תאי זרע מתים

הרב יניב חניאיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
בעקבות ניתוח כרגע יש לי תאי זרע מתים שלא ניתן להיות על ידם בהריון ואשתי מעוניינת זמן רב לאונן לי מחוץ גופה האם יש במקרה זה איסור הוצאת זרע?
תשובה:
ישנה מחלוקת לגבי איסור הוצאת זרע, האם הוא דווקא כשהאדם ראוי לפרו ורבו (דעת ר"ת בתוספות) או שהוא בכלל איסור עצמי (דעת הרמב"ן). המחלוקת נוגעת לנשים- האם נשים שאינן מצוות בפריה ורביה מותרות בהשחתת זרע או לא.נראה לי שבמקרה שלך זה תלוי בכמה דברים-
האם המחלה היא וודאית לגמרי שכל הזרע שלך הם תאים מתים? האם זו וודאות של 100 אחוז?
אם כן, נראה שלרוב הדעות (אם כי לא לדעת הרמב"ן), אם הוצאת הזרע נעשית על ידי אשתך ולא "לבד", כחלק מחיי האישות שלכם, אם מדובר בזרע מת בוודאות זה יהיה מותר. כי בכל מקרה מדובר על משהו שקשור לחיי האישות, ונראה שחלק ניכר מהפוסקים חושבים כמו ר"ת.
מצד שני, לכאורה מדובר במשהו שלדעת ראשון חשוב הוא איסור, ש"פשוט" לפתור (כלומר- אשתך יכולה לעשות מה שתרצה עם ידיה, וכשזה מגיע לגופה להצמיד לגופה או משהו כזה...), אז למה שלא לחשוש גם לדעת הרמב"ן?
כך שזה תלוי במידת הרצון של אשתך ושלך... אם זה משהו שממש ממש קריטי לכם, ושניכם ממש רוצים, ומדובר אכן על מוות של 100 אחוז. זה יהיה אפשרי במקרים מסויימים ולא על דרך קבע (לחלק מהדעות שז"ל אסור רק בדרך קבע). אם בכל זאתתרצו ל"החמיר", ולחשוש לדעת הרמב"ן ןלעשות את האוננות,עד רגע הפליטה עצמו שבו אשתך תצמיד לגופה, זה נראה לי עדיף.
זו שאלה חשובה, שעולה די הרבה פעמים מכל מיני כיוונים.
כפי שציינת, יש מספר מקורות בחז"ל על הענין. מצד אחד הסיפור על רב שהבאת, שבו כתוב שרב "רק ושחק ועשה צרכיו". ולכאורה באמת הפשט הוא שרב דיבר בצורה לא רגילה אצלו. הרבה יותר "קלילה". ויש את המקור שמגיד לאדם מה שיחו... שממנו עולה בבירור שצריך להקפיד על הדיבור עם האשה בזמן התשמיש.
יש גם את המקור של חכמים לגבי הנשים במצרים, ששם מופיע במפורש שהנשים עשו לא מעט מאמצים כדי ל"עורר" את הבעלים. גם באמצעים לא "רגילים"... ובאמצעות דיבור שנשמע לא הכי צנוע. וחכמים אומרים על זה שהכיור נעשה מהנחושת של המראות, "כי זה חביב עלי מן הכל".
לדעתי הדרך הנכונה היא שוודאי מותר, ואולי אף צריך להשתמש ביחסים עם האשה במילים "אישיות" שאותן אומרים רק לאשה שלך, במסגרת היחסים והאהבה. חלק מהשיח המיוחד של בעל ואשתו. במסגרת הזו יהיה מותר לעשות במילים שמעוררות את התאווה בין שניהם, בתנאי שהן לא מילים "גסות" באופן רשמי. כלומר- כאלה שמשמשות את העולם בגסויות. כי במקרה כזה השימוש במילים כאלו הופך את הקשר הזוגי הטהור למשהו זול... גם אם המילה עצמה היא "לא נוראית" כל כך בתפיסה של אותו אדם... עצם העובדה שזו מילה המקובלת כ"גסה" יכולה לעורר מחשבות לא צנועות בזמן הקדוש של החיבור בין איש לאשתו.
