מסרים מה'

הרב יניב חניאיניסןתשעב02/04/2012
שאלה:
שלום הרב, לאחרונה לצערנו שאנחנו שומעים על הרבה שרפות. בטוח ה' רוצה לרמוז לנו כל הזמן לחזור בתשובה. מה החטאים שעליו בזמן ביה"ק היו גוזרים על הבנ"א שריפה? כי כנראה כולנו צריכים להתחזק בזה...
תשובה:
אני לא חושב שאנחנו יכולים לעשות את החשבון הזה, לא ידוע או ברור מדוע הקב"ה גוזר כאלה גזירות וקשה להקיש. בכל מקרה- הדברים שעליהם נגזרה מיתת שריפה בזמן ביהמ"ק היו חטאים חמורים ביותר שרובם קשורים לעריות (כמו בת כהן שמזנה), רוב האנשים לא חוטאים בדברים כאלו.תשובות נוספות בנושא-
עיצה אישית לרב חניא
האם האישה שאתה בקשר איתה דרך האינטרנט היא נשואה? האם היא גרושה? האם גם היא חרדית?
האם האישה שאתה בקשר איתה דרך האינטרנט היא נשואה? האם היא גרושה? האם גם היא חרדית?
קדיש יתום
למעשה מותר לאישה לומר קדיש והיו מקרים נדירים מאוד שבהם נשים אמרו קדיש על הורים שלא היה אף אחד שיאמר קדיש עליהם.... לאחרונה לא נהגו כך, הסיבה היא שנשים פשוט לא מתפללות באופן קבוע והן לא חזניות בדרך כלל... כך שהיחס לאבל הוא מקביל, אולם מבחינה מעשית הן לא אומרות.
למעשה מותר לאישה לומר קדיש והיו מקרים נדירים מאוד שבהם נשים אמרו קדיש על הורים שלא היה אף אחד שיאמר קדיש עליהם.... לאחרונה לא נהגו כך, הסיבה היא שנשים פשוט לא מתפללות באופן קבוע והן לא חזניות בדרך כלל... כך שהיחס לאבל הוא מקביל, אולם מבחינה מעשית הן לא אומרות.
ברכה על חלב קוקוס
במצב שהמשקה הופרד מהפרי מברכים שהכל. אולם אם אוכל את הפרי ותוך כדי אכילתו או בסוף אכילתו רוצה לשתות את המיץ שיצא ממנו, כיוון שהמשקה טפל לפרי, נפטר בברכתו. בברכה יגאל ללום
במצב שהמשקה הופרד מהפרי מברכים שהכל. אולם אם אוכל את הפרי ותוך כדי אכילתו או בסוף אכילתו רוצה לשתות את המיץ שיצא ממנו, כיוון שהמשקה טפל לפרי, נפטר בברכתו. בברכה יגאל ללום
שינוי שם
אני באופן כללי ממש לא חושב שזה טוב לשנות את השם אלא אם כן יש בעיה מאוד גדולה, אני לא מכיר את נפתלי פרום,] אבל עצם זה שאני לא מכיר אותו מלמד שהוא כנראה לא רב מוכר. באיזה גיל את?
אני באופן כללי ממש לא חושב שזה טוב לשנות את השם אלא אם כן יש בעיה מאוד גדולה, אני לא מכיר את נפתלי פרום,] אבל עצם זה שאני לא מכיר אותו מלמד שהוא כנראה לא רב מוכר. באיזה גיל את?
בגידה
אני חושב שצריך לעשות כמה דברים בעניין- א) להשתדל להבין את חומרת העניין, להפנים את הנזק שנגרם לך, למשפחה שלך, לאשתךולחיי הזוגיות שלך. אם האישה ההיא נשואה, אז זה חמור פי כמה וכמה, קיום יחסים עם אישה נשואה הוא אחד החטאים החמורים ביותר בתורה. אני סבור שבלי להפנים את רמת החטא הרי שעדיין יהיה לך יצר לכך. ב) הדבר השני הוא ליצור מחסומים מעשיים בקשר לעניין, משהו טכני שיגרום לך להימנע מכך, עזיבת העבודה היתה רעיון טוב, אולם אם זה לא עבד צריך למצוא עוד רעיונות (מחיקה של הטלפון שלה, לדוגמא, ניסיון ליצור מצב שמישהו ידע כשאתה הולך אליה וכו'....). הבעיה היא שלכולנו יש הבדל בין הרגעים שבהם אנחנו צלולים וחושבים ויכולים בכלל להפעיל את השכללבין המצב שבו היצר משתלט עלינו, מה שצריך לעשות זה שבזמן שאנו שפויים ניצור מצב של "שלילת הבחירה החופשית" כאשר אנחנו מאבדים את הראש. אם בסופו של דבר אתה חושב שאם תספר לאישתך זה יהיה המחסום המעשי לעניין (כי אשתך לא תיתן לך להיפגש איתה יותר ותעקוב אחריך), זאת כנראה הדרך לעשות את זה. ג) לגבי הכפרה, את זה תצטרך להתחיל אחרי שתוכל להימנע מכך. כמו שאמרתי, מדובר על משהו שהיהדות מחשיבה כחטא חמור מאוד ולכן תצטרך להיות על זה חזרה בתשובה גדולה.
אני חושב שצריך לעשות כמה דברים בעניין- א) להשתדל להבין את חומרת העניין, להפנים את הנזק שנגרם לך, למשפחה שלך, לאשתךולחיי הזוגיות שלך. אם האישה ההיא נשואה, אז זה חמור פי כמה וכמה, קיום יחסים עם אישה נשואה הוא אחד החטאים החמורים ביותר בתורה. אני סבור שבלי להפנים את רמת החטא הרי שעדיין יהיה לך יצר לכך. ב) הדבר השני הוא ליצור מחסומים מעשיים בקשר לעניין, משהו טכני שיגרום לך להימנע מכך, עזיבת העבודה היתה רעיון טוב, אולם אם זה לא עבד צריך למצוא עוד רעיונות (מחיקה של הטלפון שלה, לדוגמא, ניסיון ליצור מצב שמישהו ידע כשאתה הולך אליה וכו'....). הבעיה היא שלכולנו יש הבדל בין הרגעים שבהם אנחנו צלולים וחושבים ויכולים בכלל להפעיל את השכללבין המצב שבו היצר משתלט עלינו, מה שצריך לעשות זה שבזמן שאנו שפויים ניצור מצב של "שלילת הבחירה החופשית" כאשר אנחנו מאבדים את הראש. אם בסופו של דבר אתה חושב שאם תספר לאישתך זה יהיה המחסום המעשי לעניין (כי אשתך לא תיתן לך להיפגש איתה יותר ותעקוב אחריך), זאת כנראה הדרך לעשות את זה. ג) לגבי הכפרה, את זה תצטרך להתחיל אחרי שתוכל להימנע מכך. כמו שאמרתי, מדובר על משהו שהיהדות מחשיבה כחטא חמור מאוד ולכן תצטרך להיות על זה חזרה בתשובה גדולה.
שאלה אמונית+אישית
טוב... א) אני חושב שזה טוב מאוד שקשה לך עם העניין, זה מעיד על רגישות חשובה לנושאים שבימינו מחנכים להתעלם מהם, כמו קשר עם גבר זר. לעומת זאת, בתורה היחס הוא שונה לחלוטין... צריך לזכור שבתורה אדם יכול להביא את אשתו לבית המקדש (סוטה), רק על עצם הקשר האינטימי עם גבר זר, ללא קשר מיני. ב) כמו שאנחנו תמיד טוענים, קשה להשתחרר מהשאריות שמשאיר קשר כזה בנפש וצריך לעשות מאמץ אדיר כדי להתגבר על זה. ג) אני חושב שהצעד הראשון שלך חייב להיות להגדיר לעצמך מה מפריע לך, בדיוק. האם את חשה כאב על מה שהיה? אולי מדובר במשקעים מדכאון הלידה הקל שהיה לך? האם מדובר בכעס על בעלך שלא היה שותף בעומק רגשותיך וכאבך? אולי בכלל מדובר בגעגועים לאותו גבר זר? ל"חלומות באספמיה" על אישיותו? אולי מדובר בייסורי מצפון על הגעגועים? חייבים לשים את האצבע במקום הנכון כדי לדעת איך ניתן להתקדם... קשה לי עדיין להבין מה בדיוק הבעיה ואני חושב שהגורם לכך היא העובדה שאת עצמך לא ממש מוגדרת. נסי לחשוב ולהתעמק בתחושה הרעה ומקורה. ד) לגבי הצד הדתי, גם כאן את צריכה להיות מוכנה למאמץ של השתחררות... הדת בנויה כך שאנחנו נופלים וקמים פעמים רבות. את אכן נפלת, אבל יש מקום רב לשיפור ולהתקדמות (ישנם דברים שבהם אין התקדמות, כמו אישה שנבעלה לאיש זר, אבל במקרה שלך יש מקום רב לשיפור), את צריכה לעשות מאמץ לאסוף את עצמך (אחרי שהגדרת מה הבעיה האמיתית שלך), ולהתחיל שוב מחדש. הקב"ה פותח את ידיו תמיד לבעלי תשובה ולכן גם את, כמו כולנו, יכולה לשוב... הייתי ממליץ על מעט חיזוק באמונה, כמו ספר טוב או אחד הקורסים של שורש שעוסק בלימוד, אבל אני חושב שהכרחי לתת גם דחיפה בצד של לימוד והתקדמות. ה) למרוצת שזה נראה שבעלך "מקבל" אותך, אני חושב שתגובתו לא נכונה. את חייבת להסביר לו שהמאמץ צריך להיות משותף ושהוא צריך להיות חלק ממך ולעזר בתהליך שאת עוברת. רק ביחד תוכלו להתקדם ולהתגבר. מקווה שהדברים עוזרים, ספרי לי איך העניין מתקדם.
טוב... א) אני חושב שזה טוב מאוד שקשה לך עם העניין, זה מעיד על רגישות חשובה לנושאים שבימינו מחנכים להתעלם מהם, כמו קשר עם גבר זר. לעומת זאת, בתורה היחס הוא שונה לחלוטין... צריך לזכור שבתורה אדם יכול להביא את אשתו לבית המקדש (סוטה), רק על עצם הקשר האינטימי עם גבר זר, ללא קשר מיני. ב) כמו שאנחנו תמיד טוענים, קשה להשתחרר מהשאריות שמשאיר קשר כזה בנפש וצריך לעשות מאמץ אדיר כדי להתגבר על זה. ג) אני חושב שהצעד הראשון שלך חייב להיות להגדיר לעצמך מה מפריע לך, בדיוק. האם את חשה כאב על מה שהיה? אולי מדובר במשקעים מדכאון הלידה הקל שהיה לך? האם מדובר בכעס על בעלך שלא היה שותף בעומק רגשותיך וכאבך? אולי בכלל מדובר בגעגועים לאותו גבר זר? ל"חלומות באספמיה" על אישיותו? אולי מדובר בייסורי מצפון על הגעגועים? חייבים לשים את האצבע במקום הנכון כדי לדעת איך ניתן להתקדם... קשה לי עדיין להבין מה בדיוק הבעיה ואני חושב שהגורם לכך היא העובדה שאת עצמך לא ממש מוגדרת. נסי לחשוב ולהתעמק בתחושה הרעה ומקורה. ד) לגבי הצד הדתי, גם כאן את צריכה להיות מוכנה למאמץ של השתחררות... הדת בנויה כך שאנחנו נופלים וקמים פעמים רבות. את אכן נפלת, אבל יש מקום רב לשיפור ולהתקדמות (ישנם דברים שבהם אין התקדמות, כמו אישה שנבעלה לאיש זר, אבל במקרה שלך יש מקום רב לשיפור), את צריכה לעשות מאמץ לאסוף את עצמך (אחרי שהגדרת מה הבעיה האמיתית שלך), ולהתחיל שוב מחדש. הקב"ה פותח את ידיו תמיד לבעלי תשובה ולכן גם את, כמו כולנו, יכולה לשוב... הייתי ממליץ על מעט חיזוק באמונה, כמו ספר טוב או אחד הקורסים של שורש שעוסק בלימוד, אבל אני חושב שהכרחי לתת גם דחיפה בצד של לימוד והתקדמות. ה) למרוצת שזה נראה שבעלך "מקבל" אותך, אני חושב שתגובתו לא נכונה. את חייבת להסביר לו שהמאמץ צריך להיות משותף ושהוא צריך להיות חלק ממך ולעזר בתהליך שאת עוברת. רק ביחד תוכלו להתקדם ולהתגבר. מקווה שהדברים עוזרים, ספרי לי איך העניין מתקדם.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה







