close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שתי נשים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כחאדרתשעז26/03/2017

שאלה:

שלום, אדם שיש לו שתי נשים, הבנתי שלא יכול לשמש עם שתיהן בו זמנית. בהינתן ששתיהן רוצות לבלות איתו ביחד, מה שנקרא דברים שלפני תשמיש, הוא יכול להיות עם שתיהן (דברים מיניים נשיקות וכיוצב), ואז לאחר מכן להתייחד רק עם אחת מהן (ולחשוב רק עליה)? תודה מראש, אני יודע שהשאלה מביכה ואני מתנצל.

תשובה:

אנחנו רגילים לשאלות מביכות... :)

אני לא זוכר שום התייחסות למצב הזה בגמרא או באחד מהפוסקים, שהוא כמובן תיאורטי לגמרי בזמננו, אולם נראה לי פשוט מהבנת הגמרא שעוסקת בעניין של שתי נשים שזה אסור, מלבד ההגיון הבריא.
נראה שהטעם של איסור "שותה בכוס זה ונותן עינו בכוס אחר ואפילו שתיהן נשיו", הוא שיש צורך להתמקד באשה שאיתך, בזוגיות הפרטית שלך ובקשר שהוא לא רק קשר גופני אלא רוחני ועמוק... כך מובן מכל דברי חכמים שעוסקים בעניין... זה משהו מהותי- הקשר המיני איננו רק מיני, הוא רוחני והוא אישי והוא של שני בני הזוג ולא של אחד.
אומרים משמו של האר"י ז"ל שאין לך מעשה שבויכול אדם לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמובך" כמו הנושא של קיום יחסי אישות... שם, כאשר המח והשכל נתונים כולם תחת הרושם הכובש של היצר שמשתלט, שם נבחנת היכולת של האדם לתת לבת/בן הזוג את כל תשומת ליבו.
כל זה כמובן לא אפשרי מול שתי נשים, אי אפשר להתרכז, אי אפשר להעניק וכו'... ובעיקר אי אפשר להפוך את הקשר לזוגי ולא יצרי...

ולכן נראה לי פשוט שזה יהיה אסור.
תשובות נוספות בנושא-
המשך לשאלתך
במקרה כזה ניתן להתיר "ביאה דרך איברים", שעניינה פליטה בחוץ. בכל זאת, עדיף שההתכחות והפליטה יהיו כמה שיותר קרוב לאותו מקום, באיזור הירכיים, או אם אפשר מבחינה רפואית ב"פרוזדור", דהיינו שלא בנרתיק, אבל עדיין באותו מקום.
יחסי מין בהריון
האם הרופא אמר שהסיבה למניעת היחסים היא עצם היחסים, או שמא הזרע? הרופאים מתייחסים לזרע כאל חומר מזרז, ולכן אני שואל. יש לזה מעט משמעות לגבי התשובה.
בינו לבינה
אני לא כל כך מבין מה זה "קשה לה".
ואיך יתכן שיוצא קצת?
הסרת שיער
לענ"ד אסור לגברים להסיר שיער, משום בל ילבש. זה נראה דבר לא ראוי בכלל. גבר הוא גבר ואישה היא אישה. לכן זה נראה לי אסור.
בוודאי ובוודאי שיער הערווה שזה ממש מנהג נשים.

אני חושב שאשתך צריכה לעבוד על עצמה כך שזה לא יפריע לה... ולהזעה יש בטח המון פתרונות אחרים, כמו חומרים מנועי הזעה, קירור החדר וכו'.
יחסי אישות
לנשק באותו מקום ממש זו בעיה, חכמים אומרים שיש בזה משום בל תשקצו. בכל האיזור מותר. אני חושב שעדיף להימנע מלנשק באותו מקום ממש.
ללקק את הדגדגן מותר.
שהאשה תכניס את האיבר לפיה, לענ"ד מותר, להוציא זרע בתוך הפה אני חושב שאסור. גם אם היא מסכימה ורוצה.
אהבה לעומת יצר
טוב, זו בהחלט שאלה מפתיעה. ברוב השאלות ששואלים באתר השאלה היא הפוכה כמעט.

חכמים מספרים סיפור, מפורסם, שבשלב מפורסם חכמים ניסו ל"בטל" את היצר הרע של עריות. הם צמו כמה ימים וביטלו את היצר הרע, ואז חיפשו בכל ארץ ישראל ביצה בת יומה ולא מצאו, עד שנאלצו להחזיר את היצר לעולם.
הסיפור הזה בא להמחיש שליצר יש צורך גדול בעולם- עניינו הוא להביא המשכיות לעולם וכן לקשור בין איש לאשתו ועוד... כלומר- ליצר יש תפקיד חשוב וחיוני, שלא ניתן לוותר עליו.

מצד שני הוא בהחלט יצר- כלומר- הוא יכול להוביל למקומות לא חיוביים, למשיכות לא חיוביות ובעיקר- לגרום לנו ל"אבד את הראש" ולעשות בו שימוש לרעה. קורה לנו מה שקורה לאדם עם הרבה מאוד יצרים חיוביים אחרים, כמו יצר האכילה וכו'... שאנחנו מציבים את היצר, את ההנאה הרגעית, מעל הכל, ואז היצר הופך להיות לרעה. ה"בעיה" עם יצר המין ויצר האכילה היא הנחיצות שלהם, שניהם מאוד מאוד נחוצים, ואי אפשר בלעדיהם- שהרי אנחנו לא יכולים להפסיק לאכול והאנושות איננה יכולה לוותר על הזוגיות והמשפחתיות... והם טבועים עמוק בקרבנו. ולכן- אין לנו כמעט כלי שבו נוכל לדעת "מתי זה מספיק". בספרים הפנימיים זה מתואר בעיקר לגבי האכילה ולפי ספרים אלו כמעט ולא יתכן לנצח בקרב האכילה, ואדם תמיד, אבל תמיד, יאכל יותר מידי. ביצר האישות זה קצת יותר מוגדר, אולם אנחנו רואים שהעולם בהחלט לא יודע איך להתמודד איתו. ופעמים רבות שמים את היצר במעלה חשובה ועליונה יותר מאשר הצורך האמיתי.

הרב קוק גם מסביר שביצר זה טמון צורך אנושי עמוק ומרכזי- הצורך בהמשכיות ובנצחיות... לאדם יש בעיה וקושי גדול עם הארעיות שלו, והוא חש שילידת ילדים ודורות נוספים היא דרך להיכנס לחיי הנצח. ובתוך תוכו היצר הזה הוא הבטחה לנצחיות. ולכן הוא גם חזק כל כך.

במילים אחרות- מטרת היצר היא לתמוך בזוגיות (ובעוד כמה דברים אחרים) ולא לבוא על חשבון הזוגיות, אולם הבעיה היא שהאדם מציב אותו כמטרה בפני עצמה... כל עוד נעשה שימוש ביצרים ונוביל אותם לחיינו שלנו, הוא יהיה כלי חשוב לטובה.