תפילה לזיווג

הרב יניב חניאכאאיירתשעב13/05/2012
שאלה:
האם מומלץ לקרוא תפילה לזיווג זמן שהציעו הצעה?כאשר יוצאים עם מישהו?
תשובה:
אני חושב שלא, מכיוון שאנחנו לא יודעים אם הזיווג הזה הוא המיועד או לא, עדיף לקרוא את הפתפילה לזיווג באופן כללי- רצון לפגוש את המיועד/ת ובקשה מה' שזה יהיה קל ונח יחסית, אולם לא לבקש לפני פגישה שזה יהיה זה.כל נושא השכר והנקיבה בברכות הוא מורכב מעו ושונה מאוד מהעברית של ימינו בגלל שהברכות נוסחו בלשון חז"ח והמשנה שיש בה די הרבה שינויים מזמננו בתחום של זכר ונקבה (ועוד כמה דברים), ממילא אילן יכול להיות לשון נקבה בלשון חז"ל.
ישר כח על התהליך החשוב שאת עוברת!
אמנם עברת חוויות לא נעימות בחייך, אך כדי להיות בשל לזוגיות זה לא מספיק,
זוגיות טובה לא מתחילה מאהבה אלא מחברות טובה, לדעת לחיות יחד, קודם עם חברות ואחר כך עם בן זוג,
חברות טובה פירושה לקיים מערכת קשרים עם חברות לתקשר נכון לשתף להקשיב להכיל עולמות אחרים, לתת מקום לאנשים אחרים, להיות רגישה ולעזור בעת הצורך,
כאשר יגיע הזמן להקים בית - יהיו בידייך הכלים הבסיסיים של חברות שעל בסיסה באה האהבה הזוגית.
הרבה זוגות מתחתנים מתוך אהבה, אך בחיי הנישואין הם לא הצליחו לשמר אהבה זו, מדוע?
מחקרים מצביעים על כך שלא היו יחסי חברות טובים בין בני הזוג, זה יסוד שאי אפשר לדלג עליו!
רגש האהבה לא מספיק, אדם יכול לחשוב רק על עצמו ובכל זאת לאהוב אישה, וכשרצונותיהם יעמדו בסתירה - לא יהיו לו כלים לכלכל זאת ואז מתחילים המריבות והמתחים.
לכן הנערות- היא תקופה חשובה מאוד לפיתוח היכולות והמיומנויות החברתיות כהכנה לבנין הזוגי.
בהצלחה!
1) זו שאלה עצומה שאלפי אנשים בארץ, מחנכים, הורים, רבנים וכדומה, מתלבטים בה. אני מניח שההדרך הכיטובה היא ללמד ולהשפיע שהצניעות היא לטובת האדם, שהיא מועילה לבת ושזה רצון פנימי של כל אחד ואחד מאיתנו.
2) לא, בית כנסת ובית מדרש ואם לא אז בכל מקום.
3) הרבנות הראשית ובעקבותיה כל הפוסקים ללא יוצר מן הכלל פסקו וסוברים שאסור לבנות להתגייס, זה גם מסיבה הלכתית פשוטה וגם מסיבות מעשיות מאוד של בעיות צניעות וכדומה. ממילא זה וןדאי וודאי שלא מומלץ.
4) לדעתי כן, למרות שיש הרבה שסוברים אחרת.
5) כן, למה לא? זה טוב לתכנן.
יש בעניין הזה כמה דברים-
הראשון הוא ה"קללה לאחרים" כשלא מתכוונים. אז למרות שאנחנו לא בבא סאלי ולא כל מילה שלנו נספרת בשמיים, עדיין כתוב שצריך להיזהר מאוד מאוד בקללות או דברים לא טובים שמוציאים מהפה. יש לזה משמעות והשפעה. בגמרא יש הרבה סיפורים על קללות או ביטויים שיצאו מהפה של גדולי עולם בלי כוונה והם התקיימו. אז זה נכון שאנחנו לא גדולי עולם (רובנו), אולם עדיין למילים יש השפעה. למרות שבעולם המודרני נהוג לזלזל בכוחה של מילה ובהשפעה שלה, עדיין לךמילים יש השפעה וכתוב שצריך להיזהר ממה שאנשים אומרים, מקללים, או אפילו משבחים (עין הרע). אז צריך להשתדל מאוד להיגמל מהמנהג הזה.
כמובן, ככל שאדם הוא במדרגה גבוהה יותר, כך יש יותר השפעה למילים שלו.
השלב השני הוא החינוך העצמי- גם אם נניח שלמילים שלנו אין שום השפעה על אחרים, והן "סתם" (וכבר הסברנו שהן לא סתם), עדיין בשימוש בקללות, מילים קשות או גסות וכדומה, יש השפעה מהותית על הנפש של האומר. כפי שכתבנו, על פי תפיסת היהדות והתורה יש לכל "רמה" באדם השפעה. יש השפעה לרמת המעשים, לרמת הדיבור ואפילו המחשבה, למרות שאנשים היום חושבים שלדיבור, ובטח למחשבה, אין שום משמעות...
אז אם אדם משתמש בלשון לא טובה, נניח קללה, זה בסופו של דבר משפיע עליו. גם אם לא על העולם כולו... הוא עצמו יורד בדרגה. יש ביטוי ברב קוק, שבו הוא כותב שניתן לעמוד על דרגתו הרוחנית של האדם על פי המילים שבהן הוא עושה שימוש... כלומר- בטח א קללות, אלא אפילו רמת המילים שהאדם בוחר להתבטא, מלמדות על הרמה הרוחנית שלו. אז בטח שרמה של קללות או אמירות קשות משפיעה ויש לה חשיבות.
זה בטח לא קל, וכולנו לפעמים רוצים לפרוק את הזעם באיזו התבטאות מתוסכלת, אולם צריך להשתדל כמה שיותר לעשות שימוש ברמות הללו של דיבור.
כפי שוודאי ידוע לך, בחודשים העבריים יש לעיתים יומיים ראש חודש ולעיתים יום אחד. הסיבה לכך היא שלירח לוקח להקיף את כדור הארץ 29 יום וחצי... ומכיוון שכך, הרי שלא ניתן לקבוע חצי יום כראש חודש. אז בלוח העברי זה הולך לסירוגין (מלבד חריג אחד), שבו חודש אחד מלא וחודש אחד חסר. או במילים אחרות- חודש אחד עם 29 ימים ואחד עם 30. ככה מכסים את החצי יום פעם כך ופעם כך. (מכיוון שזה לא בדיוק 29 וחצי, כלומר לא בדיוק בדיוק 29 ו12 שעות, הרי שיש חריג אחד- החודשים כסלו וחשוון שבהם לעיתים חסר ומלא ולעיתים חסר בשניהם ולעיתם מלא בשניהם... ככה מכסים על הפער בין החצי לזמן האמיתי).
כאשר החודש מלא (30 יום), הרי שיש לחודש שאחריו יומיים ראש חודש. יום ל של החודש הקודם ויום א של החודש הבא.
כאשר החודש חסר (29 יום), הרי שרק יום א בחודש הבא הוא ראש חודש.
אני מניח שמה שקרה זה שאחת האפליקציות מסמנת את שני הימים כראש חודש... ויודעת שאם יש ל, הוא מכונה ראש חודש... ואילו השניה באופן אוטומטי מסמנת רק את א בחודש כראש חודש.
ממילא באחת ראש חודש יהיה כתוב ביום שלישי ורביעי (ל וא)
ואילו בשניה ראש חודש יהיה כתוב רק בא... מה שלדעתי זה קצת טעות או חוסר ידע של המתכנת... כי מבחינתו שני הימים הם ראש חודש.
זו באמת שאלה בתחום הקצת אפור, אבל נדמה לי שכל מה שפירטת הוא לא בעייתי, אלו הכנות בירוקרטיות יותר שלא ממש משמחות את האדם. אולי את הקניות של הציוד עצמו, שיש בזה בחינה של שמחה, תעשי אחרי תשעה באב, אבל כל השאר ניתן לעשות.