ולכן, לעניות דעתי, השימוש במילים כמו טוסיק, ביצים (שזו מילה שמופיעה רבות בחז"ל) וכדומה הוא מותר ויש בו משום לעורר את הקשר. וגם "אני רוצה להיכנס..." וכדומה.
אבל מילים שמשמשות בעולם רק לצורך גסויות ותיאור לא טהור, יהיה אסור ולא ראוי. כך המילה שבה קוראים היום לאיבר, היא מילה שמשמשת בעיקר בהקשר של גסות... והיא לא ראויה.
זה נכון לענ"ד גם לגבי האשה... אם היא עושה שימוש במילים שהן בסדר, היא יכולה להגיד דברים שמטרתן לעורר את בעלה (בטח אם הוא אחד עם מזג יחסית קר שצריך "עזרה"). אולם להיזהר לא לעשות שימוש במילים שברחוב מוגדרות כגסות. למעשה הכלל הוא שמותר להגיד כל דבר שמחבר, אם הוא לא "גס" במהותו. או מוזיל את הקשר.
לגבי השאלה השניה- כך אני חושב שזה ממש לא שייך. הזוהר הוא ספר טהור, עליון ועמור ושימוש מעשי ברעיונות של ספר הזוהר לצורך תשמיש נראה לי הוזלה גדולה של העניין. כמובן, אני לא מדבר על מקובלים עליונים שמתכוונים כוונות רוחניות... אלה לא צריכים את עצתי. אבל אנשים פשוטים כמונו, נראה לי משונה שיקחו את הזוהר הזה ויביאו אותו לחדר המיטות. הכוונה צריכה להיות פשוטה- לשמוח ביחד המעשה התשמיש והקשר ההדדי. כמובן שמותר וצריך לדעת ש"הזוהר מייחס לזה מדרגות עליונות", אבל לא להוריד את זה לעולם המאוד לא פשוט שלנו שבו יש מחשבות זרות, הרהורים וכו... זה נראה לי ממש לא שייך.
איסור זרע לבטלה חל על כולם, ללא קשר לגיל או למשהו אחר. אם כוונתך לרווק, אז כן, הוא חל גם על רווק.
יש לא מעט תשובות באתר שמתייחסות לעצם השאלה על הקושי הרב בשמירת האיסור הזה. תחפש בחיפוש "שזל" ותראה לא מעט התייחסויות, גם שלי וגם של אחרים לשאלה הקשה מאוד הזו.
מעולם לא שמעתי על ראשון שמתיר את זה... מהיכן שמעת על זה? יש חלק מהראשונים שחושבים שזה איסור דרבנן ולא דאורייתא, או כאלה שמתייחסים לכך בפחות חומרא מאשר שיטת הזוהר שהחמיר בזה מאוד. אבל מעולם לא שמעתי שיש מי שמתיר.
לגבי השאלות-
ב) אם רק אתם בבית, והיא טהורה, אז כן, מותר לכם ללכת ערומים. כשאין סיכוי שמישהו יראה, כמובן.
ג) אני מאוד לא אוהב "אביזרים", וחושב שרובם אסורים, בעיקר חודרניים. אזיקים מבטאים שליטה שלדעתי בעייתית מאוד ביחסי אהבה. גם על זה יש לי לא מעט תשובות. חלקן על עצם האביזרים ובתשובה מסויימת אני מציע תחליפים למין "פרוע" במין יותר אוהב ומכבד... אפשר לראות כאן- גיוון ורענון בחיי הנישואין והאהבה (shoresh.org.il)
ד) לגעת בוודאי מותר וצריך. לנשק זה מעט מורכב יותר, נישוק ב"איזור" ולא בפתח הנרתיק מותר.
ה) להתקלח ביחד מותר. לקיים יחסים במקלחת זה קצת תלוי בכל מיני תנאים, אם זה מצב צנוע, במקלחת פרטית, עם איזה סוג של כיסוי עליכם, מותר.
ו) לדעתי לא.
ז) כן. ודאי.
ח) מה הכוונה לרדת? לא הבנתי בדיוק.
ט) לא. זה נראה מאוד פרוץ ועלול לבעיות.
זה נשמע לי רעיון מאוד מוזר.
א) כי הוא לא יכול לשמש כפתרון. העובדה שאשתך לחוצה ולא רוצה לקיים יחסים במשך זמן הלחץ היא בעיה עצמאית, היא לא קשורה ל"פתרון" טכני כזה או אחר. זה לא דבר בריא שהיא לא רוצה וזה משהו שמצריך התמודדות שלא קשורה לפתרון ה"טכני".
ב) שום דבר לא יכול לערוב שתצליח לפלוט דווקא בתוכה. הרי איך תדע שהגיע הזמן ללכת אליה? מאוד מאוד סביר להניח שיפלט לך בחוץ
ג) היא הרי תהיה יבשה ולא מוכנה... איך זה אפשרי טכנית?
והכי חשוב ועקרוני-
אנחנו לא מכונות של קיום יחסים, יחסי אישות הם חלק מאהבה, חיבה, קרבה נפשית ורצון להיות ביחד. זה לא ענין של האקט עצמו... ודבר כזה נראה לי כמו זילות גדולה מאוד של האשה... ושלך.
מה אתה, האם אתה מכונה בעלת יצרים שצריכה רק "לפרוק"? אתה אדם שצריך יחס ורוצה לקיים יחסי קרבה עמוקים שהצד הגופני הוא רק חלק קטן מהם. שיש בהם חיבוק, נישוק, אהבה... ולא רק פריקת לחצים. זה נראה לי כמו ביזוי עמוק של שניכם.
לכן, אני חושב שזה רעיון גרוע וגם לא הלכתי, כי סביר להניח שתפלוט בחוץ.
א) כן. אפשר אם אתם לבד שם.
ב) יש המון המון תשובות באתר בנושא הזה. תחפש בבקשה מין אוראלי, או רק אוראליף או ליקוק, ותראה שיש המון התייחסויות לזה. ואת כל הדעות... תוכל למצוא אין סוף התייחסויות.
ג) כן. וודאי.
ד) לא ממש הבנתי מה השאלה. מה הכוונה סתם באמצע היום? מבחינת השעה? מבחינת המקום? באופן עקרוני, זה אפשרי, רק צריך להיעשות בצניעות ומתוך קיום היחסים של שניכם... אם הבנתי את השאלה.
ה) ודאי. זה חלק מהענין. לא באופן זנותי ולא כאילו היא בסרט... אבל האשה והבעל והגירוי ההדדי זה חלק חשוב מהענין. וזה רצוי ומותר.
ו) בשבת זה זמן מצויין למצוות עונה... לפי חז"ל יש זמנים רצויים יותר (כמו אמצע הלילה), בימינו לא נהגו להקפיד בזה. וניתן לקיים מתי שרוצים.
התופעה שאתה מתאר היא תופעה נפוצה מאוד וידועה. אולי זה קורה לכולם... בטח בגיל שלך.
ככה שזיקפה היא לא משהו שצריך להתייחס אליו. זה בא והולך.
לגבי החומר-
בדרך כלל זה לא זרע, אלא חומר סיכה (לפני קיום יחסים גם הגבר וגם האשה מפרישים חומרים מיוחדים שתפקידם לסוך את המקום ולמנוע יובש....), וזה לא נקרא זרע לבטלה. זה חומר סיכה.
לפעמים יוצא במצבים כאלה גם זרע (הוא שונה מהחומר, הוא לא "רטוב", אלא הוא צמיגי ולבן), וגם אז זה לא זרע לבטלה, אלא משהו באונס.
לכן אין צורך לעשות כלום. לתת לזה לעבור... וזהו.
בהצלחה
א) לא באופן רגיל. כלומר- מה שאתה מתאר קרוי בהלכה "ביאה דרך איברים". ולא עושים את זה ללא סיבה הלכתית. כלומר- מותר להתחכך בגוף, אולם אם אין סיבה ממש מיוחדת (כמו ויגינימוס או משהו כזה), הפליטה צריכה להיות בתוך גוף האשה ולא על גופה... רק במקרים של בעיות אפשר לשקול את זה הלכתית. וגם אז, לא על הפנים או משהו כזה.
ב) קשה להגיד שאסור. אני חושב שזה ממש לא רצוי. כלומר- מותר להכניס לפה, אבל את הפליטה בגוף...
ג) אותו דבר כמו בא.... ואפילו יותר חמור קצת. כי יחסי אישות זה לא משהו של יד, זה משהו משותף.








