close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שמירת כשרות בבתי מלון

הרב צ. מסטוגיכח אדר, תשסט24/03/2009

מאמר חשוב במיוחד על כשרות ושמירת שבת בבתי מלון. הקשיים, הבעיות המיוחדות ואיך ומתי כדאי להישמר. חובה.

חשוב לומר כי נתינת כשרות לבתי מלון הינה "מקצוע בפני עצמו" וכשרות למלון הינה דבר מסובך וביותר בעניין שבת וחג . וזה שאדם תלמיד חכם או ראש ישיבה לא הופך אותו למבין בכשרות בתי מלון. בית מלון שהעובדים בו רגילים לעבוד לפי רמת כשרות רגילה לבא ולהגיד כי בין רגע עשרות עובדים יתרגלו לשינויי עבודה ויעבדו לפי קריטריונים של מהדרין וזה כולל את עובדי המטבח שאינם יהודים, מסופקני. שלא לדבר על מערכות המלון שלא תמיד בנויים לכך כגון מכונות השטיפה, קיטור משותף מנגנוני שבת וכו' וכו'.

ישנם אנשים שחושבים שכשרות מתחילה ונגמרת בבשר. הבאתה בשר מהדרין או גלאט אזי המלון הופך לגלאט כשר. והציבור מטומטם ולכן הציבור משלם וכך כולם עובדים על כולם. בעניין הגלאט כאמור, הבשר שהוא מהדרין\גלאט לא הופך את ההכשר כולו למהדרין. כשרות מהדרין מחייבת בנוסף לבשר ולמרכיבים האחרים גם כלים ובישול מתאימים.עברתי על כמה פרסומים של חברות הנופש לקראת הפסח והשתוממתי על כישרון היצירתיות של כותבי הפרוספקטים המצאת סיסמאות כשרות נבובות וחסרות תוכן. "כשרות רבנות –מוצרי מהדרין". "גלאט למהדרין –שרויה" (אם זה שרויה אז איך זה מהדרין? יש כאלו המחמירים בשרויה, וכשרות מהדרין תוחמת את כולם ? לחברות הנופש פתרון), "גלאט למהדרין לא שרויה", "כשרות רבנות מוקפדת" וכו'.
וכבר נאמר בתורה "ויהי בדרך במלון ויפגשהו ה' ויבקש המיתו"(שמות ד,כד), כך שלהיות במלון וק"ו בפסח זה לא כ"כ פשוט.

בית מלון זה לא בית פרטי, ויאמר באופן ברור, מי שהולך לאכול בחוץ הוא יורד ברמת הכשרות. אי אפשר לצפות מחמש מאות עובדים בבית מלון ומי איזה אחמד או מוספטא וכדומה שהם ידעו בדיוק כל דבר על בשר חלב וכדו' וכבר היה מקרה של משגיח שלא רצה להיות בכל בישול במטבח אז הוא לימד את הגוי שמה שנאכל חי אין בו משום בישול גויים ופעם שראו את הגוי מבשל קישואים, אמר הגוי להגנתו כי הוא אוכל קישואים חי , ואת זה חי וכל הלאה. לדעתי מי שמקפיד באמת ישנם מספר מועט ביותר של בתי מלון בארץ שניתן לאכול בהם.
אם התפתחות הטכנולוגיה יש בעיות נוספת שצריכים להתמודד איתם.

ואמנם, ישנם יזמים המארגנים חופשות, שהם אולי אנשי עסקים אבל ידיעתם בכשרות איננה מספיקה. קורה שאין להם שום רשות לנהל כשרות, מהם חושבים שדי להביא בשר כשר ולהשתמש בכלים שישנם ויביאו ברגע האחרון משגיחים יראי שמיים המסתמכים על העובדה שהכלים של המטבח וגם המערכת כשרים למהדרין ולכן הם מדקדקים רק במוצרים שנכנסים למטבח. אנשים כאלו מטעים את הציבור.

נתמקד במאמרנו זה בענין הפעלת המלון בשבת והבעיות הכרוכות בכך.

מכונות מיץ:
בבית שמים תרכיז ומים ויש מיץ. במלון ישנם כל מיני מכונות וצריך לדעת שחלקם חשמליות וחלקם בעיתיות שכל פעולה או ידית יוצרים מעגל חשמלי , לכן יש לבדוק את כל מערכות המיץ ודרכי פעולתם! או לדאוג שזה מכונות מכאניות או מסודרות מראש לפעולה בשבת.
צריך גם לבדוק שאין מכונות מיץ שצצות באמצע השבת או החג (שאז מישהו הביא וחיבר לחשמל) .
בבית יש מיחם שבת , במלון צריך לתת מים חמים למאות אנשים, איך יש כמויות כאלו של מים חמים לכולם ? לפעמים מרוב שהציבור לוחץ, כי עכשו הוא רוצה קפה חם זה יוצר לחץ במלון ומגיע לחילול שבת. שנה שעברה שערב פסח היה בשבת. אנשים באו לבית מלון וציפו שיגישו להם לחם. ובית מלון עם עשרות רבות של כלים חייב להתארגן כמה ימים לפני פסח ולהיות כבר כשר. ואנשים דרשו בשבת לחם והפעילו לחץ גם על המשגיח שיביאו להם לחם. את הקבוצה לא עניין כלום הם לא אוכלים מצה הם רוצים לחם, אי המלון כשר לפסח ? לא חשוב. הציבור רצה כמו שיש לו בבית.

יש מכונות של קפה, עם היתר לשבת של המכון הטכנולוגי. אנו מבטלים את המערכת החשמלית לפני שבת והמכונה הופכת למכאנית =מצב שבת. יש לדאוג לכך. ובחלקם לא להשתמש בשבת.
עכשו, יש דין של החזרת מים חמים ולפלטה וכדו'. יש מקומות שיש בחדר האוכל פלטות ואז המלצר לוקח את הקנקן ומסתובב בין האורחים ואח"כ מחזיר לפלטה, האם מותר? זה בעיה של פנייה ממיחם למיחם, אולי זה כבר קצת צונן ואז אסור להחזיר. צריך להיות מודע לדברים האלו. האם יש מיחם , איך מעבירים את המים החמים וחזרה בחדר האוכל. קורה שמכונה מתקלקלת או מנגנון שבת לא עובר ותמיד יש מים חמים איך זה ? צריך הרבה מקצועיות בנתינת כשרות לבית מלון. צריך ללמד את המלצרים שחלקם לא יהודים איך עושים דברים כאלו בשבת, ואם הם רגילים לצורה מסויימת של עבודה אז בפסח הם יתרגלו לשנות סדרי עבודה ? מסופקני.
למכונות קפה בד"כ אין מנגנון שבת וצריך לבדוק שלא משתמשים בהם בשבת. ולשים לב למכונה שהיתה קרה ופתאום נהייתה חמה.

יש מיחמים ענקיים שכל כמה זמן מחמים את המים באופן קבוע ואז הוצאה של מים לא גורמת שום פעולה. יש לוודא שמצב זה אכן מופעל ויש על שעון השבת ומנגנון שבת נעילה לפני שבת שלא יבוא לשחק אם זה.
יש מיחמים שנמצאים לא במטבח אלה בפינות במלון לקבוצות שונות. איך מגיעים לשם מים בשבת? מהמיחם המרכזי ? או שלא נותנים למלא בשבת שוב. ואם נגמר שם מי יערוב לנו שבלילה מישהו מוסיף מים ? איך פותרים את זה? . סוגרים עם מנעול את פתח המיחם לפני שבת!

איך שוטפים כלים במלון? יש מאות אנשים, ויש מכונה חשמלית. ואנו באים תמיד יש צלחות נקיות , אז מישהו ניקה, ואיך? בד"כ גויים מפעילים, ואז זה יותר קל, כי הגוי יותר נוח לו להפעיל מכונה מלשטוף ביד והגוי על דעת עצמו שוטף במכונה כי זה יותר נוח לו ואז זה מותר. אך יש לבדוק שיהודי לא מפעיל את זה.
במלונות מהדרין לא מאשרים אותה מכונה לשטיפת בשר וחלב. בכשרות רגילה מקילים באותה מכונה שיש שטיפה במים חמים וחומר פוגם. וצריך לבצע תהליך הכשרה בין שטיפה של בשר וחלב (יש מכונות שיש בהם מנגנון כזה) וזה תהליך של 45 דקות. ואז באה קבוצה ואין להם צלחות והציבור מלחיץ את המלון, נו, אנו רעבים ועלולים לקצר הליכים. ואז מלון עם מכונה אחת איך הוא יהיה מהדרין בפסח ? במלון מהדרין חייבים להיות כמה עובדים גויים במטבח בשבת.

מה עם קרח בשבת? יש מכונות שמיד שמוצאים קרח אז מתחיל תהליך חדש, אז צריך שרק גוי יוצאי קרח ממכונה כזאת. כי פסיק רישא בגוי מותר. או לוודא איך המכונה עובדת !

יכול להיות שכל העובדים שחלקם יהודים ,באים למשמרת בשבת כדי לשרת אותנו , חוץ מהכנת האוכל יתכן שיש מעגלי משנה שמחללים שבת.

בעיה נוספת, אכלו מאתים איש בחדר האוכל, השטיח בחדר האוכל התלכלך, איך ינקו אותו? זה לא כמו בבית אם מטאטא. רוצים להקפיד על יוקרה במלון אז משתמשים בשואב אבק! (אחרי שהאורחים הלכו...) אז רק לגוי מותר לעשות זאת (וגם זה בהתרים מסוימים, שלצורכי רבים מותר להגיד לגוי ואדעתא דנפשיה הוא עושה ,רק רומזים לו שמאוד מלוכלך וזה הנאה לא ישירה וכו' ). לא ברור לי שניתן להשגיח על כל עובד אחזקה שמחליף מנורה או מפעיל שואב אבק.

במלון אנו צריכים לתת אוכל, אבל לא כמו בבית. ארוחת ערב זה משעה 7 בערב עד 9
או יותר. צריך לדאוג לאוכל חם לכולם למקדימים ולמאחרים. איך עושים את זה? מוציאים מהתנור למתקן עם מים חמים (באנר) ולשם הוא מוכנס. צריך להקפיד שהתבנית לא תהיה כולם במים כי זה בעיה של הטמנה. האם יש מכונות כאלו לבשר וחלב ? אם הגוי מגיש לך ,ניחא, אך בהגשה עצמית יתכן בעיה של מגיס! כי בבית לא מוצאים את המרק מסיר שהוא על האש ,אלא מורידים מהפלטה ואז מוציאים.
וצריך ללמד את המלצרים דיני העברה מהמטבח למתקן החימום ושלא יניחו את התבנית על הרצפה וכדו'. יש לנעול את קופסת בקרת החימום של המכונה כדי להופכה לגרוף וקטום.

אנו נכנסים למלון אחרי תפילת שחרית ומקבלים שניצל ואורז חמים, איך ? בכשרות רגילה יש שעון שבת שמדליק את התנור בשעה מסוימת. והגוי מכניס לתנור לפני שהשעון שבת מדליק אותו. בכשרות מהדרין כל האוכל לפני השבת נמצא כבר בתנור בצורה ששומרת עליו שלא ישרף ! האם תנור במלון של כשרות רגילה שלא בנוי כך, מה יעשה בפסח שהרי הוא פתאום נהיה גלאט למהדרין !.

בסירי קיטור עם דופן כפולה שבאמצע מים חמים, צריך לנעול אותם שלא יוסיפו מים במהלך השבת לצונט.
צריך לברר שכל תנור וכדו' נסגר אם מנעול מנגנון השבת בו.
אם יש בישול בקיטור במלון, האם זה נפרד לבשר וחלב?

מה קורה ששעון שבת לא הדליק, תקלה שקרתה ויש אלף איש שצריכים לאכול?

מי רושם את הנכנסים לחדר האוכל? מי רושם הזמנת אקסטרה של שתיה בחדר האוכל? אז נכון שבמלון חפץ חיים חילקו לאורחים חרוזים צבעוניים שמסנים אקסטרות. אך במלון דניאל תגיד לתיירים תסמנו חרוזים, זה לא יעבוד.

יש שרצו לאמר שגם זה אדעתה בנפשיה של הגוי, מצידי שיזכור בעל פה (או עדיף שישכח...) אך לא תמיד כלום גויים.
ומי מזין למחשב את כל זה ? שמיד במוצ"ש הכל כבר מוקלד. אז גם שהגוי רשם אך מי יושב בלילה ומעדכן את המחשב?

עין אלקטרונית, בכל מיני מקומות,שמדליקה חשמל במסדרון או בחדר מדרגות וכדו' צריך לנטרל גם את זה.
יש מקומות שמעלים עגלות אוכל במעלית בין חדרי אוכל וכדו' מי מעלה את זה?

מה עם הסקות וחימומים ומיזוג. אז נכון שהכל חולים אצל צינה... אך מי מפעיל את כל זה ואיך.

מקררים במלון מיד בפתיחת וסגירת הדלתות מערכות מתחילות לפעול (בניגוד למקרר בבית שלא בטוח שכל פתיחת דלת תפעיל את המנוע\ מדחס) צריך לדאוג למצב שבת!

ניירות ניגוב צריך לדאוג שבמתקן יש מגבות מופרדות שלא יהיה בעיה של מחתך.

מאמרנו עסק בשבת במלון. לא נגענו בדברים נוספים, של הכנת האוכל וחומרי הגלם ובישולי גויים ועוד ועוד.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה