דיני ממונות-ועד בית

הרב יניב חניאטאיירתשעח24/04/2018
שאלה:
שלום רב, שאלה לרב בנושא תשלום ועד בית אנחנו משלמים ועד בית 100 ₪ לחודש. אני משלמת כל כמה חודשים במזומן. לא מקבלת קבלה אף פעם. לפתע השכן ועד הבית טוען שדילגתי על 2 חודשים בתשלומים שנה אחורה . המשכתי לשלם מאז כרגיל. אני טוענת שלא דילגתי. ( וכי למה שאדלג?!) אני מאוד מסודרת בקטע הזה והכל רשום לי. יתכן שהשכן הקודם שהיה ועד בית לא העביר לו מסודר ולא רשם ששילמתי על 2 החודשים האלו ולכן נוצר החור זה. השאלה מה ההלכה אומרת לגבי המצב. אני ממשיכה לשלם ממש רגיל. רק אתמול שילמתי עוד 400 ₪ עבור ינואר פברואר מרץ אפריל 2018.
תשובה:
לפי מה שאת מתארת מדובר בועד בית חדש, שלא באמת גבה את הכסף מהפעם הקודמת. וגם ללא זה, מכיוון שהוא שמוציא ממך את הכסף חובת ההוכחה עליו (המוציא מחברו עליו הראיה), מכיוון שאת טוענת בריא ויש לך גם "הוכחות נסיבתיות" לכך ששילמת (כי למה שתדלגי, כפי שאת אומרת), ומכיוון שהוא לא באמת יכול לדעת, כי הוא חדש, הרי שהמוציא מחברו עליו הראיה והוא זה שצריך להוכיח שלא שילמתם. וכל עוד הוא לא הוכיח, אתם לא חייבים לשלם.תשובות נוספות בנושא-
קנייה במעשרות
זה מאוד תלוי במצב הכלכלי של משפחתך ושל אבא שלך. אם מדובר במשפחה עניה ולאביך קשה לקנות לבד חולצה, זה יכול להיחשב צדקה ןלכן גם כמעשר. זה גם ייחשב ככיבוד אב ואם. אם המצב המשפחתי טוב כלכלית (טוב יחסית), זה ייחשב כיבוד הורים אבל לא מעשר. ואז לענ"ד לא צריך להחשיב את זה כמעשר.
זה מאוד תלוי במצב הכלכלי של משפחתך ושל אבא שלך. אם מדובר במשפחה עניה ולאביך קשה לקנות לבד חולצה, זה יכול להיחשב צדקה ןלכן גם כמעשר. זה גם ייחשב ככיבוד אב ואם. אם המצב המשפחתי טוב כלכלית (טוב יחסית), זה ייחשב כיבוד הורים אבל לא מעשר. ואז לענ"ד לא צריך להחשיב את זה כמעשר.
כספי מעשרות
זו שאלה מעניינת.
אני חושב שזה תלוי במידת השימוש לעומת השמחה/ הטובה שאת עושה להורים או לשותפים שיקבלו את המוצר.
אם זה משהו שבעיקר ישמש אותם, ולהם קשה וכך את משמחת אותם- זה אפשרי מכספי מעשר. אבל מדובר במוצר "פשוט" ויום יומי שהשימוש שלך בו הוא רב, אני חושב שזה לא נכון לרכוש אותו מכספי מעשר. במילים אחרות- מה גובר, המצווה או ההנאה שלך מהמוצר.
זו שאלה מעניינת.
אני חושב שזה תלוי במידת השימוש לעומת השמחה/ הטובה שאת עושה להורים או לשותפים שיקבלו את המוצר.
אם זה משהו שבעיקר ישמש אותם, ולהם קשה וכך את משמחת אותם- זה אפשרי מכספי מעשר. אבל מדובר במוצר "פשוט" ויום יומי שהשימוש שלך בו הוא רב, אני חושב שזה לא נכון לרכוש אותו מכספי מעשר. במילים אחרות- מה גובר, המצווה או ההנאה שלך מהמוצר.
ועדת קליטה ביישוב דתי
שלום וברכה,
השאלה שלך היא באמת מורכבת מבחינה הלכתית ונוגעת לכל מיני פרטים שקשה לקבל דרך השאלה (למרות שפירטת בצורה יפה), באופן עקרוני נדמה לי שהשאלה הראשונה שצריך לברר היא האם לועדת הקליטה יש מעמד של "שבעת טובי העיר", אם כן, הרי שיש לה יכולת לקבוע תקנות מסויימות ואפשרות לכפות אותם.
אני מתלבט בזה, ואנסה לחפש האם יש לזה התייחסות בפוסקים שונים- האם ועדה מקומית היא שבעה טובי העיר? האם ועדת קליטה היא תחת הגדר הזה? זו שאלה מעניינת וחשובה לדיון הזה.
על פניו- לועדת קליטה שהתמנתה על ידי הציבור וקיבלה את כוחו ממנו ובהסכמתו יש יכולת לעשות ולהכריע בסוגייות כאלו. אולם אם הוגדר מראש שהועדה צריכה סיבה כדי לא לקבל מישהו, או שיש כללים ברורים להכרעה הזו, אז הועדה חייבת לציין את הכללים (או במילים אחרות- להסביר ולנמק מדוע היא לא מקבלת את המשפחה שהבאת, ואם היא לא מנמקת הרי שהיא עוברת על הכללים של עצמה).
האם הועדה במקרה שלך לא ציינה בכלל מדוע היא לא מקבלת את המשפחה? סתם ככה סרבה ללא נימוק? האם זו תופעה חוזרת (כלומר- כל ההחלטות של הועדה הן לא מנומקות)?
על פניו נראה לי שלועדה אין יכולת להטיל קנסות, אולם מצד שני יהיה קשה לומר שניתן לתבוע אותם על הנזק שנגרם... אני חש שהדיון הזה מצריך הרבה מאוד פרטים, או דיון של פנים מול פנים בדין תורה. הכי חשוב לברר זה האם לועדה יש מעמד של טובי העיר.
שלום וברכה,
השאלה שלך היא באמת מורכבת מבחינה הלכתית ונוגעת לכל מיני פרטים שקשה לקבל דרך השאלה (למרות שפירטת בצורה יפה), באופן עקרוני נדמה לי שהשאלה הראשונה שצריך לברר היא האם לועדת הקליטה יש מעמד של "שבעת טובי העיר", אם כן, הרי שיש לה יכולת לקבוע תקנות מסויימות ואפשרות לכפות אותם.
אני מתלבט בזה, ואנסה לחפש האם יש לזה התייחסות בפוסקים שונים- האם ועדה מקומית היא שבעה טובי העיר? האם ועדת קליטה היא תחת הגדר הזה? זו שאלה מעניינת וחשובה לדיון הזה.
על פניו- לועדת קליטה שהתמנתה על ידי הציבור וקיבלה את כוחו ממנו ובהסכמתו יש יכולת לעשות ולהכריע בסוגייות כאלו. אולם אם הוגדר מראש שהועדה צריכה סיבה כדי לא לקבל מישהו, או שיש כללים ברורים להכרעה הזו, אז הועדה חייבת לציין את הכללים (או במילים אחרות- להסביר ולנמק מדוע היא לא מקבלת את המשפחה שהבאת, ואם היא לא מנמקת הרי שהיא עוברת על הכללים של עצמה).
האם הועדה במקרה שלך לא ציינה בכלל מדוע היא לא מקבלת את המשפחה? סתם ככה סרבה ללא נימוק? האם זו תופעה חוזרת (כלומר- כל ההחלטות של הועדה הן לא מנומקות)?
על פניו נראה לי שלועדה אין יכולת להטיל קנסות, אולם מצד שני יהיה קשה לומר שניתן לתבוע אותם על הנזק שנגרם... אני חש שהדיון הזה מצריך הרבה מאוד פרטים, או דיון של פנים מול פנים בדין תורה. הכי חשוב לברר זה האם לועדה יש מעמד של טובי העיר.
חתונה שאמרתי שאבוא ולא באתי
האנשים שמארגנים חתונה לוקחים בחשבון שיש אנשים שאמרו שיבואו ולא יבואו בסוף, תמיד יש דברים בלתי צפויים ויש מגבלות והכרחים וכדומה.
תמיד יש ספרים לשני הצדדים, אפילו אצל הדייקנים ביותר.
ולכן זה בסדר, את לא צריכה לעשות כלום.
האנשים שמארגנים חתונה לוקחים בחשבון שיש אנשים שאמרו שיבואו ולא יבואו בסוף, תמיד יש דברים בלתי צפויים ויש מגבלות והכרחים וכדומה.
תמיד יש ספרים לשני הצדדים, אפילו אצל הדייקנים ביותר.
ולכן זה בסדר, את לא צריכה לעשות כלום.
נסעתי רוורס ופגעתי במישהו
אם נסעת רוורס בכביש (כלומר- נסיעה לאחור), אז לכאורה על פי דיני ממונות אתה אשם. זו לא חייבת להיות אשמה פלילית, אשמה שיש בה עונש, כי נבלהת, אבל מבחינה ממונית מי שנסע לאחור ופגע במישהו צריך לשלם.
כבוד המת
אני סבור שזו תרומה ראוייה, יש עניין גדול להובלת מתים בכבוד ואנו מחוייבים בכבודם בכל מיני דברים.
מצד שני- אני אישית לא הייתי תורם לדבר כזה אם יש כבר רכב נורמלי שבו מסיעים מתים, יש כל כך הרבה דברים חשובים לעשות עם החיים וכל מיני פרוייקטים חשובים שהייתי מעדיף שהכסף יגיע למי שזקוק לו כאן. כמובן שאם הרכב הנוכחי מתקלקל או משהו כזה זה שונה.
אני סבור שזו תרומה ראוייה, יש עניין גדול להובלת מתים בכבוד ואנו מחוייבים בכבודם בכל מיני דברים.
מצד שני- אני אישית לא הייתי תורם לדבר כזה אם יש כבר רכב נורמלי שבו מסיעים מתים, יש כל כך הרבה דברים חשובים לעשות עם החיים וכל מיני פרוייקטים חשובים שהייתי מעדיף שהכסף יגיע למי שזקוק לו כאן. כמובן שאם הרכב הנוכחי מתקלקל או משהו כזה זה שונה.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא דיני ממונות
מוצרים








