זרע לבטלה

הרב יניב חניאיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
אשתי הכי אוהבת לגמור כשאני על הגב והיא משפשפת את הדגדגן על האיבר שלי כשהיא מעלי. אנחנו ממש נמנעים מזה כי רוב הסיכויים שאני אגמור מזה. לפעמים אני במצב שאני יכול להחזיק ואז היא ממש נהינת. השאלה אם זה נקרא זרע לבטלה
תשובה:
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עם האשה וזה ביאה דרך איברים. אבל עדיין לא נראה לי שזה "מותר". זה אולי "זרע בחוסר תשומת לב" (ביטוי לא הלכתי שהמצאתי כרגע). אז צריךלעשות את זה מתוך השתדלותגדולה שלא לפלוט ואם אתה במצב של גירוי חזק,להימנע מזה כדי שלא תהיה הוצאת זרע.גם לך כמובן, גם אם זהלא שז"ל ישיר, זה בטח לא תענוג גדול שהזרע יוצא ככה באוויר מבלי שאתה מתחבר ממש.
ואילו בזמנים שבהם אתה מרגיש שאתה יכול לשלוט- זה בהחלט אפשרי.
מבחינה מעשית- יש אפשרות למצוא לזה תחליף, וזה דבר שזוגות עושים והוא שהאשה תחכך את המקום שלה בברך שלך, כשהיא קצת מקופלת. זה בהחלט מהווה גירוי חזק לאשה. אפשר אולי לשים טיפ טיפה שמן שם כדי לעשות את החיכוך יותר נעים. זה דבר שהרבה זוגות עושים כתחליף למה שתיארת. וזה עובד טוב לנשים. כמובן שאחר כך אתה צריך להגיע לאותו מקום, בשביל עצמך.
במקרה כזה השבועה לא תופסת.
אשה מחוייבת לבעלה בנושא אישות, וזה נחשב מצווה, ואין שבועה על ביטול מצוות.
כלומר- אם זה היה נדר (בלשון של נדר, אם היית אומרת "אני נודרת שלא אקיים..."), אז זה היה תופס. אבל לשון שבועה לא תוספת על מצוות. אז אני סומך על דבריך שמה שאמרת היה "אני נשבעת שלא אשכב איתך", וקובע שזו שבועה ולא נדר.
לכן,מה שאת צריכה לעשות זה ללכת לבית הכנסת בזמן שהכהנים נושאים את כפיהם (אצל רוב בתי הכנסת זה מידי יום, בבתי כנסת מסויימים זה רק בשבת), ובזמן נשיאת כפיים של הכהנים לקרוא את הקטע של התרת נדרים מהסידור. אני תיכף אצרף לזה קישור,אבל יש את זה במחזורים של ראש השנה ויום כיפורים.
בזמן שהם אומרים את ברכת כהנים תקראי את זה בשקט לעצמך, אנשים סביבך לא חייבים לדעת.
ואז השבועה תופר.
כאן זה קישור לנוסח התרת נדרים, אבל יש את זה במחזורים גם. את כמובן צריכה לקרוא רק את החלק של ה"עומדים", אלה שמבקשים התרה. לא של הרבנים.
כמובן, תעשי על זה תשובה ותקבלי על עצמך לא להיכנס לזה בכלל בעתיד. אם בעלך פוגע בך, את יכולה לכעוס, לצעוק עליו, אבל לא להיכנס לעניין של חיי אישות בכלל. אז תקבלי על עצמך שלא לעשות זאתשוב.
השם הטוב יכפר בעד, ויהי רצון שתסתדרו.
אני אצטרך עוד קצת פרטים-
קודם כל, מה בדיוק היה הלשון שאמרת? האם זה היה לשון נדר או שבועה?
כלומר- אמרת "אני נשבעת שלא אקיים איתך יחסים", או "אני נודרת". זה מאוד חשוב.
תוכלי לכתוב את הלשון המדוייקת?
כמו כן, מתי זה היה?
ואם מדובר בלשון של נדר (אני נודרת), אולי תוכלי לתאר קצת יותר? כי צריך למצוא פתח וזה יקרה דרך הפרטים.
אני לא חושב שפערים בחשק הם סיבה הלכתית להוצאת זרע דרך איברים. זו לא בעיה של ממש מבחינה הלכתית. וזה גם דבר שכפי שאתה כותב הוא מאוד נתון לשינויים ולעניינים אישיים.
לכן אני מציע לנסות לשפר את החשק כמה שניתן, ולמצוא זמנים שמתאימים לשניכם. אולי להוסיף משחקי אישות ומצבים מיוחדים, אבל זו לא נראית לי סיבה לדרך איברים.
ישנה מחלוקת לגבי איסור הוצאת זרע, האם הוא דווקא כשהאדם ראוי לפרו ורבו (דעת ר"ת בתוספות) או שהוא בכלל איסור עצמי (דעת הרמב"ן). המחלוקת נוגעת לנשים- האם נשים שאינן מצוות בפריה ורביה מותרות בהשחתת זרע או לא.
נראה לי שבמקרה שלך זה תלוי בכמה דברים-
האם המחלה היא וודאית לגמרי שכל הזרע שלך הם תאים מתים? האם זו וודאות של 100 אחוז?
אם כן, נראה שלרוב הדעות (אם כי לא לדעת הרמב"ן), אם הוצאת הזרע נעשית על ידי אשתך ולא "לבד", כחלק מחיי האישות שלכם, אם מדובר בזרע מת בוודאות זה יהיה מותר. כי בכל מקרה מדובר על משהו שקשור לחיי האישות, ונראה שחלק ניכר מהפוסקים חושבים כמו ר"ת.
מצד שני, לכאורה מדובר במשהו שלדעת ראשון חשוב הוא איסור, ש"פשוט" לפתור (כלומר- אשתך יכולה לעשות מה שתרצה עם ידיה, וכשזה מגיע לגופה להצמיד לגופה או משהו כזה...), אז למה שלא לחשוש גם לדעת הרמב"ן?
כך שזה תלוי במידת הרצון של אשתך ושלך... אם זה משהו שממש ממש קריטי לכם, ושניכם ממש רוצים, ומדובר אכן על מוות של 100 אחוז. זה יהיה אפשרי במקרים מסויימים ולא על דרך קבע (לחלק מהדעות שז"ל אסור רק בדרך קבע). אם בכל זאתתרצו ל"החמיר", ולחשוש לדעת הרמב"ן ןלעשות את האוננות,עד רגע הפליטה עצמו שבו אשתך תצמיד לגופה, זה נראה לי עדיף.
זו שאלה חשובה, שעולה די הרבה פעמים מכל מיני כיוונים.
כפי שציינת, יש מספר מקורות בחז"ל על הענין. מצד אחד הסיפור על רב שהבאת, שבו כתוב שרב "רק ושחק ועשה צרכיו". ולכאורה באמת הפשט הוא שרב דיבר בצורה לא רגילה אצלו. הרבה יותר "קלילה". ויש את המקור שמגיד לאדם מה שיחו... שממנו עולה בבירור שצריך להקפיד על הדיבור עם האשה בזמן התשמיש.
יש גם את המקור של חכמים לגבי הנשים במצרים, ששם מופיע במפורש שהנשים עשו לא מעט מאמצים כדי ל"עורר" את הבעלים. גם באמצעים לא "רגילים"... ובאמצעות דיבור שנשמע לא הכי צנוע. וחכמים אומרים על זה שהכיור נעשה מהנחושת של המראות, "כי זה חביב עלי מן הכל".
לדעתי הדרך הנכונה היא שוודאי מותר, ואולי אף צריך להשתמש ביחסים עם האשה במילים "אישיות" שאותן אומרים רק לאשה שלך, במסגרת היחסים והאהבה. חלק מהשיח המיוחד של בעל ואשתו. במסגרת הזו יהיה מותר לעשות במילים שמעוררות את התאווה בין שניהם, בתנאי שהן לא מילים "גסות" באופן רשמי. כלומר- כאלה שמשמשות את העולם בגסויות. כי במקרה כזה השימוש במילים כאלו הופך את הקשר הזוגי הטהור למשהו זול... גם אם המילה עצמה היא "לא נוראית" כל כך בתפיסה של אותו אדם... עצם העובדה שזו מילה המקובלת כ"גסה" יכולה לעורר מחשבות לא צנועות בזמן הקדוש של החיבור בין איש לאשתו.
ולכן, לעניות דעתי, השימוש במילים כמו טוסיק, ביצים (שזו מילה שמופיעה רבות בחז"ל) וכדומה הוא מותר ויש בו משום לעורר את הקשר. וגם "אני רוצה להיכנס..." וכדומה.
אבל מילים שמשמשות בעולם רק לצורך גסויות ותיאור לא טהור, יהיה אסור ולא ראוי. כך המילה שבה קוראים היום לאיבר, היא מילה שמשמשת בעיקר בהקשר של גסות... והיא לא ראויה.
זה נכון לענ"ד גם לגבי האשה... אם היא עושה שימוש במילים שהן בסדר, היא יכולה להגיד דברים שמטרתן לעורר את בעלה (בטח אם הוא אחד עם מזג יחסית קר שצריך "עזרה"). אולם להיזהר לא לעשות שימוש במילים שברחוב מוגדרות כגסות. למעשה הכלל הוא שמותר להגיד כל דבר שמחבר, אם הוא לא "גס" במהותו. או מוזיל את הקשר.
לגבי השאלה השניה- כך אני חושב שזה ממש לא שייך. הזוהר הוא ספר טהור, עליון ועמור ושימוש מעשי ברעיונות של ספר הזוהר לצורך תשמיש נראה לי הוזלה גדולה של העניין. כמובן, אני לא מדבר על מקובלים עליונים שמתכוונים כוונות רוחניות... אלה לא צריכים את עצתי. אבל אנשים פשוטים כמונו, נראה לי משונה שיקחו את הזוהר הזה ויביאו אותו לחדר המיטות. הכוונה צריכה להיות פשוטה- לשמוח ביחד המעשה התשמיש והקשר ההדדי. כמובן שמותר וצריך לדעת ש"הזוהר מייחס לזה מדרגות עליונות", אבל לא להוריד את זה לעולם המאוד לא פשוט שלנו שבו יש מחשבות זרות, הרהורים וכו... זה נראה לי ממש לא שייך.
איסור זרע לבטלה חל על כולם, ללא קשר לגיל או למשהו אחר. אם כוונתך לרווק, אז כן, הוא חל גם על רווק.
יש לא מעט תשובות באתר שמתייחסות לעצם השאלה על הקושי הרב בשמירת האיסור הזה. תחפש בחיפוש "שזל" ותראה לא מעט התייחסויות, גם שלי וגם של אחרים לשאלה הקשה מאוד הזו.
מעולם לא שמעתי על ראשון שמתיר את זה... מהיכן שמעת על זה? יש חלק מהראשונים שחושבים שזה איסור דרבנן ולא דאורייתא, או כאלה שמתייחסים לכך בפחות חומרא מאשר שיטת הזוהר שהחמיר בזה מאוד. אבל מעולם לא שמעתי שיש מי שמתיר.
לגבי השאלות-
ב) אם רק אתם בבית, והיא טהורה, אז כן, מותר לכם ללכת ערומים. כשאין סיכוי שמישהו יראה, כמובן.
ג) אני מאוד לא אוהב "אביזרים", וחושב שרובם אסורים, בעיקר חודרניים. אזיקים מבטאים שליטה שלדעתי בעייתית מאוד ביחסי אהבה. גם על זה יש לי לא מעט תשובות. חלקן על עצם האביזרים ובתשובה מסויימת אני מציע תחליפים למין "פרוע" במין יותר אוהב ומכבד... אפשר לראות כאן- גיוון ורענון בחיי הנישואין והאהבה (shoresh.org.il)
ד) לגעת בוודאי מותר וצריך. לנשק זה מעט מורכב יותר, נישוק ב"איזור" ולא בפתח הנרתיק מותר.
ה) להתקלח ביחד מותר. לקיים יחסים במקלחת זה קצת תלוי בכל מיני תנאים, אם זה מצב צנוע, במקלחת פרטית, עם איזה סוג של כיסוי עליכם, מותר.
ו) לדעתי לא.
ז) כן. ודאי.
ח) מה הכוונה לרדת? לא הבנתי בדיוק.
ט) לא. זה נראה מאוד פרוץ ועלול לבעיות.







