close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פתגם

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כואדרתשעב20/03/2012

שאלה:

לרב שלום,רציתי לדעת מה פירוש המשפט:"אין הנחתום מעיד על עיסתו"?

תשובה:

הכוונה היא שהאופה (נחתום) לא יכול לשבח את הלחמים שהוא עצמו מייצר (עיסתו מלשון "בצקו", הבצק שלו), כי אי אפשר לסמוך על אדם שמשבח את מה שהוא עצמו מייצר.
תשובות נוספות בנושא-
המשך לשאלה "אנחנו לא מצליחים"
טוב, כמובן שהאמירה לא היתה שצריך לא לחשוב על זה שבועיים, אלא לשים את זה במקום הנכון, במחשבות הנכונות. זה באמת ובתמים לא קל, בטח לזוגות צעירים וכאשר מאוד רוצים להיכנס להריון, אבל זו הדרך היחדיה שאני מכיר שמצליחה להתמודד עם הקושי. טהרת המשפחה היא אחד מיסודות היהדות החשובים ביותר
איפא כתוב במדרש

למידע ידיעתי זה לא מדרש, המקור הוא בסיפורים של הרב זווין-

הרב זוין - סיפורי חסידים, הוצ' אברהם ציוני, תל אביב 1963 ע' 123

המשך שאלה
זה לא בדיוק עניין של עלות כספית, זה עניין של שימוש. 
מלבד העובדה שמכסים הם לא מוקצה של ממש (לדוגמנא- אם זה היה שטרות כסף, זה היה שונה קצת...). ויכול להיות להם שימוש בשבת, נניח לכיסוי אוכל, הרי שאם יש במגירה כפות, שהן בשימוש מתמיד, המגירה יכולה להיחשב מותרת לגמרי. ככה נראה לי לפחות- שמגירה שיש בה כפות וגם דברים בם מוקצה, יהיה מותר לפתוח אותה, כי הכפות "מגדירות" את המגירה.
זה לא ענין כספי בלבד.
שאלה בנושא כשרות
שלום!
עליך לשטוף את הכלים הן החלביים והן הבשרים מעל הכיור במטבח, ולא להניחם בתוך הכיור בשום אופן.
הכשרת הכיור תלויה בסוגי הכיורים, אם תציין את סוג הכיור אחזור אליך.
כל טוב.
שלושת השבועות
באופן עקרוני מותר לרכוש ולהשתמש אחרי השלושת השבועות אם אחרי שלושת השבועות תהיה בעיה להשיג את המוצר או שמחירו יעלה. מותר בשבת.
מחילה וגאוה
וואו, זו שאלה קשה. אני עצמי מתלבט בזה כל הזמן, אני לא ממש סבור שזו גאווה, או לפחות לא גאווה בלבד, זה הרבה יותר מורכב, זה, לעניות דעתי, חוש הצדק הפנימי שלנו יותר מאשר משהו אחר, כלומר- קשה לנו לסבול שמישהו יעשה רע ו"יצליח" להתחמק ללא עונש. יש לכל אחד מאיתנו חוש צדק פנימי, שבגללו קשה לנו לסבול שיש רע וטוב לו... ולדעתי זה הבסיס לתחושה הקשה הזו. על זה כמובן מתווספת הגאווה וכל שאר הדברים. לכן, אולי הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לדעת שיש מנהיג לעולם והוא זה שמחליט מי יענש ומי לא, ובאופן עקרוני אין מצב שמישהו יחמוק בלא עונש. (בהערת אגב אומר שזו לדעתי גם התשובה להרבה מאוד שאלות בנושא המשפט העברי שלעיתים קרובות נראה סלחני במיוחד, או מבקש הוכחות לא אפשריות. העיקרון הוא שהמפשט העברי מניח משהו לקב"ה ומאמין שיש כח עליון).
על גבי ההבנה הזו באה העבודה על המידות כולם- על הגאווה, על החולשה לסלוח ולקבל את האחר וכו'.
בכל נמקרה, זו עבודה קשה, נמשכת הרבה זמן וממש לא סלחנית, כי צריך מאמצים נפשיים לא פשוטים כדי להתקדם בכל מילימטר.