מתוך אתר "שורש, גולשים לתוכן": www.shoresh.org.il

שאלה בכשרות סכוqeם

שאלה:
שלום הרב, יש לנו פינה במטבח בה שומרים סכו"ם שצריך להגעיל, ופעם בכמה זמן מגעילים הכל יחד. בטעות אחד מפני הבית לקח את הכלים, רחץ אותם והחזיר אותם למגירות הסכו"ם... הבנתי שאם זה קורה עם כלי אחד אז זה נחשב בטל ברוב ואין צורך הגעיל את כל הסכו"ם שבבית. הבעיה שכאן מדובר במספר כלים (לא זכור מספר מדויק), אז לא יודעת אם זה נכון גם במקרה זה. אציין כי רוב הסיכויים שרוב הכלים הנ"ל הושמו שם רק מספק, למשל כלי בשרי שנמצא בכיור חלבי ולא בטוח אם נעשה בו שימוש בחם, אך מכיוון שיש כלים שהצטברו שם זמן רב אין דרך לוודא שלא היו ביניהם גם הכלים גם כאלו שבוודאות נטרפו. כמו כן יש לציין כי בחלק מהסכום משתמשים אצלנו גם במהלך בישול (למשל לערבב תבשילים) ולא רק לאכילה. אוסיף כי אנו אשכנזים וקרוב משפחה שהתייעצתי עימו אמר לי שלמיטב ידיעתו לספרדים אין בעיה, בעוד אשכנזים מחמירים בכך יותר, אך לדעתו בשל הספק האם הכלים אכן נטרפו להבנתו במקרה הזה זה בסדר, אך בשל הספק אני פונה לדעת הרב כדי לדעת מה דעתו, האם בסדר או שיש להכשיר את כל הסכו"ם מהספק? -רק כדי לוודא, אם יש להגעיל את הכלים, אם שמים בסיר ההגעלה סבון שפוגם טעם מותר לשים בהגעלה גם כלים שהשתמשו בהם בחם ב-24 השעות האחרונות? (כי בינתיים חלק מבני הבית ממשיכים לעשות בכלים הנ"ל שימוש). וכמו כן האם מותר להגעיל באותו כלי (בשרי) גם סכום חלבי וגם בשרי? תודה רבה מראש ושבוע טוב ומבורך

תשובה:
אני מקווה שהבנתי את הפרטים נכון.

אני חושב שיש כאן ספק ספיקא-
ספק הכלים נטרפו או שהיתה סיבה "טובה" לשים אותם במגירה של ההכשרות.
ועוד ספק- האם הכלי הספיציפי הוא מהרשימה הזו.

ויתכן עוד ספק נוסף- האם בכלל נעשה בהם שימוש בכלי ראשון... או שמא הם משמשים רק ככליאוכל ולכן לא חמים מספיק.
לכן אני סבור שמותר לעשות שימוש בכלים כמו שהם, ללא הכשרה.

אם זה ממש ממש פשוט- כדאי להרתחי סיר עם מים וחומר פוגם (מעט) ולזרוק פנימה את הכלים כולם, כדי להכשיר. אבל אם זה מורכב או מורכב מצד המשפחה- אין צורך. 

התשובה נתקבלה מהרב יניב חניא



מאגר גדול של שאלות ותשובות באתר שורש, בקרו אותנו