זמן הרחקה

הרב יניב חניאכדאדר אתשפב25/02/2022
שאלה:
האם בשבעה נקיים מותר לבעל/לאשה לומר אני אוהב/ת אותך או את/ה אוהב/ת אותי
תשובה:
כן. זה מותר. גילויי חיבה שהם לא מגע מותרים בזמן ההרחקות.כמובן, לא להגזים בצורה שתצביא ל"גירוי" גדול מידי. אבל זה מותר, וחשוב מאוד לשמור על הקשר והאהבה המילולית.
תשובות נוספות בנושא-
בעילת מצוה
שלום ומזל טוב לאירוסין.
יש כאן טעות בהבנה הבסיסית ולכן כל השאלות- בבעילה ראשונה, כאשר מותר לבעול גם כשרואים דם, הכוונה היא שמותר לבעול, למרות הדם, עד שיוצא הזרע. לא רק הכנסת האיבר, אלא ממש עד הוצאת הזרע.
רק אם משום מה "פרש" תוך כדי, כלומר- הכניס את האיבר, ואז יצא לגמרי והתרחק, אז אסור לחזור. אולם כל עוד עוסקים בבעילה עצמה- מותר להמשיך למרות הדם.
ממילא כל השאלות נעלמות- מותר ואפילו צריך להגיע לפורקן מלא... (בדרך כלל אצל חתנים, זה זמן קצר ביותר, כמובן, בגלל ההתרגשות וחוסר הניסיון), אין צורך לבדוק חצי או איבר שלם, כל עוד הבעילה נמשכת, אז מותר להמשיך.
ברור שנושא ההתחכחות לא שייך- להיפך, ככל שהבעילה הראשונה היא ארוכה יותר זה יותר טוב, למרות הדם (יש מעט מאוד דם ברוב רובם של המקרים, זה לא כמו נידה, אלא כמה כתמים), כי כך מוודאים שבפעם הבאה לא יהיה דם.
לכן- הבעילה הראשונה צריכה להיות במיתון, כמה שיותר לאט וכמה שיותר בפנים, ככה מסירים את הבתולין לגמרי (ברוב המקרים צריך יותר מפעם אחת), למרות הדם המועט שיש, עד שיוצא הזרע, ואז פורשים, גם במתינות וללא בהלה... ורק אז אסורים.
שלום ומזל טוב לאירוסין.
יש כאן טעות בהבנה הבסיסית ולכן כל השאלות- בבעילה ראשונה, כאשר מותר לבעול גם כשרואים דם, הכוונה היא שמותר לבעול, למרות הדם, עד שיוצא הזרע. לא רק הכנסת האיבר, אלא ממש עד הוצאת הזרע.
רק אם משום מה "פרש" תוך כדי, כלומר- הכניס את האיבר, ואז יצא לגמרי והתרחק, אז אסור לחזור. אולם כל עוד עוסקים בבעילה עצמה- מותר להמשיך למרות הדם.
ממילא כל השאלות נעלמות- מותר ואפילו צריך להגיע לפורקן מלא... (בדרך כלל אצל חתנים, זה זמן קצר ביותר, כמובן, בגלל ההתרגשות וחוסר הניסיון), אין צורך לבדוק חצי או איבר שלם, כל עוד הבעילה נמשכת, אז מותר להמשיך.
ברור שנושא ההתחכחות לא שייך- להיפך, ככל שהבעילה הראשונה היא ארוכה יותר זה יותר טוב, למרות הדם (יש מעט מאוד דם ברוב רובם של המקרים, זה לא כמו נידה, אלא כמה כתמים), כי כך מוודאים שבפעם הבאה לא יהיה דם.
לכן- הבעילה הראשונה צריכה להיות במיתון, כמה שיותר לאט וכמה שיותר בפנים, ככה מסירים את הבתולין לגמרי (ברוב המקרים צריך יותר מפעם אחת), למרות הדם המועט שיש, עד שיוצא הזרע, ואז פורשים, גם במתינות וללא בהלה... ורק אז אסורים.
המשך אונס גמור
אם המצב לא היה בוסת, אני באמת לא מבין מה הרב אמר לך. כי למה שתחשוש?
לגבי התשובה, זה אולי קשור לשאלה מהי תשובה, שזו שאלה עמוקה ומקיפה בדורנו. ממש מקיפה. הרב קוק חידש שהתשובה היא עצם ההתקדמות, עצם ההליכה קדימה וההתקדמות בעבודת השם. זה לאו דווקא משהו של צער וחרטה.
אבל אם אתה לא חש צער, ולכאורה מהתיאור שלך זה באמת לא מובן איפה היה מקום לצער, אז אתה צודק... אמנם יש בהלכה ענין ש"הקב"ה אינה לידי" דבר כזה... אבל שם מדובר על גדולי עולם ועל אנשים שחיים במרחבים כאלה.
אם המצב לא היה בוסת, אני באמת לא מבין מה הרב אמר לך. כי למה שתחשוש?
לגבי התשובה, זה אולי קשור לשאלה מהי תשובה, שזו שאלה עמוקה ומקיפה בדורנו. ממש מקיפה. הרב קוק חידש שהתשובה היא עצם ההתקדמות, עצם ההליכה קדימה וההתקדמות בעבודת השם. זה לאו דווקא משהו של צער וחרטה.
אבל אם אתה לא חש צער, ולכאורה מהתיאור שלך זה באמת לא מובן איפה היה מקום לצער, אז אתה צודק... אמנם יש בהלכה ענין ש"הקב"ה אינה לידי" דבר כזה... אבל שם מדובר על גדולי עולם ועל אנשים שחיים במרחבים כאלה.
אונס גמור
אני לא מכיר את הציטוט מהרב פיינשטיין שהזכרת, ואני חושב שהכדורים של ימינו הרבה פחות מכתימים. אלא אם כן מדובר בכדורים במיוחדים להנקה, שהם באמת "נחלשים" אחרי כמה חודשים ושמעתי שגורמים כתמים.
בכל מקרה, אני לא רואה מה יכולת לעשות, היא לוקחת כדורים, מניקה, למה שתחשוש? לא בדיוק הבנתי את הרב, אלא אם כן מדובר בזמנים שבהם צריך לפרוש (כמו וסת החודש). בכל מקרה, חכמים אומרים שאין לך דבר קל מן התשובה, אז מה אכפת לך לעשות תשובה? תגיד שאתה מצטער שבאה תקלה על ידך, ותגיד פרק תהילים.
אם מדובר בשימוש בזמן וסת (וסת החודש, או וסת 30 יום וכד'ומה), זה משהו אחר....
אני לא מכיר את הציטוט מהרב פיינשטיין שהזכרת, ואני חושב שהכדורים של ימינו הרבה פחות מכתימים. אלא אם כן מדובר בכדורים במיוחדים להנקה, שהם באמת "נחלשים" אחרי כמה חודשים ושמעתי שגורמים כתמים.
בכל מקרה, אני לא רואה מה יכולת לעשות, היא לוקחת כדורים, מניקה, למה שתחשוש? לא בדיוק הבנתי את הרב, אלא אם כן מדובר בזמנים שבהם צריך לפרוש (כמו וסת החודש). בכל מקרה, חכמים אומרים שאין לך דבר קל מן התשובה, אז מה אכפת לך לעשות תשובה? תגיד שאתה מצטער שבאה תקלה על ידך, ותגיד פרק תהילים.
אם מדובר בשימוש בזמן וסת (וסת החודש, או וסת 30 יום וכד'ומה), זה משהו אחר....
חילוני וחילוניה בני 16
מלבד העובדה שלא סביר שבחורה חילונית בגיל 16 תדע איך לטבול. יש כאן כמה גזירות חז"ל שעוברים אליהם, וכן פסוק אחד.
בגזירות של חז"ל הן שכלה ללא חופה אסורה לבעלה, כלה ללא כתובה אסורה לבעלה כנידה.
יש מצב תיאורטי של קידושין ללא כתובה, ואז היא תיקרא פילגש, אבל לא נהגו בזה כבר בערך 2000 שנה.
כמו כן יש פסוק של "לא תהיה קדשה" שמתאר מצב כזה, שבו איש ואשה חיים רק חיי אישות ללא חיי נישואין.
כך שמלבד הנידה יש כאן הרבה גזירות חכמים ודרכי תורה שעוברים עליהם.
מלבד העובדה שלא סביר שבחורה חילונית בגיל 16 תדע איך לטבול. יש כאן כמה גזירות חז"ל שעוברים אליהם, וכן פסוק אחד.
בגזירות של חז"ל הן שכלה ללא חופה אסורה לבעלה, כלה ללא כתובה אסורה לבעלה כנידה.
יש מצב תיאורטי של קידושין ללא כתובה, ואז היא תיקרא פילגש, אבל לא נהגו בזה כבר בערך 2000 שנה.
כמו כן יש פסוק של "לא תהיה קדשה" שמתאר מצב כזה, שבו איש ואשה חיים רק חיי אישות ללא חיי נישואין.
כך שמלבד הנידה יש כאן הרבה גזירות חכמים ודרכי תורה שעוברים עליהם.
אמצעי מניעה
א) אני לא בטוח שההתקן מירנה הוא זה שגורם לדימומים של אשתך, הוא אכן גורם לעיתים להכתמות, אבל נדמה לי יותר שהדימומים של אשתך נובעים מהגיל, זה הגיל שבו זה מתחיל, המון דימומים לא סדירים וכדומה. אבל כשם שהם לא סדירים לצד האחד, כך הם לא סדירים לצד השני ויכולים לעבור בגיל הזה חודשיים, שלושה ללא דימום. אנא בדקו את זה עם הרופאה שלכם. זה דבר מאוד שכיח שהאי סדירות מתחילה בגיל הזה בערך.
ב) לגבי עצם השאלה, אני בטח לא, ולענ"ד אף רב אחר, לא יכולים להתיר הוצאת זרע לבטלה. הקושי הנורא מוכר וחוזר שוב ושוב, אולם אני לא מכיר דרך להתיר את זה. זה נכון אמנם שיש חלק קטן מהראשונים שלדעתם זה איסור דרבנן, אולם היחס בתורה הפנימית לאיסור הוא חמור מאוד וכך נהוג להתייחס אליו. בדיוק כמו שאי אפשר להתיר לנערים מתבגרים את האיסור הזה. כך שאני לא רואה דרך שבה ניתן לגשת לענין מהצד הזה. ישנו רב אחד שמתיר סוג של אוננות ללא הוצאת זרע לבטלה לנערים מתבגרים, אבל אני מעולם לא מצאתי את זה יעיל... לכאורה זה רק מגדיר את הלחץ...
כך שדרך ההתמודדות שלכם צריכה להיות שונה, אולי לבקש מהרופאה כדורים שמונעים דימום, אולי הרבה שימוש באמצעים טבעיים (ישנן לא מעט שיטות טבעיות לצמצום דימום החל מילקוט הרועים ועד כל מיני שיטות של תרגילי יוגה), אולם לא בדרך של שז"ל.
א) אני לא בטוח שההתקן מירנה הוא זה שגורם לדימומים של אשתך, הוא אכן גורם לעיתים להכתמות, אבל נדמה לי יותר שהדימומים של אשתך נובעים מהגיל, זה הגיל שבו זה מתחיל, המון דימומים לא סדירים וכדומה. אבל כשם שהם לא סדירים לצד האחד, כך הם לא סדירים לצד השני ויכולים לעבור בגיל הזה חודשיים, שלושה ללא דימום. אנא בדקו את זה עם הרופאה שלכם. זה דבר מאוד שכיח שהאי סדירות מתחילה בגיל הזה בערך.
ב) לגבי עצם השאלה, אני בטח לא, ולענ"ד אף רב אחר, לא יכולים להתיר הוצאת זרע לבטלה. הקושי הנורא מוכר וחוזר שוב ושוב, אולם אני לא מכיר דרך להתיר את זה. זה נכון אמנם שיש חלק קטן מהראשונים שלדעתם זה איסור דרבנן, אולם היחס בתורה הפנימית לאיסור הוא חמור מאוד וכך נהוג להתייחס אליו. בדיוק כמו שאי אפשר להתיר לנערים מתבגרים את האיסור הזה. כך שאני לא רואה דרך שבה ניתן לגשת לענין מהצד הזה. ישנו רב אחד שמתיר סוג של אוננות ללא הוצאת זרע לבטלה לנערים מתבגרים, אבל אני מעולם לא מצאתי את זה יעיל... לכאורה זה רק מגדיר את הלחץ...
כך שדרך ההתמודדות שלכם צריכה להיות שונה, אולי לבקש מהרופאה כדורים שמונעים דימום, אולי הרבה שימוש באמצעים טבעיים (ישנן לא מעט שיטות טבעיות לצמצום דימום החל מילקוט הרועים ועד כל מיני שיטות של תרגילי יוגה), אולם לא בדרך של שז"ל.
הפסק טהרה
בבוקר הוא היה נקי לגמרי?
מתי היתה הבדיקה בפועל, אחרי השקיעה? באיזו שעה?
למה שאלתם רק היום ולא בשלישי? אז היה המצב הרבה פחות מסובך...
בכל מקרה, ובלי קשר, שתעשה בבקשה בדיקה היום לפני שקיעה, כדי שאם לא נמצא היתר שלא תפסידו עוד יום.
בבוקר הוא היה נקי לגמרי?
מתי היתה הבדיקה בפועל, אחרי השקיעה? באיזו שעה?
למה שאלתם רק היום ולא בשלישי? אז היה המצב הרבה פחות מסובך...
בכל מקרה, ובלי קשר, שתעשה בבקשה בדיקה היום לפני שקיעה, כדי שאם לא נמצא היתר שלא תפסידו עוד יום.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מוצרים








