בינו לבינה - המשך

הרב יניב חניאכגאדר אתשעד23/02/2014
שאלה:
שלום לרב, ראיתי פה באחת השאלות שהרב אמר שמותר לגבר לרדת לאשתו (לנשק לה באותו מקום) באופן מסוים, אך זה לא היה ממש ברור לי. אז שאלתי, באיזה אופן מותר לבעל לנשק באותו מקום?
תשובה:
מה שמותר לעניות דעתי הוא נישוק שלא באותו מקום בדיוק, כלומר- לא בנרתיק, אלא בכל המסביב. כמו כן אני משתדל לציין שדבר כזה צריך להיטות באופן מקרי, ולא תמיד כשמקיימים יחסים.א) האמת היא שאני לא יודע על סמך מה הספר במותר לו מבסס את העניין, לענ"ד מפשט הגמרא זה לא תלוי בשאל ההאם הוא נגעל או לא, זה משהו אוניברסלי ולכן ממילא זה אסור. אבל כמובן שאתה יכול לבחור על פי מי ללכת.
ב) ברור שלא, מה הענין?
ג) הגמרא שם אומרת במפורש- "ואפילו שתיהן נשיו", אם אתה מתכוון לאותו לילה, כל אחת בנפרד, לא נראה לי שזה אסור.
ד) כן.
ה) הכוונה היא לחכך את האיבר באיברים של האשה מבלי חדירה.
כמו שאסור לו להסתכל באותו מקום יהיה אסור לו גם לעשות אוראלי באותו מקום ממש, זה הולך ביחד ומאותה סיבה.
לשפוך זרע מחוץ לגוף האשה נחשב לחלק ניכר מהפוסקים איסור של שז"ל, אמנם יש שמתירים ביאה דרך איברים במקרים מאודמאוד מסויימים של קושי לקיים יחסים רגילים.
לא, יהיה אסור, לפי חז"ל יהיה אפילו אסור לחשוב על השניה בזמן שהוא עם אחת.
הניסוח של השאלות שלך די קשה עבורי, אם יורשה לי להעיר, אני חושב שאתה קצת ישיר מידי... צריך מעט לעדן את הלשון.
בכל מקרה-
לגבי הנושא של הרמב"ם והשו"ע, שניהם לא מפרטים את רמת הפירוט שפרטת, כמובן, הם לא כותבים בהלכה דברים כמו מותר/ אסור להסתכל ב... אלא קובעים הלכות עיקריות שמהן אנחנו מקישים.
לכאורה, על פי רוב הדעות יש הבדל מסויים בין הרמב"ם לשולחן ערוך. הרמב"ם מצטט רק את דברי חכמים שאדם יכול לעסוק כל שירצה עם אשתו. הוא כמובן אומר זאת בלשון עדינה ונקיה, אבל ניתן להבין מדבריו שרוב הדברים שעליהם שאלת מותרים. לעומתו, השולחן ערוך מצטט בהלכות צניעות שלו אימרות חכמים שונות במקצת שמהן משמע שיש להקפיד על הלכות צניעות מסויימות בין איש, בחלקן נוגעות לשאלות אותן שאלת.
השאלה שבה בדרך כלל עוסקים היא באמירות הללו של חז"ל הן הלכה או הדרכה והאם מה שנאמר בהמשך שכל מה שאדם רוצה עושה, חולק על מה שנאמר קודם, ואז ממילא הכל מותר.
מכאן-
לפי הרמב"ם משמע שכל מה ששאלת מותר, מלבד הנושא של הסתכלות באותו מקום, שלגביו מופיע במפורש בחז"ל שזה דבר אסור. לכן הסתכלות כללית באשה תהיה מותרת, אולם הסתכלות באותו מקום במפורש ובעיון תהיה אסורה על פי זה.
לגבי ביאה שלא כדרכה (מאחור) כפי שכבר השבתי בהמון תשובות אחרות, אני סבור שמלשון הגמרא משתמע שזה מותר לחלוטין, כולל הוצאת זרע שם.
לגבי הוצאת זרע בפה, לענ"ד זה אסור משום שיקוץ, ואני לא חושב שזה משנה אם האשה ממש רוצה את זה, יש דברים שנקבעו כאסורים ללא קשר לתגובת האדם במסויים.
טוב, השאלה היא מעצם מהותה קשה ולא פשוטה, ולכן הייתי ממליץ שבאופן כללי תחפשו פתרונות נוספים, או ליווי של רב ממשף או התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגי לגבי אשתך וכדומה. מהבחינה ההלכתית הטהורה, נראה לי שבמקרה כל כך מורכב ניתן להתיר את מה שהעלית.
ברכות לרפואה שלימה!
מצד אחד זה נראה חיובי שזה מבובל, כי בהחלט מדובר על נושאים שבהם "עיקר הדין" הוא לא ממש מוגדר והוא יכול להיות שונה ממקרה למקרה ומאדם לאדם, ועם התשובות השונות נותנות את ההתייחסות הנכונה...
1. ראיה כוללת מותרת לדעתי, למשל במקלחת.
2. לכוון את האיבר, דבר זה התירו חלק מהפוסקים בלילה הראשון לדוגמא, אבל אם אין בעיה מיוחדת אני לא ממש רואה צורך, וכן לא רואה איך זה עוזר מעשית, כי זה לא ממש אפשרי להסתכל ולכוון באותו זמן, אם כואב, זה תלוי במקרה, כמובן, מה כואב ואיך וכמה... לגבי גילוח- לענ"ד לא.
3. בהחלט כן.
4. נישוק שלא באותו מקום ממש (פתח הנרתיק), מותר באופן ארעי, עם תחתון לענ"ד מותר.








