close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא חבל על כל האוכל?

מערכת שורשכו אדר, תשסט22/03/2009

עמותה חדשה בשם אוכלים טוב מנסה לאחד עמותות האוספות עודפי מזון מאירועים ומסעדות, תחת תעודה ורשימה אינטרנטית אחת, כתבה...

עמותה חדשה בשם אוכלים טוב (www.ochlimtov.org.il) שואפת לאחד את כל העמותות האוספות עודפי מזון מאירועים ומסעדות, תחת תעודה ורשימה אינטרנטית אחת, כדי לדאוג שאנו, הצרכנים, נעדיף לצרוך אצל עסקים שתורמים עודפי מזון, על פני אלו שלא.
אם הייתם בחתונה בתקופה האחרונה, ודאי זכורה לכם התחושה החמצמצה בלב כשראיתם את המלצר אוסף את כל השאריות מהשולחן (אוכל שלא נגעו בו!), ו... זורק הכל לפח. כואב הלב. אבל זה עוד כלום ביחס למה שקורה בתוך המטבח. אולם ממוצע נשאר עם כמה עשרות מנות שלא נאכלו, ואפילו לא הוגשו. ברוב המקרים - כל האוכל ייזרק. יש כמה עמותות בארץ שמסתבבות באמצע הלילה בין אולמות שונים ודואגים שהאוכל ילך לנצרכים. עמותה חדשה בשם "אוכלים טוב" שמה לה למטרה שלא רק אולם פה ושם יתרום, אלא שזאת תהיה הנורמה. אחרת לא נאכל שם.
עמותת אוכלים טוב פועלת בשני מסלולים: א. העלאת המודעות הציבורית לנושא. ב. יצירת לחץ צרכני על בתי העסק לתרום את עודפי המזון שלהם ולא לזורקם לאשפה. העמותה מחלקת תעודת "אוכלים טוב" לכל אולם שתורם. מטרת התעודה אינה להחליף את התעודה אותה מקבל האולם מהעמותה הספציפית האוספת את העודפים, אלא להוות מעין תעודה כלל ארצית, כדי שידע כל צרכן בכניסתו לבית העסק - האם עסק זה רק מאכיל טוב, או גם עושה טוב לחברה כולה. כמו כן, באתר העמותה ניתן למצוא את רשימת מאות בתי העסק שתורמים את עודפי המזון, תוך ציון שם העמותה האוספת, כשרות, מפת הגעה ועוד.
במיוחד בימים אלו, בהם מספר הנצרכים עולה, ומספר התורמים יורד, עולה הצורך הכל כך ברור - פשוט לנצל את מה שיש. זה לא עולה כסף, האיסוף נעשה בהתנדבות, אז, בעצם, למה לא?
העמותה פועלת כרגע בשיתוף פעולה עם "משולחן לשולחן", "חסדי ישורון", "קרן הצדיק" ושוקדת על שיתוף פעולה עם עמותות רבות נוספות, ביניהן - "לשובע" ו"מזון לחיים".

ומשהו אישי, ממייסד העמותה:
"כבר כמה שנים שכל ביקור בחתונה מעורר בי תחושות קשות - כמה פאר! כמה שפע! ובחוץ, באזור התעשייה הסמוך או אפילו בפחים מאחורי האולם עצמו, מסתובבים אנשים חסרי בית, מחטטים באשפה למצוא איזה עגבניה שעוד ניתן לאוכלה...
ואז, בסוף החתונה, באים המלצרים, לוקחים את כל הצלחת המרכזית, שעוד נשארו בה כמה עופות טובים, הרבה בטטות, סלט, וכו', וזורקים הכל לפח!
לתומי חשבתי שאין ברירה, אי אפשר לשמור על אוכל שכבר הוגש מטעמים תברואתיים. אז קצת התעניינתי. מסתבר שהמצב במטבח לא יותר טוב, להפך. במטבח עומדים מגשים של אוכל שכלל לא הוגש, ונזרקים לפח כמות שהם.
ולא רק שם - חברות קייטרינג, בתי עסק עם מטבח, בסיסים צבאיים, מסעדות, וגם היפרים ומכולות גדולות, כולם זורקים מדי יום כמויות אדירות של מזון אכיל ובדרך כלל משובח.
ב"ה, ישנן כמה עמותות שאכן אוספות אוכל מבושל מאולמות ומסעדות רבים, אך עדיין רוב רובם של המקומות לא תורם. למה? לא ברור. חוסר מודעות, וקצת עצלנות. זהו. וכואב הלב.
חלמתי ליצור מעין "תו תקן של חסד" (על בסיס הרעיון של תו התקן החברתי של במעגלי צדק), שיאגד את כלל העמותות האוספות מזון, וייצור לחץ צרכני על בתי העסק לתרום את עודפי המזון. כך שלא משנה אם עמותה גדולה כמו משולחן לשולחן או לשובע אוספים את המזון, או שהזקן מפינת הרחוב בא לקחת את מה שנשאר בימי שישי, בית העסק יקבל את אותה התעודה ויירשם ברשימה באתר. כדי שיוכל כל צרכן לדעת איזה עסק עושה טוב לחברה, ואיזה עסק רק מכין אוכל טוב. וכך נולדה עמותת "אוכלים טוב"."


הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה