close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תושבה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
טזאיירתשעב08/05/2012

שאלה:

בס"ד שלום לך כבודו הרב. תודה על התשובה ששלחת לי. אומנם איני קוראת בספרי קבלה שאינם ראויים. חלילה . אנחנו משפחה דתיה. ואינני חושבת שכבודו אחי מעמעד אדם פשוט עובדה שכבודו משיב לאנשים הזקוקים לו. ואשרייך. אולם השאל שהיתה לי. למה נשמתי כל כך צאמה לקרוא בספרי קבלה של הרשב"י? אשמח לקבל תשובה. תודה.

תשובה:

אני מניח שזה קשור למבנה הנפשי שלך, יש אנשים עם רצון וכח נפשי גדול שמצריך להרוות את צמאונו הרוחני דווקא בדברים רוחניים מאוד, עליונים ומאירים כדברי הפנימיות של התורה. הייתי מציע שתנסי למצוא מרווה לצימאון בספרי קבלה "רכים" יותר שבאו מגדולי עולם, כמו נפש החיים, כמו ספרי הרמח"ל (דעת תבונות, דרך ה') וספרים כגון אלו.
תשובות נוספות בנושא-
ספרי קבלה
זה תלוי קצת בשאלה אילו ספרי קבלה את קוראת, אם הכוונה לספרים המודרניים על קבלה, אז יש בזה בהחלט בעיה גדולה. צריך לדעת שקבלה אמיתית היא דבר המצריך טהרה פנימית, עליה רוחנית ויש בה תופעה מיוחדת- קישור של היכולת השכלית עם ניקיון הדעת, טהרה, מידות וכו'. אי אפשר ללמוד קבלה ולדעת קבלה ללא מידות מתוקנות וללא ניקיון הנפש. הכותבים של הספרים הללו אינם נקיים, רחוק מכך. הדברמוליך לתופעות נוראיות כמו מדונה שלומדת קבלה והיא מושחתת עד עמקי נשמתה, גויים שלומדים ללא גיור וכו', ממילא ישנה בעיה גדולה ללמוד מאנשים ומכותבים כאלו.
זו גם לא קבלה אמיתית, כי הקבלה נכתבה בהרבה מאוד רמזים, הסתרים, צפנים ועוד... ואי אפשר באמת לדעת את הסודות ללא הכנה נפשית וגופנית טובה וארוכת שנים. צריך לדעת ללמוד, להכיר את ההקשרים של חז"ל, להכיר את צורת הדרשה ועוד ועוד לפני שניגשים לסודות הללו. ממילא מה שכתוב שם זה לא באמת קבלה, זה ניסיון מטופש לרדת לעומקם של הסמלים הכל כך עמוקים הללו.
אני לא חושב שרשב"י רצה שכל אחד ילמד קבלה, עובדה שהוא עשה מאמצים גדולים כל כך להסתיר ולכסות את הדברים באלפי רמזים, סודות ועוד... 
ספרי קבלה "אמיתיים", כמו הזהור או אוצרות חיים ממילא רק גדולי עולם יכולים להבין, אם תגיעי למדרגה כזוף אחרי שנים של מאמץ ולימוד- אשריך, אבל אז גם לא תצטרכי לשאול אדם פשוט כמוני על כך. 
פרשת שבוע
הפרשה שלו היתה פרשת עקב (כמו שלי, דרך אגב...).
עשרת הצדיקים
בהנחה שהשאלה רצינית...

יש שלוש מקורות בחז"ל לגבי אלו שנכנסו בחייהן לגן עדן... באחד יש שבעה שמות, באחד תשעה ובאחד עשרה.
לגבי ה"הובטח להם", לא ברור לי מדוע הדגישו זאת בסרט "חגיגה בסנוקר", כי בחז"ל כתוב שהם נכנסו ממש חיים.

המקורות:
עשרה: (אוצר המדרשים) עשרה צדיקים נכנסו בחייהם לגן עדן ואלו הן: חנוך בן ירד, אליעזר עבד אברהם, בתיה בת פרעה, סרח בת אשר, אליהו הנביא, משיח בן דוד, חירם מלך צור, עבד מלך הכושי, יעבץ בן רבי, ויהושע בן לוי. - עשרה הרוגי מלכות ואלו הן: רבי ישמעאל בן אלישע, רבי ישבב הסופר, רבן שמעון בן גמליאל, רבי חוצפית המתורגמן, רבי עקיבא בן יוסף, רבי חנניא סגן הכהנים, רבי שמעון בן עזאי, רבי אלעזר בן חרסום, רבי יהודה בן בבא, ורבי חנניה בן תרדיון.

תשעה: (מסכת דרך ארץ פרק א) תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן, ואילו הן, חנוך, אליהו, ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה , ויש אומרים, הוצא חירם מלך צור, והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי.

שבעה: (מסכת כלה רבתי פרק ג) שבעה נכנסו בחייהם לגן עדן, אלו הן, סרח בת אשר, ובתיה בת פרעה , חירם מלך צור, עבד מלך הכושי, אליעזר עבד אברהם, ובן בנו של ר' יהודה הנשיא, ויעבץ, ויש אומרים אף ר' יהושע בן לוי.
המשך לחשש לקידושין
שלום רב, יפעת...
שמח לשמוע ממך שוב.

לא דברתי עם אף אחד בבית דין בץל אביב, כמו כן אני לא מכיר משהו אישית, הוא יכול לדבר איתם, זה יעזור מהר יותר
הריון
זה ממש לא מקובל לדחות הריון בשנים הראשונות שאחרי החתונה. זה גם דבר מסוכן מאוד לעשות, כי למעשה אי אפשר לדעת אם אחר כך זה ילך או לא וחבל מאוד לפספס שנים בצורה כזאת. גם הצד הכלכלי הוא לא מוכרח, אין שום הוכחה בעולם ושום הבטחה בעולם למימון כלכלי, כי שערי הפרנסה אינם בידינו ואפשר לעבור שנים קשות גם ללא ילדים ולהיפך. באופן כללי, רוב רובם של הרבנים סוברים שלא לדחות הריון בשנים הראשונות, זה נחשב לצעד לא מקובל.
המשך לשאלה האם אני אישה נשואה
שלום, אחרי התייעצות עם רב אחר, אני חושב שאין מה לחשוש, הסיבה המרכזית היא ששניכם לא התכוונתם לקידושין כרגע... כמו כן העדים לא "יוחדו" ולא ידעו שהם עדים ולכן עדותם לא תופסת.

ברכות לחתונה המקרבת.