close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיוון ארון קודש

הרב יניב חניא  כ חשוון, תשעג  05/11/2012

.......................

שאלה:

ארון הקודש בבית הכנסת שלנו אינו בדיוק לכיוון ירושלים, האם עליי להתפלל אל מול ארון הקודש או לסטות לכיוון המדויק של ירושלים?

תשובה:

חכמים קובעים שכל ישראל צריכים להתפלל לכיוון מקום אחד, כל מי שמחוץ לארץ ישראל, מתפלל לכיוון ארץ ישראל, בארץ ישראל מתפללים לכיוון ירושלים ובירושלים לכיוון בית המקדש, כך שכל ארונות הקודש שלנו מכוונים, בעיקרון, לכיוון ירושלים. אולם לא תמיד זה אפשרי, מבחינת המבנה של הבניין וכדומה... ולעיתים קרובות יש סטיות קלות בכיוון. אם הארון בכיוון הנכון באופן כללי ורק איננו מכוון בדיוק, יש להתפלל לכיוון ארון הקודש. פעם גם הייתי בכנס רבנים שהיה בבית מלון, בלי ארון קודש והקיר שאליו התפללנו היה ב"כיוון" אבל בסטיית זווית מסויימת מירושלים, היה שם הרב יעקב אריאל והוא ביקש מכל הרבנים לפנות את הקיר, כלומר- להישאר סכמטית עם המבנה של הבניין ולא להיות ב"זווית". בכל מקרה, אם כל הקהל מתפלל לכיוון אחד, גם אם אתה סבור שיש להתפלל לכיוון אחר, עדיף לשמור על הכיוון של הקהל ולא להיות בכיוון שונה מכולם.

תשובות נוספות בנושא-
קדיש

אני סבור שלא, כלומר- לכל הדעות צריך לשמוע ולהקשיב לחזן בזמן אמירת הקדיש ולא לשיר איתו.

הלכות בית כנסת
לא ממש עוברים על הלכה, אם כי זה לא הכי משובח בעולם
רב
א) אני חושב שאין ממש רבנים שיודעים, אולי בודדי בודדים, וגם הם, אם הם גדולים באמת, הם לא עושים את זה
אדם טוב
לכאורה אין דרך לדעת בודאות, אם היתה כולם היו משתמשים בה ובודקים. צריך לנסות להתרשם מהמידות של האדם,
תפילה לזיווג
אני חושב שלא, מכיוון שאנחנו לא יודעים אם הזיווג הזה הוא המיועד או לא, עדיף לקרוא את הפתפילה לזיווג ב
ברכת האילנות
כל נושא השכר והנקיבה בברכות הוא מורכב מעו ושונה מאוד מהעברית של ימינו בגלל שהברכות נוסחו בלשון חז"ח