שאלות באישות
הרב יניב חניא יג כסליו, תשפג 07/12/2022.......................
שאלה:
קודם כל תודה על התשובה הקודמת, מסתבר שלא ראיתי את התשובה בגלל רימון.
באופן כללי אני מתמודד כבר שנים ארוכות עם נפילות בפורנו ואוננות. גם אחרי הנישואין (נשואים קרוב לעשור). זה תהליך ובסה"כ אני מתקדם. התמודדתי עם הנושא גם בטיפול פסיכולוגי, וזה היה חלק גם מדיכאון שנכנסתי אליו לפני כמה שנים (טופלתי בכדורים ובטיפול פסיכולוגי וב"ה הדיכאון מאחורי)
אני לא ייכנס לאיך הגענו לזה, אבל ביחסים אז הרבה פעמים הוצאת הזרע היא לא בתוכה, על איברים או בפה. היא גם רוצה ושמחה בזה. משתדל שזה יהיה רק פעם ב. ממה שאני מרגיש, זה עוזר לי פחות ליפול לפורנו ואוננות, והבנתי שיש דעות המתירות את העניין. האם זה בסדר? זה יהיה מאוד קשה לעשות עכשיו שינוי אחרי שנים שעושים את זה. כנ"ל לגבי יחסי אישות באור. אני חושב שכל דבר שעושים עם האישה הוא טוב לאין ערוך מהגעה לפורנו
תשובה:
שלום וברכה,
נלך מן הקל אל הקשה.
להתיר תשמיש באור זו פחות בעיה. גם ללא סיבה מיוחדת יש רבים שסוברים שזה מותר ואפשרי.ואם אתם ממש רוצים, זה אפשרי. לא הייתי ממליץ על אורות ברמת ה"צילום". אבל אור שבו רואים אחד את השני היטב, או אור צדדי, זה בסדר.
לגבי הנושא השני, אני נוהג, כפי שכתבתי כאן רבות, להתיר ביאה דרך איברים (שזה בעצם הוצאת זרע על הגוף), רק כאשר יש סיבה טובה. ואני חושב שבאופן כללי ההתחכחות בגוף האשה מותרת, אולם הוצאת הזרע צריכה להיות באותו מקום. מלבד במקרים מאוד מסויימים שבהם יש סיבה מיוחדת.
בגדול, זה לא נשמע לי עניין גדול כל כך... אם הכל מותר, כולל אוראלי וכדומה... כולל התחכחות בכל מקום... ורק הוצאת הזרע באותו מקום.
לגבי העניין של הימנעות מפורנו וכדומה בגלל זה. אני קצת מתקשה להבין את הקשר. למה שמשהו מסויים שמותר או אסור ימנע מפורנו? למיטב ניסיוני, כמי שעוסק הרבה בתחום, לכאורה לא אמור להיות קשר. וכמעט כל דבר שעושים או לא עושים לא מונע הזדקקות לפורנו או אוננות. כלומר- מי שמצליח להימנע נמנע. מי שלא פחות. ואם הוא יעשה עם אשתו כך או כך, זה לא מה שימנע מאדם ליפול למחרת. לעיתים קרובות להיפך. בבחינת משביעו רעב ומרעיבו שבע. זה מתחיל בראש כמובן. ולא במה מותר או אסור.
כך שזה לא נראה לי "סיבה" להתיר. בהנחה שצריך סיבה. כלומר- יכול להיות שיש דעות שיגידו שכל ביאה דרך איברים מותרת. אני לא מכיר דעות כל כך סוחפות, אבל אולי. תיתכן פרשנות כזו לביטוי של הרמב"ם שכל מה שאדם רוצה יכול לעשות באשתו.
אבל אם צריך סיבה להתיר, ואני חושב שצריך, אז לא נראה שהימנעות מפורנו היא סיבה כזו. אם זה היה ישיר, אז אתה צודק, זה עדיף מפורנו ועדיף מאוננות (לפעמים אני מתלבט בשאלה מה עדיף, פורנו או אוננות). אבל אני לא בטוח שאני וראה את הקשר הזה.
אז ככה שלמסקנה, לעניות דעתי ממש ממש ממש עדיף להימנע מזה.
הכל מותר.
מלבד העובדה שבזמן הפליטה עצמה עוברים למצב של כניסה. זה לא נראה לי משהו כל כך קשה.
עכשיו לצד המעשי- אחרי שהגדרנו שזה משהו שצריך להימנע ממנו... השאלה מה הדרך. למה אתם כלכך נהנים מזה, מה המקור לזה וכדומה... וכאן יש הרבה מקום להעמיק בנושא הזה שמופיע בלי סוף בתשובות אחרות באתר. אין ספק שזו השפעה של העולם הפורנוגרפי כמובן. ולגבי המלחמה עם העולם הזה יש בהחלט דעות רבות. ואולי יש דעות שיגידו שזה צריך להיות לאט לאט. נניח שתקבעו לעצמכם בשלב ראשון שאתם עושים את זה רקפעם בחודש. אחר כך יותר רחוק וכדומה. ואולי כל מיני שיטות אחרות (כתבתי על זה המון באתר, יש המון תשובות).
אבל לעניות דעתי השלבים צריכים להיות-
ההבנה שזה משהו שצריך להימנע ממנו מבחינה הלכתית.
ההבנה שזה משהו שבא מעולם לא טבור ולכן זו אולי תאווה, אבל כזו שמקורה לא חיובי.
ואחר כך להחליט איך לאט לאט יוצאים מזה. ומקדשים, מעט, את החיים הזוגיים.
ואז מגדירים את השלבים שבהם עולים לאט לאט.
מבחוץ, ואני מבין שמבפנים זה שונה,זה לא נראה כל כך עניין גדול... הכל הכל מותר. מלבד משהו קטן, שגם הוא לא קשור ממש אליכם אלא למין סרט.תשובות נוספות בנושא-מגע משותף ביחסי אישות
אני מקווה שהבנתי נכון את השאלה.
אם הכוונה לכך שהאם מותר לכם ביחד ללטף את גופה, או גופך, נביאה בצורה שונה בתקופה מסוימת
שלום וברכה,
מזל טוב על הלידה.
בתור הקדמה, שלא קשורה כרגע לצד ההלכתי, אני אומר שיא מיני לאישה
שלום וברכה,
את לא מציינת בשאלה על אלו "סרטונים מסויימים" מדובר ולכן אני אניח שמדובר על סרטוניזרע לבטלה
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עםמעוות (לא) יוכל לתקון
יש הרבה פרטים שחסרים לי בשאלה שלך. כמו מה בדיוק המצב הדתי שלך (כלומר- אתה דתי,חרדי, מסורתי), זה פחות
שאלה:
קודם כל תודה על התשובה הקודמת, מסתבר שלא ראיתי את התשובה בגלל רימון. באופן כללי אני מתמודד כבר שנים ארוכות עם נפילות בפורנו ואוננות. גם אחרי הנישואין (נשואים קרוב לעשור). זה תהליך ובסה"כ אני מתקדם. התמודדתי עם הנושא גם בטיפול פסיכולוגי, וזה היה חלק גם מדיכאון שנכנסתי אליו לפני כמה שנים (טופלתי בכדורים ובטיפול פסיכולוגי וב"ה הדיכאון מאחורי) אני לא ייכנס לאיך הגענו לזה, אבל ביחסים אז הרבה פעמים הוצאת הזרע היא לא בתוכה, על איברים או בפה. היא גם רוצה ושמחה בזה. משתדל שזה יהיה רק פעם ב. ממה שאני מרגיש, זה עוזר לי פחות ליפול לפורנו ואוננות, והבנתי שיש דעות המתירות את העניין. האם זה בסדר? זה יהיה מאוד קשה לעשות עכשיו שינוי אחרי שנים שעושים את זה. כנ"ל לגבי יחסי אישות באור. אני חושב שכל דבר שעושים עם האישה הוא טוב לאין ערוך מהגעה לפורנו
תשובה:
שלום וברכה,נלך מן הקל אל הקשה.
להתיר תשמיש באור זו פחות בעיה. גם ללא סיבה מיוחדת יש רבים שסוברים שזה מותר ואפשרי.ואם אתם ממש רוצים, זה אפשרי. לא הייתי ממליץ על אורות ברמת ה"צילום". אבל אור שבו רואים אחד את השני היטב, או אור צדדי, זה בסדר.
לגבי הנושא השני, אני נוהג, כפי שכתבתי כאן רבות, להתיר ביאה דרך איברים (שזה בעצם הוצאת זרע על הגוף), רק כאשר יש סיבה טובה. ואני חושב שבאופן כללי ההתחכחות בגוף האשה מותרת, אולם הוצאת הזרע צריכה להיות באותו מקום. מלבד במקרים מאוד מסויימים שבהם יש סיבה מיוחדת.
בגדול, זה לא נשמע לי עניין גדול כל כך... אם הכל מותר, כולל אוראלי וכדומה... כולל התחכחות בכל מקום... ורק הוצאת הזרע באותו מקום.
לגבי העניין של הימנעות מפורנו וכדומה בגלל זה. אני קצת מתקשה להבין את הקשר. למה שמשהו מסויים שמותר או אסור ימנע מפורנו? למיטב ניסיוני, כמי שעוסק הרבה בתחום, לכאורה לא אמור להיות קשר. וכמעט כל דבר שעושים או לא עושים לא מונע הזדקקות לפורנו או אוננות. כלומר- מי שמצליח להימנע נמנע. מי שלא פחות. ואם הוא יעשה עם אשתו כך או כך, זה לא מה שימנע מאדם ליפול למחרת. לעיתים קרובות להיפך. בבחינת משביעו רעב ומרעיבו שבע. זה מתחיל בראש כמובן. ולא במה מותר או אסור.
כך שזה לא נראה לי "סיבה" להתיר. בהנחה שצריך סיבה. כלומר- יכול להיות שיש דעות שיגידו שכל ביאה דרך איברים מותרת. אני לא מכיר דעות כל כך סוחפות, אבל אולי. תיתכן פרשנות כזו לביטוי של הרמב"ם שכל מה שאדם רוצה יכול לעשות באשתו.
אבל אם צריך סיבה להתיר, ואני חושב שצריך, אז לא נראה שהימנעות מפורנו היא סיבה כזו. אם זה היה ישיר, אז אתה צודק, זה עדיף מפורנו ועדיף מאוננות (לפעמים אני מתלבט בשאלה מה עדיף, פורנו או אוננות). אבל אני לא בטוח שאני וראה את הקשר הזה.
אז ככה שלמסקנה, לעניות דעתי ממש ממש ממש עדיף להימנע מזה.
הכל מותר.
מלבד העובדה שבזמן הפליטה עצמה עוברים למצב של כניסה. זה לא נראה לי משהו כל כך קשה.
עכשיו לצד המעשי- אחרי שהגדרנו שזה משהו שצריך להימנע ממנו... השאלה מה הדרך. למה אתם כלכך נהנים מזה, מה המקור לזה וכדומה... וכאן יש הרבה מקום להעמיק בנושא הזה שמופיע בלי סוף בתשובות אחרות באתר. אין ספק שזו השפעה של העולם הפורנוגרפי כמובן. ולגבי המלחמה עם העולם הזה יש בהחלט דעות רבות. ואולי יש דעות שיגידו שזה צריך להיות לאט לאט. נניח שתקבעו לעצמכם בשלב ראשון שאתם עושים את זה רקפעם בחודש. אחר כך יותר רחוק וכדומה. ואולי כל מיני שיטות אחרות (כתבתי על זה המון באתר, יש המון תשובות).
אבל לעניות דעתי השלבים צריכים להיות-
ההבנה שזה משהו שצריך להימנע ממנו מבחינה הלכתית.
ההבנה שזה משהו שבא מעולם לא טבור ולכן זו אולי תאווה, אבל כזו שמקורה לא חיובי.
ואחר כך להחליט איך לאט לאט יוצאים מזה. ומקדשים, מעט, את החיים הזוגיים.
ואז מגדירים את השלבים שבהם עולים לאט לאט.
מבחוץ, ואני מבין שמבפנים זה שונה,זה לא נראה כל כך עניין גדול... הכל הכל מותר. מלבד משהו קטן, שגם הוא לא קשור ממש אליכם אלא למין סרט.
תשובות נוספות בנושא-
מגע משותף ביחסי אישות
אני מקווה שהבנתי נכון את השאלה.
אם הכוונה לכך שהאם מותר לכם ביחד ללטף את גופה, או גופך, נ
אני מקווה שהבנתי נכון את השאלה.
אם הכוונה לכך שהאם מותר לכם ביחד ללטף את גופה, או גופך, נ
ביאה בצורה שונה בתקופה מסוימת
שלום וברכה,
מזל טוב על הלידה.
בתור הקדמה, שלא קשורה כרגע לצד ההלכתי, אני אומר
שלום וברכה,
מזל טוב על הלידה.
בתור הקדמה, שלא קשורה כרגע לצד ההלכתי, אני אומר
שיא מיני לאישה
שלום וברכה,
את לא מציינת בשאלה על אלו "סרטונים מסויימים" מדובר ולכן אני אניח שמדובר על סרטוני
שלום וברכה,
את לא מציינת בשאלה על אלו "סרטונים מסויימים" מדובר ולכן אני אניח שמדובר על סרטוני
זרע לבטלה
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עם
אם זה קורה בפועל (כלומר- אם ניסית שלא לפלוט תוך כדי ונפלט), אני לא חושב שזה נקרא זרע לבטלה. כי זה עם
מעוות (לא) יוכל לתקון
יש הרבה פרטים שחסרים לי בשאלה שלך. כמו מה בדיוק המצב הדתי שלך (כלומר- אתה דתי,חרדי, מסורתי), זה פחות
יש הרבה פרטים שחסרים לי בשאלה שלך. כמו מה בדיוק המצב הדתי שלך (כלומר- אתה דתי,חרדי, מסורתי), זה פחות