דיבור כשר בשעת תשמיש

הרב יניב חניאיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
הרב, "תורה היא וללמוד אני צריך", ומכיוון שלא מצאתי שום דבר כתוב אני שואל אע"פ שהדברים אינטימיים. מצד אחד יש אזהרה חמורה 'מגיד לאדם מה שיחו...' ויש להיזהר לא לנבל את המפה בשעת התשמיש ושלא יהיה היצר מונע את הקדושה; מצד שני כתבו הראשונים שיש לומר מילים המרבות את התאווה בינו לבינה, וכן הסיפור על רב שמשמע ממנו שלא רק אמר דברי מוסר וצדיקות, וכנראה לא מספיק לומר רק "שדייך כמגדלות".... א"כ כיצד נדע מה באמצע? והדברים המרבים תאווה הם כנראה לא דרך הדיבור הרגילה שלנו, שהיא נקייה יותר. א"כ, מחילה, אבל אשאל ישירות: " ציצים", "טוסיק", " ביצים", "אני רוצה להיכנס אליך חזק" וכד'. לחילופין מצד האישה, כיצד נכון שתדבר אל בעלה כדי לעורר אותו? ודווקא זה צד לא פחות חשוב כי דווקא הדיבור של האישה יכול מאוד לגרום לתשוקה. למשל המילה "זין" נתפסת כיום כקללה. ב. האם לקרא לאיברי התשמיש בשעת המעשה בכינויי קודש (שחלקם גם במליצות הזוהר והפנימיות) זה מותר? כמו למשל לאותו מקום של האישה "גן עדן".
תשובה:
זו שאלה חשובה, שעולה די הרבה פעמים מכל מיני כיוונים.
כפי שציינת, יש מספר מקורות בחז"ל על הענין. מצד אחד הסיפור על רב שהבאת, שבו כתוב שרב "רק ושחק ועשה צרכיו". ולכאורה באמת הפשט הוא שרב דיבר בצורה לא רגילה אצלו. הרבה יותר "קלילה". ויש את המקור שמגיד לאדם מה שיחו... שממנו עולה בבירור שצריך להקפיד על הדיבור עם האשה בזמן התשמיש.
יש גם את המקור של חכמים לגבי הנשים במצרים, ששם מופיע במפורש שהנשים עשו לא מעט מאמצים כדי ל"עורר" את הבעלים. גם באמצעים לא "רגילים"... ובאמצעות דיבור שנשמע לא הכי צנוע. וחכמים אומרים על זה שהכיור נעשה מהנחושת של המראות, "כי זה חביב עלי מן הכל".
לדעתי הדרך הנכונה היא שוודאי מותר, ואולי אף צריך להשתמש ביחסים עם האשה במילים "אישיות" שאותן אומרים רק לאשה שלך, במסגרת היחסים והאהבה. חלק מהשיח המיוחד של בעל ואשתו. במסגרת הזו יהיה מותר לעשות במילים שמעוררות את התאווה בין שניהם, בתנאי שהן לא מילים "גסות" באופן רשמי. כלומר- כאלה שמשמשות את העולם בגסויות. כי במקרה כזה השימוש במילים כאלו הופך את הקשר הזוגי הטהור למשהו זול... גם אם המילה עצמה היא "לא נוראית" כל כך בתפיסה של אותו אדם... עצם העובדה שזו מילה המקובלת כ"גסה" יכולה לעורר מחשבות לא צנועות בזמן הקדוש של החיבור בין איש לאשתו.
ולכן, לעניות דעתי, השימוש במילים כמו טוסיק, ביצים (שזו מילה שמופיעה רבות בחז"ל) וכדומה הוא מותר ויש בו משום לעורר את הקשר. וגם "אני רוצה להיכנס..." וכדומה.
אבל מילים שמשמשות בעולם רק לצורך גסויות ותיאור לא טהור, יהיה אסור ולא ראוי. כך המילה שבה קוראים היום לאיבר, היא מילה שמשמשת בעיקר בהקשר של גסות... והיא לא ראויה.
זה נכון לענ"ד גם לגבי האשה... אם היא עושה שימוש במילים שהן בסדר, היא יכולה להגיד דברים שמטרתן לעורר את בעלה (בטח אם הוא אחד עם מזג יחסית קר שצריך "עזרה"). אולם להיזהר לא לעשות שימוש במילים שברחוב מוגדרות כגסות. למעשה הכלל הוא שמותר להגיד כל דבר שמחבר, אם הוא לא "גס" במהותו. או מוזיל את הקשר.
לגבי השאלה השניה- כך אני חושב שזה ממש לא שייך. הזוהר הוא ספר טהור, עליון ועמור ושימוש מעשי ברעיונות של ספר הזוהר לצורך תשמיש נראה לי הוזלה גדולה של העניין. כמובן, אני לא מדבר על מקובלים עליונים שמתכוונים כוונות רוחניות... אלה לא צריכים את עצתי. אבל אנשים פשוטים כמונו, נראה לי משונה שיקחו את הזוהר הזה ויביאו אותו לחדר המיטות. הכוונה צריכה להיות פשוטה- לשמוח ביחד המעשה התשמיש והקשר ההדדי. כמובן שמותר וצריך לדעת ש"הזוהר מייחס לזה מדרגות עליונות", אבל לא להוריד את זה לעולם המאוד לא פשוט שלנו שבו יש מחשבות זרות, הרהורים וכו... זה נראה לי ממש לא שייך.
זה לא כל כך הולך לפי השעות, אלא לפי ה"עונות". עונה זה יום או לילה. כלומר- אם היא מקבלת מחזור בלילה,באותה "עונה", דהיינו לילה, אסור לקיים יחסים לכל הדעות. לגבי עונה קודם, יש מחלוקת בין אשכנזים לספרדים, לפי האשכנזים צריך לא לקיים יחסים גם עונה קודם. ולפי הספרדים (בעיקר הרב עובדיה, על פי השולחן ערוך, יש ספרדים שמחמירים), צריך לא לקיים רק בעונה עצמה. יום או לילה, ובעונה לפני מותר.
ככה שאם היא מקבלת ב19:00, זה עדיין ביום וכל היום אסור, אם היא מקבלת ב19:30, היא מקבלת בלילה, ואם אתם ספרדים,יהיה מותר לקדיים ביום קודם.
איסור זרע לבטלה חל על כולם, ללא קשר לגיל או למשהו אחר. אם כוונתך לרווק, אז כן, הוא חל גם על רווק.
יש לא מעט תשובות באתר שמתייחסות לעצם השאלה על הקושי הרב בשמירת האיסור הזה. תחפש בחיפוש "שזל" ותראה לא מעט התייחסויות, גם שלי וגם של אחרים לשאלה הקשה מאוד הזו.
מעולם לא שמעתי על ראשון שמתיר את זה... מהיכן שמעת על זה? יש חלק מהראשונים שחושבים שזה איסור דרבנן ולא דאורייתא, או כאלה שמתייחסים לכך בפחות חומרא מאשר שיטת הזוהר שהחמיר בזה מאוד. אבל מעולם לא שמעתי שיש מי שמתיר.
לגבי השאלות-
ב) אם רק אתם בבית, והיא טהורה, אז כן, מותר לכם ללכת ערומים. כשאין סיכוי שמישהו יראה, כמובן.
ג) אני מאוד לא אוהב "אביזרים", וחושב שרובם אסורים, בעיקר חודרניים. אזיקים מבטאים שליטה שלדעתי בעייתית מאוד ביחסי אהבה. גם על זה יש לי לא מעט תשובות. חלקן על עצם האביזרים ובתשובה מסויימת אני מציע תחליפים למין "פרוע" במין יותר אוהב ומכבד... אפשר לראות כאן- גיוון ורענון בחיי הנישואין והאהבה (shoresh.org.il)
ד) לגעת בוודאי מותר וצריך. לנשק זה מעט מורכב יותר, נישוק ב"איזור" ולא בפתח הנרתיק מותר.
ה) להתקלח ביחד מותר. לקיים יחסים במקלחת זה קצת תלוי בכל מיני תנאים, אם זה מצב צנוע, במקלחת פרטית, עם איזה סוג של כיסוי עליכם, מותר.
ו) לדעתי לא.
ז) כן. ודאי.
ח) מה הכוונה לרדת? לא הבנתי בדיוק.
ט) לא. זה נראה מאוד פרוץ ועלול לבעיות.
א) כן. אפשר אם אתם לבד שם.
ב) יש המון המון תשובות באתר בנושא הזה. תחפש בבקשה מין אוראלי, או רק אוראליף או ליקוק, ותראה שיש המון התייחסויות לזה. ואת כל הדעות... תוכל למצוא אין סוף התייחסויות.
ג) כן. וודאי.
ד) לא ממש הבנתי מה השאלה. מה הכוונה סתם באמצע היום? מבחינת השעה? מבחינת המקום? באופן עקרוני, זה אפשרי, רק צריך להיעשות בצניעות ומתוך קיום היחסים של שניכם... אם הבנתי את השאלה.
ה) ודאי. זה חלק מהענין. לא באופן זנותי ולא כאילו היא בסרט... אבל האשה והבעל והגירוי ההדדי זה חלק חשוב מהענין. וזה רצוי ומותר.
ו) בשבת זה זמן מצויין למצוות עונה... לפי חז"ל יש זמנים רצויים יותר (כמו אמצע הלילה), בימינו לא נהגו להקפיד בזה. וניתן לקיים מתי שרוצים.
זה תלוי בהמון גורמים- לדוגמא הגיל. אלה ש"יכולים" פעמיים בלילה (זה מופיע בגמרא), מדובר על גיל צעיר מאוד, אולי עד עשרים, או אמצע שנות העשרים. לאחר מכן, אין כמעט מי שמסוגל פעמיים ברצף. גם יום אחרי יום זה ענין של גיל... בגילאים שמעל 35, זה גם הופך לקשה. וגם מבחינה רפואית ממליצים על המתנה קצת יותר גדולה כדי לתת להורמונים זמן להתאושש (זה לא רק הורמונים, אבל זו מילת קיצור).
אבל כמובן שפעם פעמיים בחודש זה מעט. צריך לבדוק למה זה כך...
יכולות להיות לזה סיבות רבות ושונות, חלקן רפואיות, חלקן נפשיות, חלקן קשורות לטבע הבסיסי של כל אחד ואחד.
האם ניסיתם לגוון מעט את חיי האישות? לחשוב על יציאות משותפות למקומות מיוחדים? את מצידך עושה מאמץ של התחדשות? את מרגישה שבעלך מתאמץ?
כלומר- לפי התיאור שלך על הגיל ברור שפעמיים באותו יום לא שייך. וגם לא יום אחרי יום... אבל מכאן ועד פעמיים בחודש יש מרחק רב וצריך לבדוקלמה זה כך...
זה לא פתרון מין השרוול, אבל יש כאן באתר כמה תשובות על גיוון ורענון בחיי האישות שהייתי מציע שתקראי כפתיחה...
זה באמת נושא קצת מעומעם הלכתית.
בכל מקרה, לדעתי, אם האשה רוצה והבעל רוצה, ניתן שהבעל יעשה מין מסוג זה לאשתו. בתנאי שלא מדובר ממש על פתח הנרתיק, אלא מ"סביב", זה כולל כמובן את הדגדגן. כלומר- הדגדגן מותר, פתח הנרתיק אסור.
לנשק זה לנשק, ובכלל ההיתר זה "לשחק" עם הלשון...
פתח הנרתיק יותר מורכב מבחינה הלכתית, וממש ממש רצוי להימנע. אם אין איזו בעיה ממש מיוחדת- זה נחשב למשהו שראוי להימנע. אם כי קשה לומר "אסור".
מלבד הצד ה"מעשי", שאותו תיכף אציין. התשובה היא לא.
אין שום היתר להשתמש במשגל נסוג (לפלוט בחוץ) לצורך מניעת הריון. למעשה, חלק ניכר של הלימוד על עצם האיסור לזרע לבטלה, נלמד ממשגל נסוג. זה המקור לאיסור.
לגבי הצד המעשי- פליטה בחוץ לא נחשבת אמצעי מניעה בדוק, כי רוב האנשים פולטים "לאט" ובשלבים, ככה שזרע יוצא גם לפני שהגבר מבין שהוא פולט. וכמובן שיש מקרים רבים של פליטה לפני שמספיקים לצאת וכדומה. ככה שזה גם לא נחשב לאמצעי מניעה כלל.
יש כמה שיטות מניעה שלא כוללות תרופות (מכשירים שמודדים ביוץ), או שימוש באמצעי מניעה שאינם כוללים תרופ0ות (כמו דיאפגרמא, מהסוג הטוב). ספר על כך לאשתך. בכל מקרה- פליטה בחוץ, אסורה ולא נחשבת מונעת הריון.








