close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיצד נבחר מסלול טיול?

רפאל מלכהכו תשרי, תשעא04/10/2010

עבור רבים במערכת החינוך, היציאה לטיול היא עדיין כאב ראש לא קטן. לאן נטייל? איך נבטיח שהטיול יהיה מוצלח? מהו טיול מוצלח?

ארצנו היפה משופעת בנופי טבע ואתרים, שברבים מהם מסלולי טיול משולטים ומסומנים. כל מה שנותר הוא להצטייד במפה, במים ומזון, באישור בטחוני (דרך הלשכות לתיאום טיולים) והיידה ... לצאת לדרך. עבור רבים במערכת החינוך, היציאה לטיול היא עדיין כאב ראש לא קטן. לאן נטייל? איך נבטיח שהטיול יהיה מוצלח? מהו טיול מוצלח?

טיול, בדיוק כמו ספר או משחק, יש לבחור בהתאמה לקבוצה המטיילת. ברור שעבור כתה א' לא נבחר במסלול שכתה ו' חזרה ממנו מלאת חוויות. גיל המטיילים קובע את אורכו של המסלול, כמו גם את רמת הקושי. באופן כללי החלוקה תהיה כזו: קבוצה א' - ילדי הגן עד כתה ב', קבוצה ב' - כתות ג' – ד', קבוצה ג' - כתות ה' – ו' קבוצה ד' - כתות ז' – ח'.


צילום: רפאל מלכה

לקבוצה א' מתאימים טיולים קצרים ( 2 – 4 שעות) במסלול בעל טופוגרפיה נוחה (מסלול מעגלי בחורשת המסרק, הליכה לאורך חוף הים באכזיב) שמאפשר עצירות ממושכות שיכללו משחקי שטח, יצירה ו/או פעילות חברתית. רצוי לחלק את הזמן ליחידות זמן קצרות בעלות אופי שונה – הליכה, משחק תחרותי, סיפור, הפסקת אוכל, סדנת יצירה מחומרי טבע וכו' רצוי לא להעמיס ידע, מומלץ להתמקד בנושא אחד מרכזי.

לקבוצה ב' מתאימים טיולים קצרים (3 – 5 שעות) במסלול בעל טופוגרפיה עם אתגרים קצרים ובטוחים (שביל פסגה בהר מירון, הירידה למעיינות הסטף ובוסתניו) שמאפשר לילדים התמודדות עם קשיים קלים, אך מזמן להם שפע של חוויות (בהר מירון יער סבוך המצית את הדמיון, בסטף טבילה בבריכות המעיינות). רצוי להתמקד בנושאים המתפתחים זה מזה (בהר מירון היכרות עם צורות צומח: עשבים, שיחים, עצים ומטפסים. בסטף חקלאות בהר – מדרגות, מעיין נקבה, גן הירק). רצוי ללוות את ההסברים בהמחשות, וטוב ביותר לתת לילדים להתנסות (איסוף דוגמאות לנציגי צומח, סידור רצף תמונות, או קטיף ירקות).

לקבוצה ג' מתאימים טיולים ארוכים (4 – 7 שעות) במסלול בעל טופוגרפיה עם אתגרים קצרים ובטוחים, אך ארוכים וממושכים יותר (נחל עמוד עליון, נחל קטלב, ג'ילבון, מערת התאומים) שמאפשר לילדים התנסות עם קשיים קלים אך ממושכים, ומזמן להם חוויות הרפתקניות חווייתיות (כניסה למערה מפחידה, הליכה ממושכת במים, טיפוס במעלה תלול). רצוי לשים דגש על הצד האתגרי חווייתי, ואפילו לשלב תחרויות (מתוכננות היטב מראש) הכוללות הליכת זיקית על חבל קשור בין שני עצים מעל הנחל לדוגמא. רצוי לשלב קטעי משחק תפקידים בתלבושות היסטוריות. לא רצוי להרבות בהסברים פרונטאליים, אך סיפור מותח בהחלט בא בחשבון.

לקבוצה ד' מתאימים טיולים ארוכים (5 – 8 שעות) במסלול בעל טופוגרפיה עם אתגרים ארוכים וממושכים. לקבוצה זו אפשר ורצוי לשלב אתגרים כמו סנפלינג או ירידה קצרה בחבלים (על ידי מדריכים מוסמכים לכך ובעלי נסיון) המעשירים את החוויה (קניון בית הכרם, מצוק הארבל, מערת הקמח, נחל עמוד תחתון). למרות שילדי קבוצה זו מרגישים כבוגרים, יש לזכור שמרביתם עדיין ילדים המתקשים באתגרים גדולים עליהם. מומלץ לבחור מסלול בו הקטעים האתגריים קצרים (ירידה קצרה בחבלים, סנפלינג במצוק לא גבוה ומאובטח היטב) – עם זאת לא כדאי לוותר לגמרי על שילובם. קבוצת גיל זו מתאימה מאוד למשחקי שטח מושקעים המשלבים אתגר – תחרויות ניווט, מחפשים את המטמון (ככל שההפקה וההשקעה באלמנטים יוצרי אוירה תגבר, כך תגבר היענות הילדים והנהתם) או בישולי שדה.






החלוקה הזו היא כללית כאמור, וכל מורה או רכז טיולים יתייחס לילדים על פי היכרותו איתם. יש לזכור כי עבור הילדים היציאה לטיול פירושה קודם כל האפשרות לבלות עם חבריהם ביום של חוויה וכייף, על כן נשתדל לראות גם אנחנו בטיול את האפשרות לגיבוש חברתי, לאתגרים חינוכיים לא שגרתיים (הטיול הוא הזדמנות לחדד נושאים כמו ערבות הדדית, עזרה לזולת, ואפשרות להכיר צדדים נוספים של תלמידינו) וללימוד באווירה פתוחה ונינוחה (מבלי להעמיס ידע, תוך התנסות חווייתית, ללא התניות כמו 'אתם תיבחנו על החומר הזה'). אישית אני ממליץ להימנע מאטרקציות ככל האפשר, ולתת למסלול (בתוספת קלה כמו משחק עשוי היטב או ציוד לבישולי שדה) להיות האטרקציה. במידה ובכל זאת מעוניינים לשלב אטרקציה, הרי שהייתי ממליץ לבחור אטרקציה שמוסיפה לחוויית הטיול והשהות בנוף (טיול ג'יפים עד למעיין בו נאכל, רכיבה על חמורים במסלול נוף, או ביקור במכוורת בלבוש רודי דבש).

העיקר הוא שהטיול יהיה מאורגן היטב (אישור בטחוני, בעלי תפקידים, ציוד מיוחד, תיאום מפורט עם מדריך הטיול, הכנת הכיתה, הצטיידות במפות, כובעים, מים ואוכל) ושבמהלכו נשתדל גם אנחנו ליהנות, תוך שאנו מאפשרים לתלמידנו להכיר צדדים נוספים של המורה שלהם.

טיול נעים!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה