הבהרה

הרב יניב חניאטסיווןתשעג18/05/2013
שאלה:
סליחה, אני אכתוב את השאלה שלי בצורה ברורה יותר- לקחתי כף פרווה חמה והנחתי חלק ממנה על מאכל חלבי חם. מותר לעשות הגעלה רק על החלק שהנחתי, כי הרי החלק האחר (המקל) הוא לא נגע בחלבי ויש עליו חרוזים ואז אולי זה בעיה. תודה!
תשובה:
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.תשובות נוספות בנושא-
כשרות
אפשר לשרוף קצת באש את הצד של הכף שהנחת על החלבי.
לא הבנתי את הקשר לחרוזים בקצה השני, למה זה קשור להכשר?
אפשר לשרוף קצת באש את הצד של הכף שהנחת על החלבי.
לא הבנתי את הקשר לחרוזים בקצה השני, למה זה קשור להכשר?
אבקת מרק בפסח
אבקת מרק בדרך כלל נחשבת לחמץ, בגלל שהיא נחשבת למכילה קמח (וזו אולי ההערה על הגלוטן, שהוא גלוטן חיטה), בכל מקרה, בדרך כלל במוצרי מזון נוהגים להקפיד על כשרות לפסח בגלל העובדה שהפועלים נכנסים לחדרי הייצור עם חמץ בידיים, או אוכלים תוך כדי עבודה וכדומה.
לכן- לא נוהגים לעשות שימוש במוצרים שאין עליהם הכשר לפסח, גם אם אין בהם קמח.
מצד שני, אם לא כתוב קמח על האריזה, ניתן בהחלט לשמור אותה לאחרי החג, במקום של החמץ שמוכרים לגוי ולעשות בה שימוש אחרי פסח.
אבקת מרק בדרך כלל נחשבת לחמץ, בגלל שהיא נחשבת למכילה קמח (וזו אולי ההערה על הגלוטן, שהוא גלוטן חיטה), בכל מקרה, בדרך כלל במוצרי מזון נוהגים להקפיד על כשרות לפסח בגלל העובדה שהפועלים נכנסים לחדרי הייצור עם חמץ בידיים, או אוכלים תוך כדי עבודה וכדומה.
לכן- לא נוהגים לעשות שימוש במוצרים שאין עליהם הכשר לפסח, גם אם אין בהם קמח.
מצד שני, אם לא כתוב קמח על האריזה, ניתן בהחלט לשמור אותה לאחרי החג, במקום של החמץ שמוכרים לגוי ולעשות בה שימוש אחרי פסח.
הפרדת מזון
יש בזה שני מנהגים עיקריים-
יש שממתינים שש שעות ויש שממתינים שלוש. ארבע שעות לא מופיע בדרך כלל בספרי ההלכהץ בדרך כלל ספרדים ממתינים שש ואשכנזים שלוש, אולם זה לא מוחלט, יש אשכנזים רבים שממתינים שש שעות.
יש בזה שני מנהגים עיקריים-
יש שממתינים שש שעות ויש שממתינים שלוש. ארבע שעות לא מופיע בדרך כלל בספרי ההלכהץ בדרך כלל ספרדים ממתינים שש ואשכנזים שלוש, אולם זה לא מוחלט, יש אשכנזים רבים שממתינים שש שעות.
סיר
זה לא כל כך פשוט, בגדול נוהגים לא להמיר סירים מחלבי לבשרי ולהיפך. אולם אם ברור לחלוטין שהסיר סיים את תפקידו כסיר חלבי לנצח, ניתן להכשיר אותו עם חומר פוגם (להרתיח היטב, לשים סבון במים ולתת להם לגלוש על דפנות הסיר). בכך הופכים את הביר, לנצח ולתמיד, לסיר בשרי.
זה לא כל כך פשוט, בגדול נוהגים לא להמיר סירים מחלבי לבשרי ולהיפך. אולם אם ברור לחלוטין שהסיר סיים את תפקידו כסיר חלבי לנצח, ניתן להכשיר אותו עם חומר פוגם (להרתיח היטב, לשים סבון במים ולתת להם לגלוש על דפנות הסיר). בכך הופכים את הביר, לנצח ולתמיד, לסיר בשרי.
דבש דבורים
דווקא לא, למרות שהשאלה מצויינת. הרא"ש (רבינו אשר, מגדולי הפוסקים), כותב שלדבש יש תכונה מיוחדת במינה- הוא מטהר את חלקי הדבורים הלא כשרים שבו. הדבר נלמד מעצם הדבש, כי הרי יש כלל שכל היוצא מן הטמא טמא, ואם כך הדבש היה צריך להיות טמא!! אלא שהוא כשר בהכשר מיוחד מהתורה, מה שמכשיר גם את חלקי הדבורה שבו.
דווקא לא, למרות שהשאלה מצויינת. הרא"ש (רבינו אשר, מגדולי הפוסקים), כותב שלדבש יש תכונה מיוחדת במינה- הוא מטהר את חלקי הדבורים הלא כשרים שבו. הדבר נלמד מעצם הדבש, כי הרי יש כלל שכל היוצא מן הטמא טמא, ואם כך הדבש היה צריך להיות טמא!! אלא שהוא כשר בהכשר מיוחד מהתורה, מה שמכשיר גם את חלקי הדבורה שבו.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה








