close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הפרעת קשב וריכוז- טיפול שונה

יעל גורסטןכח אייר, תשעא01/06/2011

סיפור טיפול אמיתי (ושונה) בנער בעל הפרעות קשב וריכוז, והתוצאות המפתיעות של הטיפול תוך זמן קשר יחסית. הרבה טיפים מעשיים.

דני , תלמיד כיתה ז' הגיע אלי לטיפול יחד עם הוריו המודאגים,לאחר שמחנכת הכיתה זימנה את ההורים ועדכנה אותם בהתנהגותו של דני: "הוא לא מסוגל לשבת בשקט בכיתה,מתקשה להתרכז , חסר משמעת, תוקפני, לא משתתף בפעילויות הכיתתיות יותר מכמה דקות, מגלה קשיים חברתיים ולא משחק עם הילדים"

בהמלצתה של המחנכת ולאור הדברים שסיפרה, הוחלט לשלוח את דני לאבחון נוירולוגי.
הנוירולוג איבחן , שדני סובל מ - ADHD הפרעת חסר בקשב וריכוז, והמליץ לתת לו ריטלין, התרופה הסטנדרטית לטיפול בהפרעה זו.הוריו המודאגים של דני בחרו שלא לתת לילדם את התרופה בשלב זה למרות המלצת הנוירולוג ודברי המורה,כיוון שהיו מודאגים מתופעות הלוואי האפשריות של התרופה והאמינו, כי בוודאי ישנן דרכים אחרות בהן ניתן לטפל בבנם.
הם החליטו להפנות את דני אלי כדי שאעשה לו אבחון דידקטי ואטפל בו בתחום הלימודי, רגשי ותפקודי.

כאשר דני הגיע אלי הוא היה מתוסכל, היה פער בין רמת יכולתו המילולית והחשיבתית ובין רמת הביצוע שלו והישגיו הלימודיים.

לאחר אבחון מצאתי שדני התקשה בתחומים הבאים:
• פער של שלוש שנים בין תפקודו הלימודי ורמת בני כיתתו.
• חוסר יכולת להתמיד במשימה -קשיים לימודיים.
• קושי להתרכז, ומשך קשב קצר.
• תוקפנות וקשיים חברתיים .

תוכנית העבודה עם דני כללה את התחומים הבאים:
א. תרגילים מנטליים והגברת היכולת הלימודית.
בעזרת תוכנות מחשב מעניינות יצרתי מוטיבציה לפיתוח הכשרים הלימודיים והארכת משך הריכוז של דני.
• תוכנות המחשב המגוונות עוסקות בפיתוח נושאי לימוד רלוונטיים לצרכיו הספציפיים של דני: בחשבון, הבנת הנקרא, אנגלית, משחקי חשיבה ועוד, תוכנות אלו עוזרות לפתח מסלולי מוח חדשים ומסייעים בהעלאת רמת הריכוז של המוח.
• ( בניית אוצר מילים עשיר ושימוש במילים חדשות הם תרגילים מצויינים המגדילים את נפח הזכרון, מפתחים מיומנויות חשיבה ומשפרים את כושר הריכוז.)

ב. תרגילים פיזיים
פעילות אירובית של יותר מ-20 דקות משחררת מהשרירים והלב גורמים כימיים שעולים במערכת הדם למוח, ויוצרים בו כימיקלים המתפקדים כמו ריטלין. לכן השיטה ממליצה על פעילות אירובית מדי יום, המוסיפה כמות ריטלין טבעי למערכת.

השתמשתי בכלים מגוונים כדי להפעיל את שתי אונות המוח.
המלצתי לדני על תוכנית יומית של פעילות גופנית שכללה רכיבה על אופניים והצטרפות לקבוצת ג'ודו. ריצה כל יום לפני הלימודים במשך 20 דק'.
(הדרך היעילה ביותר לחולל גידול עצבי ושינויים במוח היא בלימוד מיומנויות חדשות-נגינה, ריקוד ג'ודו התעמלות, ציור , צביעה, רכיבה שפה חדשה וכו'.
פעילות גופנית מאומצת: קפיצה על חבל, ריצה, משחקי כדורגל/כדורסל, נסיעה על אופניים במהירות של 15 קמ"ש, שחייה וכדומה - כל פעילות כזו צריכה להיעשות לפחות שלוש פעמים בשבוע".)

• תראפיית תרגול מוחי
• Brain Jim-משחקי מוח –תרגילים מהנים ומשעשעים שתפקידם לשפר יכולות למידה, זיכרון, תפיסה, יכולות לימודיות וקשב וריכוז.
• שיטה המאמנת את שני חלקי המוח ויוצרת קשרים עצביים על ידי תרגילים מיוחדים. תוכנית זו פותחה על ידי ד"ר דנסון לילדים בעלי IQ גבוה שלא מימשו את הפוטנציאל האמיתי שלהם מבחינה לימודית ותפקודית.
ד. טיפול התנהגותי חברתי-
בעזרת שיטות פסיכותרפיסטיות כגון טיפול בקלפים טיפוליים וניתוח מצבים יצרנו הרגלים ותובנות לשיפור היחסים החברתיים ובהתאקלמות בבית ובבית ספר.

מצבו של דני לאחר חודשיים
השיפור שחל בדני היה מפתיע, לאחר כחודשיים השתנתה המוטיבציה שלו ללמידה, יכולותיו הלימודיות השתפרו, הוא הפך להיות דמות חברתית מוערכת בכיתה,
משך הקשב והריכוז התארך והיה נתון למודעותו. דני משקף מצב רגשי האופייני לילדים עם בעיות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים - סימנים מזהים:
• היפראקטיביות - הכוונה היא לחוסר שקט ,פעילות מוטורית מוגברת, כלומר הילד מתרוצץ וחסר מנוחה יחסית לשאר הילדים. ילדים אלו נוטים לרוץ ולהיפצע יותר מהרגיל ולעיתים נקראים "שובבים" בגלל חבלות ונפילות חוזרות.
הילד מוסח בקלות ואינו מצליח להתרכז. לילד "נמאס" אחרי זמן קצר, ואם הוא סובל גם מהיפראקטיביות, שהרי יקפץ בכסא. מבחוץ, ילד שסובל מהפרעות קשב וריכוז יראה חסר סבלנות, ואפילו מזלזל, אבל באופן מעשי הוא אינו מצליח להתרכז לזמן רב.

• הפרעה בלימודים - חוסר יכולת להתרכז, ללמוד, להתמיד במשימה אקדמית. הילד נוטה להתפרץ בכיתה, אינו יכול לשבת בשעת הריכוז בגן. הוא מתקשה להכין שיעורים בכל תחום (ולא רק בתחום מסויים).

הפרעה בקשר עם בני גילו - לקויי קשב תופסים את עצמם דחויים מגיל צעיר. הם רואים עצמם כ'שעיר לעזאזל'.

• הפרעות קשב וריכוז מלוות כאמור בחוסר שקט ואימפולסיביות, שגורמים לילד לריב יותר מהרגיל עם בני גילו, הוא יכול לחטוף את הכדור במשחק רק מכיוון שלא יכל להמתין בסבלנות לכדור שיגיע אליו.
• יתכן כי לילד תהיה הפרעה במוטוריקה עדינה - ולכן יתקשה גם בכתיבה או במשחקים הדורשים מוטוריקה עדינה וריכוז.

הפרעה בקשר עם המבוגרים - הילד מתקשה להפעיל שיקול דעת בקשר עם מבוגרים, ולכן לא נשמע להם וגם עימם רב. עם הזמן נוצרת גם פגיעה רגשית אשר מקשה על כל קשר בין אישי שהילד יוצר, הוא הופך למאד לא שקט ולעיתים התמונה הפוכה - הילד מתכנס בעצמו ונמנע מקשר.

• אחד הדברים שמשגע הורים, מורים – וגורם למבוכה גדולה לבעל התסמונת הוא הפערים בין פתרון מהיר של בעיה מורכבת וביצוע טעויות בדברים פשוטים.
אנו מזהים 3 אסטרטגיות התמודדות שכיחות אצל ילדים עם הפרעות קשב:
א. הימנעות: נטייה להכחיש את הבעיה ,. בגלל הפגיעה הנוירולוגית במערכת העצבים הם חוזרים שוב ושוב על אותן הטעויות. התוצאה היא שקיימת פגיעה בדימוי העצמי שבעטיה מופיע כעס וחוסר רצון להתמודד .

ב. הישרדות: פחד מכישלונות נוספים גורמים להימנעות ממאמץ והצבת מטרות ושאיפות נמוכות משמעותית מהיכולת הפוטנציאלית האמיתית שלהם.
ג. התמודדות נכונה לכיוון של שינוי: צורך להוכיח לכולם שאנו מסוגלים,תוך התמודדות וחיפוש משאבים לעקיפת הקשיים. זו התמודדות יעילה להגשמה עצמית . זה כמובן המצב הרצוי ביותר. הוא יוגשם עם הדרכה נכונה ומודעות לקשיים, וחיפוש הכלים להתמודדות.
לסיכום

בעיה של קשב וריכוז היא בעיה הניתנת לטיפול אך חשוב לשתף גם את הבית.
חשוב ליצור כללים בבית ולעזור לילד בנושאים הבאים:
• הגדרת לוח זמנים
• קביעת כללים בבית
• ארגון

כלים נוספים: 
פרחי באך: טיפול בפרחי באך יכול להוות תמיכה נפשית חשובה מאוד ביחס לקשיים החברתיים הנלווים להפרעה זו כגון:חוסר ביטחון, חרדות, פוביות, קושי ביצירת קשרים חברתיים, מצבי רוח, דיכאון, חוסר יכולת להתרכז.

ארומתרפיה:
ניתן להשתמש גם בשמנים ארומתיים המרגיעים את מע' העצבים: קמומיל, לבנדר, סנדלווד- לתחושת שלווה- בזיליקום, מיורן, רוזמרין, גרניום, פטיט גרין- ניתן להשתמש בהם באמבטיות מרגיעות, מבער, תערובת לעיסוי או לטפטף על הכרית לפני השינה 

ח.שומן חיוניות: קיים מתאם מובהק בין סימפטומים של היפראקטיביות וחסר בח. שומן חיוניות.
60% ממשקל המוח מורכב מח. שומן חיוניות . נמצא כי חסר בח. שומן מסוג אומגה 3 התאפיין בבעיות התנהגותיות, בעיות למידה, עצבנות ובעיות שינה.

יעל גורסטן MA
נטורופתית .ND הרבליסטית קלינית, תזונה קלינית פסיכותרפיה, ריפוי גוף נפש
לקויות למידה, קשב וריכוז
052-4783509

[email protected]
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה