערכית. שבה לשיא לא תהיה רק משמעות של "קצרים במח", אלא של חיבור עמוק, מהותי, ואוהב. כמובן שביניכם, במסגרת הזוגית, תנסו למצוא דרכים שבהם תוכלי להגיע לכל השיאים שאפשר... (ישנם כמה עצות מעשיות לעזור לנשים להגיע... ושוב, זה לא תמיד עובד). אבל זה צריך להישאר במסגרת הזוגית. ובטח ובטח לא להיבנות על תכנים זרים, סרטונים ודמיונות שליליות. לעשות את זה במסגרת הזוגית יכול להיות מעט קשה יותר מאשר בדמיון, אבל בסופו של דבר יהיה הרבה יותר מספק. לנפש ולגוף.
בכל מקרה לשאלה הישירה- צפיה ודמיון של דברים בלתי צנועים כדי להגיע לשיא נשי, הוא דבר אסור. לנשים וכן לגברים. ובסופו של דבר גם ילך וידעך. ובאמת של הדברים לא שונה הרבה מאוננות רגילה. המסגרת המינית היא המסגרת הזוגית שבה משולבים צדדים גופניים עם אהבה נפשית עמוקה. ובכל מקרה, מבחינה מעשית, שיא נשי הוא אירוע לא שכיח במיוחד.
שלום וברכה,
את לא מציינת בשאלה על אלו "סרטונים מסויימים" מדובר ולכן אני אניח שמדובר על סרטונים לא צנועים. למרות שאין קשר ישיר לכך לעצם התשובה.
ראשית לגבי עצם הענין- לנשים לא קל להגיע לשיא בעקבות יחסי מין. כמובן שלא "מדע מדוייק" ולא עניין של מספרים מדוייקים. אבל 4 בשנה לא נשמע לי, מניסיון בתשובות, כמשהו שרחוק מהממוצע. זה בהחלט מספר שנשמע ב"תחום". בוודאי ככל שהגיל עולה... לנשים מעל גילאים מסויימים, אפילו מספר כזה יהיה בהחלט חריג. בשל כך, יש תרבות שלימה שקשורה לעניין. נשים, בדרך כלל נהנות גם מ"הדרך", מהחיבה, וגם מההתעסקות אחרי. זה רחוק מאוד מהגברים שמגיעים בכל פעם לשיא (לפחות במובן מסויים). כמו כן יש סביב זה עולם של מחשבות, דמיונות (לדוגמא- מה שקרוי "פליטה נשית" זה דבר שאפילו המומחים הגדולים לא יודעים אם הוא אמיתי או לא), "זיופים" ועוד... כלומר- השיא הנשי הוא לא דבר שכיח, והגעה אליו, בוודאי בגילאים מעל 30, היא דבר לא שכיח. ישנן גילאים של נשים,או נשים מסויימות, שבהם הגעה לשיא הופכת למשהו כמעט כמעט בלתי אפשרי.
הנקודה השניה היא שיחסי מין נועדו להנאה הדדית, עינוג וחיבור זוגי. הם לא כלי לעינוג עצמי, אלא המקום שבו השיתוף הוא זה שגורם את ההנאה. המטרה האמיתית של היחסים היא החיבור הקדוש, המציאה של נתינת העינוג לשני שהיא גורמת הנאה לא פחותה לך עצמך... כמובן שאם על הדרך גם מגיעים לשיא, זה נפלא ומחזק מאוד את הקשר והחיבור... אבל זו לא המטרה. למעשה, גם אצל גברים לעיתים יש "צער" מכך שתמיד זה נגמר בסוג של שיא... כי זה מותיר אותך מרוקן, ובבת אחת מוריד את התשוקה והאהבה המסחררת לאשה שאיתך... וזה לא תמיד טוב.
הנקודה השלישית נוגעת לעצם הצפיה בסרטונים ו"שימוש" בהם. מידי פעם אני נשאל על זה באתר וחשוב מאוד לציין שיש איסור גם לנשים לצפות, לצרוך פורנוגרפיה או להרהר הרהורי עבירה. צפיה בעירום או בסרטים לא צנועים איננה מותרת לנשים. וודאי וודאי שאסור לנשים גם התחום ה"מתפתח" בימינו של עונג עצמי מודרך דמיון. שעד כמה שהבנתי לאחרונה, יש סביבו עולם שלם באינטרנט. חוסר צניעות שייך גם בנשים כמו בגברים. ויש באתר לא מעט תשובות בעניין. אולי אם תחפשי "אוננות לנשים", תמצאי כמה.
ממילא- בדרך הנכונה והטובה שלך להגיע לשיא היא עם בעלך. זו הדרך האמיתי, העמוקה, הערכית. שבה לשיא לא תהיה רק משמעות של "קצרים במח", אלא של חיבור עמוק, מהותי, ואוהב. כמובן שביניכם, במסגרת הזוגית, תנסו למצוא דרכים שבהם תוכלי להגיע לכל השיאים שאפשר... (ישנם כמה עצות מעשיות לעזור לנשים להגיע... ושוב, זה לא תמיד עובד). אבל זה צריך להישאר במסגרת הזוגית. ובטח ובטח לא להיבנות על תכנים זרים, סרטונים ודמיונות שליליות. לעשות את זה במסגרת הזוגית יכול להיות מעט קשה יותר מאשר בדמיון, אבל בסופו של דבר יהיה הרבה יותר מספק. לנפש ולגוף.
בכל מקרה לשאלה הישירה- צפיה ודמיון של דברים בלתי צנועים כדי להגיע לשיא נשי, הוא דבר אסור. לנשים וכן לגברים. ובסופו של דבר גם ילך וידעך. ובאמת של הדברים לא שונה הרבה מאוננות רגילה. המסגרת המינית היא המסגרת הזוגית שבה משולבים צדדים גופניים עם אהבה נפשית עמוקה. ובכל מקרה, מבחינה מעשית, שיא נשי הוא אירוע לא שכיח במיוחד.
זרע לבטלה
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עם האשה וזה ביאה דרך איברים. אבל עדיין לא נראה לי שזה "מותר". זה אולי "זרע בחוסר תשומת לב" (ביטוי לא הלכתי שהמצאתי כרגע). אז צריךלעשות את זה מתוך השתדלותגדולה שלא לפלוט ואם אתה במצב של גירוי חזק,להימנע מזה כדי שלא תהיה הוצאת זרע.
גם לך כמובן, גם אם זהלא שז"ל ישיר, זה בטח לא תענוג גדול שהזרע יוצא ככה באוויר מבלי שאתה מתחבר ממש.
ואילו בזמנים שבהם אתה מרגיש שאתה יכול לשלוט- זה בהחלט אפשרי.
מבחינה מעשית- יש אפשרות למצוא לזה תחליף, וזה דבר שזוגות עושים והוא שהאשה תחכך את המקום שלה בברך שלך, כשהיא קצת מקופלת. זה בהחלט מהווה גירוי חזק לאשה. אפשר אולי לשים טיפ טיפה שמן שם כדי לעשות את החיכוך יותר נעים. זה דבר שהרבה זוגות עושים כתחליף למה שתיארת. וזה עובד טוב לנשים. כמובן שאחר כך אתה צריך להגיע לאותו מקום, בשביל עצמך.
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עם האשה וזה ביאה דרך איברים. אבל עדיין לא נראה לי שזה "מותר". זה אולי "זרע בחוסר תשומת לב" (ביטוי לא הלכתי שהמצאתי כרגע). אז צריךלעשות את זה מתוך השתדלותגדולה שלא לפלוט ואם אתה במצב של גירוי חזק,להימנע מזה כדי שלא תהיה הוצאת זרע.
גם לך כמובן, גם אם זהלא שז"ל ישיר, זה בטח לא תענוג גדול שהזרע יוצא ככה באוויר מבלי שאתה מתחבר ממש.
ואילו בזמנים שבהם אתה מרגיש שאתה יכול לשלוט- זה בהחלט אפשרי.
מבחינה מעשית- יש אפשרות למצוא לזה תחליף, וזה דבר שזוגות עושים והוא שהאשה תחכך את המקום שלה בברך שלך, כשהיא קצת מקופלת. זה בהחלט מהווה גירוי חזק לאשה. אפשר אולי לשים טיפ טיפה שמן שם כדי לעשות את החיכוך יותר נעים. זה דבר שהרבה זוגות עושים כתחליף למה שתיארת. וזה עובד טוב לנשים. כמובן שאחר כך אתה צריך להגיע לאותו מקום, בשביל עצמך.
בהמשך לשאלתי על השבועה שלא לקיים יחסים עם בעלי
במקרה כזה השבועה לא תופסת.
אשה מחוייבת לבעלה בנושא אישות, וזה נחשב מצווה, ואין שבועה על ביטול מצוות.
כלומר- אם זה היה נדר (בלשון של נדר, אם היית אומרת "אני נודרת שלא אקיים..."), אז זה היה תופס. אבל לשון שבועה לא תוספת על מצוות. אז אני סומך על דבריך שמה שאמרת היה "אני נשבעת שלא אשכב איתך", וקובע שזו שבועה ולא נדר.
לכן,מה שאת צריכה לעשות זה ללכת לבית הכנסת בזמן שהכהנים נושאים את כפיהם (אצל רוב בתי הכנסת זה מידי יום, בבתי כנסת מסויימים זה רק בשבת), ובזמן נשיאת כפיים של הכהנים לקרוא את הקטע של התרת נדרים מהסידור. אני תיכף אצרף לזה קישור,אבל יש את זה במחזורים של ראש השנה ויום כיפורים.
בזמן שהם אומרים את ברכת כהנים תקראי את זה בשקט לעצמך, אנשים סביבך לא חייבים לדעת.
ואז השבועה תופר.
כאן זה קישור לנוסח התרת נדרים, אבל יש את זה במחזורים גם. את כמובן צריכה לקרוא רק את החלק של ה"עומדים", אלה שמבקשים התרה. לא של הרבנים.
כמובן, תעשי על זה תשובה ותקבלי על עצמך לא להיכנס לזה בכלל בעתיד. אם בעלך פוגע בך, את יכולה לכעוס, לצעוק עליו, אבל לא להיכנס לעניין של חיי אישות בכלל. אז תקבלי על עצמך שלא לעשות זאתשוב.
השם הטוב יכפר בעד, ויהי רצון שתסתדרו.
במקרה כזה השבועה לא תופסת.
אשה מחוייבת לבעלה בנושא אישות, וזה נחשב מצווה, ואין שבועה על ביטול מצוות.
כלומר- אם זה היה נדר (בלשון של נדר, אם היית אומרת "אני נודרת שלא אקיים..."), אז זה היה תופס. אבל לשון שבועה לא תוספת על מצוות. אז אני סומך על דבריך שמה שאמרת היה "אני נשבעת שלא אשכב איתך", וקובע שזו שבועה ולא נדר.
לכן,מה שאת צריכה לעשות זה ללכת לבית הכנסת בזמן שהכהנים נושאים את כפיהם (אצל רוב בתי הכנסת זה מידי יום, בבתי כנסת מסויימים זה רק בשבת), ובזמן נשיאת כפיים של הכהנים לקרוא את הקטע של התרת נדרים מהסידור. אני תיכף אצרף לזה קישור,אבל יש את זה במחזורים של ראש השנה ויום כיפורים.
בזמן שהם אומרים את ברכת כהנים תקראי את זה בשקט לעצמך, אנשים סביבך לא חייבים לדעת.
ואז השבועה תופר.
כאן זה קישור לנוסח התרת נדרים, אבל יש את זה במחזורים גם. את כמובן צריכה לקרוא רק את החלק של ה"עומדים", אלה שמבקשים התרה. לא של הרבנים.
כמובן, תעשי על זה תשובה ותקבלי על עצמך לא להיכנס לזה בכלל בעתיד. אם בעלך פוגע בך, את יכולה לכעוס, לצעוק עליו, אבל לא להיכנס לעניין של חיי אישות בכלל. אז תקבלי על עצמך שלא לעשות זאתשוב.
השם הטוב יכפר בעד, ויהי רצון שתסתדרו.
שבועה לא לקיים יחסי אישות עם בעלי.
אני אצטרך עוד קצת פרטים-
קודם כל, מה בדיוק היה הלשון שאמרת? האם זה היה לשון נדר או שבועה?
כלומר- אמרת "אני נשבעת שלא אקיים איתך יחסים", או "אני נודרת". זה מאוד חשוב.
תוכלי לכתוב את הלשון המדוייקת?
כמו כן, מתי זה היה?
ואם מדובר בלשון של נדר (אני נודרת), אולי תוכלי לתאר קצת יותר? כי צריך למצוא פתח וזה יקרה דרך הפרטים.
אני אצטרך עוד קצת פרטים-
קודם כל, מה בדיוק היה הלשון שאמרת? האם זה היה לשון נדר או שבועה?
כלומר- אמרת "אני נשבעת שלא אקיים איתך יחסים", או "אני נודרת". זה מאוד חשוב.
תוכלי לכתוב את הלשון המדוייקת?
כמו כן, מתי זה היה?
ואם מדובר בלשון של נדר (אני נודרת), אולי תוכלי לתאר קצת יותר? כי צריך למצוא פתח וזה יקרה דרך הפרטים.
פער בחשק
אני לא חושב שפערים בחשק הם סיבה הלכתית להוצאת זרע דרך איברים. זו לא בעיה של ממש מבחינה הלכתית. וזה גם דבר שכפי שאתה כותב הוא מאוד נתון לשינויים ולעניינים אישיים.
לכן אני מציע לנסות לשפר את החשק כמה שניתן, ולמצוא זמנים שמתאימים לשניכם. אולי להוסיף משחקי אישות ומצבים מיוחדים, אבל זו לא נראית לי סיבה לדרך איברים.
אני לא חושב שפערים בחשק הם סיבה הלכתית להוצאת זרע דרך איברים. זו לא בעיה של ממש מבחינה הלכתית. וזה גם דבר שכפי שאתה כותב הוא מאוד נתון לשינויים ולעניינים אישיים.
לכן אני מציע לנסות לשפר את החשק כמה שניתן, ולמצוא זמנים שמתאימים לשניכם. אולי להוסיף משחקי אישות ומצבים מיוחדים, אבל זו לא נראית לי סיבה לדרך איברים.
תאי זרע מתים
ישנה מחלוקת לגבי איסור הוצאת זרע, האם הוא דווקא כשהאדם ראוי לפרו ורבו (דעת ר"ת בתוספות) או שהוא בכלל איסור עצמי (דעת הרמב"ן). המחלוקת נוגעת לנשים- האם נשים שאינן מצוות בפריה ורביה מותרות בהשחתת זרע או לא.
נראה לי שבמקרה שלך זה תלוי בכמה דברים-
האם המחלה היא וודאית לגמרי שכל הזרע שלך הם תאים מתים? האם זו וודאות של 100 אחוז?
אם כן, נראה שלרוב הדעות (אם כי לא לדעת הרמב"ן), אם הוצאת הזרע נעשית על ידי אשתך ולא "לבד", כחלק מחיי האישות שלכם, אם מדובר בזרע מת בוודאות זה יהיה מותר. כי בכל מקרה מדובר על משהו שקשור לחיי האישות, ונראה שחלק ניכר מהפוסקים חושבים כמו ר"ת.
מצד שני, לכאורה מדובר במשהו שלדעת ראשון חשוב הוא איסור, ש"פשוט" לפתור (כלומר- אשתך יכולה לעשות מה שתרצה עם ידיה, וכשזה מגיע לגופה להצמיד לגופה או משהו כזה...), אז למה שלא לחשוש גם לדעת הרמב"ן?
כך שזה תלוי במידת הרצון של אשתך ושלך... אם זה משהו שממש ממש קריטי לכם, ושניכם ממש רוצים, ומדובר אכן על מוות של 100 אחוז. זה יהיה אפשרי במקרים מסויימים ולא על דרך קבע (לחלק מהדעות שז"ל אסור רק בדרך קבע). אם בכל זאתתרצו ל"החמיר", ולחשוש לדעת הרמב"ן ןלעשות את האוננות,עד רגע הפליטה עצמו שבו אשתך תצמיד לגופה, זה נראה לי עדיף.
ישנה מחלוקת לגבי איסור הוצאת זרע, האם הוא דווקא כשהאדם ראוי לפרו ורבו (דעת ר"ת בתוספות) או שהוא בכלל איסור עצמי (דעת הרמב"ן). המחלוקת נוגעת לנשים- האם נשים שאינן מצוות בפריה ורביה מותרות בהשחתת זרע או לא.
נראה לי שבמקרה שלך זה תלוי בכמה דברים-
האם המחלה היא וודאית לגמרי שכל הזרע שלך הם תאים מתים? האם זו וודאות של 100 אחוז?
אם כן, נראה שלרוב הדעות (אם כי לא לדעת הרמב"ן), אם הוצאת הזרע נעשית על ידי אשתך ולא "לבד", כחלק מחיי האישות שלכם, אם מדובר בזרע מת בוודאות זה יהיה מותר. כי בכל מקרה מדובר על משהו שקשור לחיי האישות, ונראה שחלק ניכר מהפוסקים חושבים כמו ר"ת.
מצד שני, לכאורה מדובר במשהו שלדעת ראשון חשוב הוא איסור, ש"פשוט" לפתור (כלומר- אשתך יכולה לעשות מה שתרצה עם ידיה, וכשזה מגיע לגופה להצמיד לגופה או משהו כזה...), אז למה שלא לחשוש גם לדעת הרמב"ן?
כך שזה תלוי במידת הרצון של אשתך ושלך... אם זה משהו שממש ממש קריטי לכם, ושניכם ממש רוצים, ומדובר אכן על מוות של 100 אחוז. זה יהיה אפשרי במקרים מסויימים ולא על דרך קבע (לחלק מהדעות שז"ל אסור רק בדרך קבע). אם בכל זאתתרצו ל"החמיר", ולחשוש לדעת הרמב"ן ןלעשות את האוננות,עד רגע הפליטה עצמו שבו אשתך תצמיד לגופה, זה נראה לי עדיף.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים







